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브람스의 오르간 음악에 관한 연구

Title
브람스의 오르간 음악에 관한 연구
Authors
서이연
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 19세기 독일 낭만주의 시대의 작곡가인 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의"11개 코랄 프렐류드 Op. 122"에 대한 연구를 통해 그의 음악을 이해하고자 하는데 목적을 두었다."11개 코랄 프렐류드(Elf Choralvorspiele) Op. 122"에서는 다양한 음악적 기법을 사용하여서 코랄 가사의 의미를 표현하였다. 이에 따라"11개 코랄 프렐류드 Op. 122"의 연구에서는 곡에 대한 대략적인 구조적 특징과 가사의 의미를 표현한 '워드 페인팅(Word-painting)'을 함께 논하였다. 작품의 연구에 앞서서 '워드 페인팅'의 정의와 르네상스 시대부터 브람스에게 영향을 끼쳤던 낭만주의 시대까지의 '워드 페인팅'의 특징을 살펴보고, 브람스의 생애와 오르간 음악에 대해서 고찰해 보았다. 이미 고대 시대부터 '에토스론(Ethos)'을 비롯한 여러 이론들은 음악이 어떻게 작곡되는가에 따라 인간에게 다양한 감정을 불러일으킬 수 있다고 믿었다. 이 때 이후로 음악은 단순히 듣고 즐기기 위하여 작곡된 것만이 아니라, 작곡가의 전달하고자 하는 의도 하에 작곡되기 시작했다. 바로 이런 기법 중의 하나가 '워드 페인팅'이다. '워드 페인팅'은 낱말, 사상 및 개념들을 청각적인 상징들 - 선율, 화성, 리듬, 음색, 다이나믹 - 과 시각적인 상징들 - 음표, 형식, 구조, 짜임새, 악기 선택, 연주자 선택 등 - 을 이용하여 음악으로 표출시키는 것으로, 작곡가가 의도한 목적을 바로 이해하고 배울 수 있게 하는데 큰 도움을 주었다. '워드 페인팅'은 르네상스 시대에는 '무지카 레제르바타(Musica Reservata)'와 '마드리갈리즘(Madrigalism)'을 통해서 표현되었고, 바로크 시대에는 몬테베르디(Claudio Monteverdi, 1567-1643)에 의한 '제 2작법'과 '정감의 이론(doctrine of affections)'에 의해 실현되었다. 고전주의 시대에는 '감정과다양식(Empfindsame)'으로 주로 인간의 감정을 표현하기 위해 사용되었고, 낭만주의 시대에는 이전보다 더 구체적인 여러 요소들을 음악에 적용시켜서 '표제음악'이라는 형식 안에 자유롭게 작곡가가 표현하려는 감정, 개념, 가사 등을 음악에서 표현하였다. 브람스는 독일 낭만주의 시대에 활동한 작곡가로, 낭만주의의 영향을 받기도 했지만, 바하(J. S. Bach, 1685-1750)와 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 영향으로 고전적인 형식과 낭만주의적 정신이 결합된 보수적인 경향의 작품들을 작곡하였다. 브람스의 말기에 작곡된"11개 코랄 프렐류드 Op. 122"는 클라라 슈만(Clara Schumann, 1819-1896)이 죽은 후에, 다가오는 자신의 죽음을 느끼면서 작곡한 곡으로 역시 바로크 시대의 작곡 기법인 대위법과 낭만주의의 서정성이 함께 어우러져 있는 작품이다. 11곡은 크게 모방적 코랄 프렐류드(제 1곡, 3곡, 7곡, 11곡)와 장식된 코랄 프렐류드(제 2곡, 4곡, 5곡, 6곡, 8곡, 9곡, 10곡)의 2가지 유형으로 나뉘고, 각 곡은 코랄 선율의 각 절로 구분되어 다양한 전개 방식으로 진행한다. 가사의 의미를 표현하기 위해서 다양한 음악적 기법이 사용되었다. 특히 반음계의 사용, 동형 진행, 에코의 사용, 다양한 리듬의 사용 등으로 죽음에 대한 두려움, 망설임 그리고 영원한 천국에 대한 기쁨을 표현하였다. 브람스는 그의 다른 작품들에 비해서 소수의 오르간 곡을 작곡하였지만, 당시의 작곡가들과는 대조적으로 낭만적이고 화려한 기법보다는 절제된 고전적인 경향과 바로크적인 기법을 많이 사용하였다. 또한"11개 코랄 프렐류드 Op. 122"는 다양한 '워드 페인팅'을 사용하여 죽기 직전에 느꼈을 브람스의 풍부한 감정이 표현된 곡이다.;The objective of this study was to understand the music of Johannes Brahms (1833-1897), the famous nineteenth-century German Romantic composer, by studying his "Eleven Chorale Preludes Op.122". The eleven chorale preludes express the meaning of each chorale text using various musical techniques. Accordingly, in this study, the eleven chorale preludes are analyzed, and the word painting used to express the texts is discussed as well. Prior to the analysis of the preludes, a definition of word painting and a brief summary of the word painting techniques from the Renaissance to the Romantic period that influenced Brahms is given, and the life of Brahms and his connection with organ music is discussed. Even from the ancient Classic era, various theories, including the Ethos theory, stated that music can evoke various emotions from the listener according to how it is composed. After this era, music was not simply for listening and enjoying, but for conveying to the listener through music something that the composer wants to express. Such an expressive technique is called 'Word-painting'. 'Word-painting' is the expression of words, ideas, and concepts through musical symbols such as line, harmony, rhythm, color, and dynamics, and visual symbols such as notes, style, structure, selection of instruments, selection of performers, etc. 'Word painting' helps the listener to understand what the composer is trying to convey. 'Word painting' was expressed in the Renaissance era through 'Musica Reservata' and 'Madrigalism', and was realized in the Baroque era by Claudio Monteverdi (1567-1643) and his 'second practice' and 'doctrine of the affections'. In the Classical era, word painting was used to express mainly human expressions through 'emotions and variety (Empfindsame)', and in the Romantic era, various, more specific factors were applied to music in a form called 'program music‘ where the composer could express emotions, concepts, and poetry freely. Especially, in instrumental program music where texts are not directly added to the music but titles or subtitles or stories or Bible verses are expressed in music, a word painting technique was developed where texts are not directly added to the music, but the hidden meaning in these various ways are symbolically expressed. Although Brahms, as a composer active as German romantic music was reaching its peak, was influenced by Romanticism, he composed rather conservative works which combined classic style with a romantic spirit because of the influence of J.S. Bach (1685-1750) and Ludwig van Beethoven (1770-1827). During the nineteenth century, studies on the human mind were intensely being carried out, and death became an important motif. Brahms' organ works, which were composed in two periods of mental exhaustion, deal with many concepts related to death. Even in the four early organ works the frequent use of the chromatic scale demonstrates Brahm's awareness of a dark and gloomy death. The eleven chorale preludes, which belong to Brahms' fnal years, were composed with the awareness of his own impending death following the recent death of Clara Schumann (1819-1896), and also combine contrapuntal techniques, a composing technique of the Baroque era, with a romantic spirit. The eleven works can be divided into imitative chorale preludes (Nos. 1, 3, 7, 11) and ornamented chorale preludes (Nos. 2, 4, 5, 6, 8, 9, and 10), each work being distinguished by treatment of each separate verse in the chorale line proceeding through various techniques. Various musical techniques have been used to convey the meaning of the chorale texts. In Particular, use of the chromatic scale, sequence, echoes, and various rhythms are used to express the fear of death, hesitance, and the joy of eternal life in heaven. Although Brahms wrote only a small number of organ works compared to his other instrumental works, in contrast to other organ composers of his day, he used restrained classic and baroque techniques rather than romantic and vivid techniques. In addition, the eleven chorale preludes are works which use various word painting techniques to express Brahms' deep emotions concerning his imminent death.
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