View : 909 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김연정-
dc.creator김연정-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:41Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:41Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000071212-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190327-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071212-
dc.description.abstract남북한의 교육체제는 다르지만 과학교과 교육은 다른 교과교육에 비해 정치성이 배제된 편이어서 매우 유사하다. 이 연구는 이러한 남북한 과학교육의 특성을 토대로 통일이전 단계에서 남북한이 통합된 과학교육을 실시할 수 있는 방안을 연구한다. 통일 이전 단계에서 남북한 과학교육의 통합을 통해 남북한 청소년들에게 동질성을 심화시켜줄 수 있는 방법을 찾고자 하는 것이다. 그러므로 통일 이전에 사용 가능한 남북한 과학교육 통합을 제시하여 남북한 교육통합을 앞당기고자 한다. 이러한 목적에 따라 남북한 과학 교과서와 과학교육의 목표 및 체계, 교육내용을 분석한다. 교육과정은 이 외에 교수-학습 방법과 평가방법을 포함하고 있으나, 중등 과학 교육과정 및 교과서 분석만으로 이것을 고찰할 수 없는 한계를 지닌다. 남북한 교육과정과 교과서를 비교함에 있어 중등 학교교육을 비교하며 주로 문헌연구를 하지만 탈북자의 증언도 참고한다. 남북한 과학 교육과정 및 교과서 비교 결과, 교육과정에서 교육 목표와 내용은 매우 유사하나 교과서에서 큰 차이가 있다. 남북한 교과서 중에서도 기술방식은 유사하지만 분량과 판형 등의 외형이 크게 다르다. 그러므로 남북한 과학 교육체제는 교육내용을 통합하고 교과서 형식은 다양성을 인정하여 각 체제에 맞게 구성한다. 그리고 이 연구는 남북한 과학교육 통합 이전에 활용 가능한 두 가지 방안을 제시한다. 첫째, 남북한 과학교육 용어의 통일이다. 대체적으로 남한이 북한에 비하여 한자어와 외래어를 많이 사용하는데, 남북한 공동으로 순우리말 용어를 선정하여 사용할 수 있다. 둘째, 남북한 공동 과학실험의 개발과 수행이다. 현재 남북한 교과서에 기술된 실험은 매우 유사한 상황인데 이 점을 더욱 발전시킨다. 남북한이 공통된 실험을 개발하여 교육하면 청소년들 사이에 깊은 유대감을 형성할 수 있고 실험 결과를 교류할 수 있을 것이다. 이러한 두 가지 방안은 현재 실시할 수 있으며 이를 통해 남북한 과학교육의 통합은 앞당겨질 것이다.;Even though the general education system between North and South Korea is different, the curriculum for science education is quite similar because of its non-political color. Based upon such a characteristic, this study focuses on a method for a unified science education before the unification between North and South Korea. It tries to find the method to allow the youth of North and South to develop homogeneity through the unified science education. It will facilitate the unification of education system, presenting the unified science education which is available even before the unification between North and South Korea. For this purpose, this study analyzes the science textbooks, the objectives and systems of science education, and the education contents of North and South. However, there is a limitation. Analyzing the curriculums and textbooks is not enough because the education itself includes the teaching-learning method and evaluation method as well. This study mainly researches the documents, comparing the middle school education between North and South; yet, it also refers to the testimonies of refugees from North Korea. As a result of comparing the curriculums and textbooks, this study proves that the educational objectives and contents are similar but the textbooks are quite different. In terms of the textbooks, the method of description is alike but the external feature such as quantity or printing format is very different. Thus, the system of science education should assume unity in the content, while it would better allow diversity in the textbook form. This study presents two methods which are available before the unification of science education. The first one is to unify the terminology in the field of science education. Generally speaking, South Korea uses more Chinese characters and foreign languages than North Korea does. North and South Korea, therefore, can work together to coin new terminology which might be purely Korean words. The second one is to develop and practice joint experimentations. The experimentations described in the textbooks of North and South which have close similarities should be promoted more. If North and South Korea work together to develop the joint experimentations in educating the youth, they will be able to strengthen relationship and interchange the results of experimentations. These two methods should be carried out right now, advancing the unification of science education.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = xii I. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구방법 = 3 II. 이론적 배경 = 8 A. 남북한 교육통합 이론 = 8 1. 교육통합 이론 = 8 2. 교육통합 이론의 적용 = 9 B. 남북한 교육통합 연구 = 11 1. 북한 교육과정과 과학 교과서 연구 = 11 2. 남북한 교육통합 연구 = 14 III. 남북한 과학 교육과정 비교 = 16 A. 남북한 교육과정 목표 비교 = 16 B. 남북한 교육과정 체계 비교 = 19 1. 교과편제와 운영방식 = 23 2. 학습 비중 = = 24 C. 남북한 과학 교육내용 비교 = 24 1. 학습 영역 및 계열성 = 26 2. 학습내용의 범위와 수준 = 26 3. 학습 및 실험소재 = 30 IV. 남북한 과학 교과서 비교 = 34 A. 분량 및 판형 비교 = 36 1. 분량 = 36 2. 판형·크기·밀도 = 38 B. 교과서 기술방식 비교 = 43 1. 실험·탐구·관찰 = 43 2. 연습문제 = 44 3. 단원구성체제 = 45 4. 기호 및 용어 = 46 5. 그림·사진·삽화 = 50 V. 남북한 과학교육 통합 방안 = 52 A. 교육과정 통합 방안 = 52 1. 남북한 교육과정 목표 = 53 2. 남북한 교육과정 체계 = 54 3. 교육내용 = 56 B. 교과서 통합 방안 = 59 1. 분량 및 판형 = 61 2. 교과서 기술방식 = 62 VI. 결론 = 65 참고문헌 = 67 부록 = 73 Abstract = 100-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1460429 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title남북한 중등 과학교육 비교 및 통합방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle과학 교육과정 및 교과서 분석을 중심으로-
dc.format.pagexiii, 101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 북한학협동과정-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 북한학협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE