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J. Brahms의 Klavierstuecke Op.119에 대한 연구

Title
J. Brahms의 Klavierstuecke Op.119에 대한 연구
Authors
김정염
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 고전주의 양식을 토대로 낭만적인 정서를 표현하려고 했던 작곡가이다. 브람스는 전 생애에 걸쳐 피아노 곡을 작곡하였고, 그는 말기로 갈수록 방대한 형식을 피하고, 자신의 시적 감정을 함축성있게 표현하는 피아노 소품을 작곡하였다. 그리고 그는 변주곡을 가장 좋아했고, 그의 변주곡 형식은 주로 피아노곡에 잘 나타나 있다. 브람스의 피아노 양식은 쇼팽(Frederic Francois Chopin 1810-1849)의 우아함도 리스트(Franz Liszt 1811-1886)의 화려하고 낭만적인 웅변도 갖고 있지 않다. 그의 모델은 슈만(Alexander Robert Schumann 1810-1856)과 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770-1827)으로, 그 특징들은 음향의 충실함, 분산화음 음형, 옥타브나 3도, 6도에 의한 선율선의 중복 사용 그리고 당김음, 복합리듬 및 이와 유사한 리듬 변형 수법이 많이 사용되는 점이다. 그것은 낭만주의가 풍부한 화성과 따뜻한 감정을 갖고 있지만, 그 언어는 본질적으로 낭만적이기보다는 고전적인 기본 관념으로 구축된 것이다. 브람스의 Klavierstuecke Op.119는 3개의 간주곡(Intermezzo)과 1개의 랩소디(Rhapsody)로 구성되어 있으며, 각 곡은 3부분 형식으로 되어있다. 각 곡에서는 아르페지오(Arpeggio), 3도, 6도, 8도의 선율선 중복, 교차리듬, 당김음, 대위법적 기법이 주로 사용되었다. 본 논문은 브람스의 피아노 후기 소품들 중 하나인 Klavierstuecke Op.119를 분석함으로써 그의 작곡기법과 음악적 특징을 알아보았다. 작품을 분석하기에 앞서 브람스의 생애와 피아노 음악의 특징에 대해 알아보고자 한다. 그리고 작품 분석에 있어서는 곡의 형식과 화성, 리듬, 선율 그 밖의 특징적인 음악기법들을 살펴보았다.;Johannes Brahms (1833-1897) was a musical composer who had tried to express romantic emotions on the basis of the Classicism mode. He had composed piano music throughout his life and piano works to express his poetic emotions by implication, rather than piano works with bulky musical forms in the latter his life. His favorite was variations and forms of his variations are found well mainly in his piano music. His such unique mode doesn't have brilliant and romantic eloquence of Franz Liszt (1811-1886) as well as elegance of Frederic Francois Chopin (1810-1856). His models were Alexander Robert Schumann (1810-1856) and Ludwig van Beethoven (1770-1827), and they affected his mode, which is characterized by substantial sounds, arpeggio, repetition of melody line by octaves, triad or 6 degrees or 8 degrees and frequently used syncopation, complex rhythm and similar techniques to change rhythm. Although his mode has harmony with abundant romanticism and warm emotion, its language was established as a classical basic concept rather than essentially romantic one. Klavierstuecke Op. 119 by Brahms is composed of three intermezzos and one rhapsody, and each of them have three parts form. In the each, Arepeggio, repetition of melody line by triad, 6 degrees or 8 degrees, cross-rhythms, syncopation and contrapuntal techniques are used mainly. This study examined his composing techniques and musical characteristics by analyzing Klavierstuecke Op. 119, one of Brahms's late piano works. Before analyzing the work, Brahms's life and characteristics of his piano music were investigated. And, for analysis of the work, musical form, harmony, rhythm, melody and other unique musical techniques of the work were examined.
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