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M. Ravel의 Le Tombeau de Couperin에 관한 연구

Title
M. Ravel의 Le Tombeau de Couperin에 관한 연구
Authors
김현경
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 인상주의 작곡가인 모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)의 마지막 피아노 곡인 「Le Tombeau de Couperin」(1917)을 18C 음악의 형식 속에서 인상주의적 어법으로 어떻게 나타냈는지를 연구한 것이다. 라벨은 피아니스트 겸 작곡가로서, 드뷔시에서 시작되는 인상주의 안에서 독특한 작품세계를 구축해 나갔다. 드뷔시와는 달리 화성적으로 애매 모호한 인상주의적 색채 안에서도 리듬과 형식면에서 고전적인 방법을 고수해 나갔다. 본 논문의 주제인 「Le Tombeau de Couperin」은 라벨의 피아노를 위한 마지막 작품으로써 형식면에서 엄격하게 18세기 적 스타일을 따랐다. 바로크 시대에 유행하였던 모음곡(suite)형식을 취하고 있으며 Prelude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet, Toccata의 6개의 곡으로 구성되어있다. 이 중 오늘날에는 거의 쓰지 않는 춤곡인 Forlane나 Rigaudon이 삽입되어 있는 것은 매우 특징적이다. 또한 바로크 시대 프랑스의 유행이었던 Tombeau(무덤)라는 표제를 붙임으로써 전통을 수용하였으며, 1차 세계대전 때 사망한 친구들을 위하여 6곡에 각각 다른 표제를 붙이고 있다. 첫 곡인 Prelude는 빠른 16분 음표의 무궁동 스타일로 2부분 형식을 취하며, Fugue는 라벨의 곡 중 유일한 fugue로써 고전적인 3성 푸가 형식을 취한다. Forlane는 론도 형식, Rigaudon과 Menuet은 3부분 형식이다. Rigaudon은 활기있는 A부분과 통주저음으로 진행되는 대위적인 B부분으로 되어 있으며, Toccata는 변형된 소나타 형식으로 매우 화려하고 리드미컬한 모티브가 자유롭게 발전되어 가고 있다. 전체적으로 조성보다는 선법이 많이 사용되었으며 7, 9, 11화음 등의 불협화음과 병진행 등을 자주 사용하는 점이 특징적이다. 이와 같이 「Le Tombeau de Couperin」은 라벨 피아노 음악의 대표적인 곡으로써 고전주의적인 틀 안에 교회선법과 인상주의의 음악 기법을 복합적으로 사용하고 있는 작품이다.;Maurice Ravel (1875-1937) was representative composer of Impressionism which is appeared French Arts between the end of 19th century to beginning of 20th century. The leader of Impressionism, Claude Debussy (1862-1918) pursued colorful music emphasizing feeling instead of doing accuracy melody and formality. But Ravel's music established personal musical form through of extreme imagination and sharp method. he added clean melodic contours, clear rhythm, and a firm basic form. 「Le Tombeau de Couperin」, composed in 1917, his last solo piano work, is in classical style and belongs to the second period of his musical life. This work is harmonized his composing idea with impressionistic composing music form. This suite is consisted of six movements which are Prelude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet and Toccata. This is borrows Suite of Baroque's subject matter example for Forlane and Rigaudon rarely existing in the present time. In view of the classical form, Ravel take a free style in only a Toccata and in the composition of each music , two binary form in Prelude, counter-exposition and development in Fugue, Rondo form in Forlane, and take a three part song form in Rigaudon and Menuet. In view point of the technique of Impressionism, it can be recognized that the non-harmonic chord of 9th, 11th, 13th chords and parallel chord. he sometimes used the chromatic scale and Modes in the theme. M. Ravel combined classical form with his own unique musical language through this work. 「Le Tombeau de Couperin」 is one of the representing works of Ravel's piano music using impressionistic techniques and church modes in classical suite form.
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