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학교사고에 영향을 미치는 학교안전 관리구조 실태 조사

Title
학교사고에 영향을 미치는 학교안전 관리구조 실태 조사
Authors
박지은
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Students spend most of their time in school. Schools have the possibility of unanticipated accidents, however, and the rate of accidents in schools is increasing. The purpose of this study were to understand the accidents that arise in schools as well as the school safety management system and by analyzing affects that school safety management system has on accidents in schools, to come up with a preventive plan. 960 high school sophomore students attending in Seoul were surveyed from November 12 to 23 2001. The results were as following: 1. Students surveyed comprised of the following: Male 48.9%, Female 51.1% Public Schools 32.6%, Private Schools 67.4% Boys Schools 48.9%, Girls Schools 51.1% 2. In the past year, male students had more accidents(p<.05) in school and the highest number of times were once(48.8%) and twice(25.8%). The order of when the accident took place was during class(55.0%), and recess(15.6%). Physical education classes recorded the highest tally where students had accidents. In terms of location, it was on the playing field(39.6%) and then classrooms(24.9%). 3. The causes of accidents were careless acts(28.8%), during physical education(27.9%), pranks and fights among students(19.1%), unsafe school facilities(10.2%). Injured areas from the accidents that recorded the highest were hands and arms(30.1%), feet and legs(30.1%). Symptoms included slight injury(70.0%), significant injury(19.7%), serious injury(7.5%), and disabling injury(2.8%). The most common measure taken after the accidents were: went to the infirmary(52.3%) and no action taken also recorded(29.9%). 4. In examining students safety management control, 94.0% said that, there is an infirmary, there is a clear distinction between the playing fields and pathways(74.8%), and the chemicals in the labs are kept in a safe manner(77.2%). The above items were generally well maintained. However, the following recorded low scores. There are warning signs in hazardous places and facilities(30.5%), There is guiding principle to examine the safeness on a regular basis(24.9%), and There are slogans and posters preventing accidents(40.3%). 5. In examining the facilities of the schools that were surveyed, the majority answered, yes to the following. There are hazardous facilities or materials at school(62.9%), There are sharp edges in educational supplies and equipment(59.8%), There are nails or other components that are sticking out of desks and chairs(75.9%), There are slippery spots in the corridors and classrooms(69.3%), There are stones, scrap metal, broken glass, and trash on the playing fields(66.6%). Furthermore, the students surveyed said, yes to the following although in low percentages. The amount of sand on the playing fields is sufficient(49.1%), The soccer and basket goal posts are fastened (53.7%), There are safety bars on the windows of classrooms and corridors (27.4%), There are safety mats on the entrance to restrooms preventing slips (14.2%), The stairs have slip protection measures(49.1%). 6. In analyzing the affect that the school safety management system has on accidents in school, schools that had slogans and posters preventing accidents had a 50% less chance of accidents(p<.05), schools with chemicals and equipment in the labs that were safely maintained had an 80% less probability of accidents(p<.01), and the schools that had sharp edges in the educational supplies and equipment had an 80% greater chance of accidents(p<.01).;학생들은 하루 중 대부분의 시간을 학교에서 보낸다. 그러나, 학교는 항상 안전 사고의 가능성을 내포하고 있으며, 교육 현장에서 예기치 않은 학교 안전 사고가 증가하고 있는 실정이다. 본 연구는 학교에서 발생하는 사고현황과 학교안전 관리구조의 실태를 파악하고, 학교안전 관리구조가 학교 사고에 영향을 미치는가를 살펴봄으로써 사고를 예방할 수 있는 대안책을 모색하는데 그 목적이 있다. 서울시내 일부 고등학교 2학년에 재학중인 학생 960명을 대상으로 2001년 11월 12일부터 11월 23일까지 설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 연구대상자의 일반적 특성으로 성별은 남학생 48.9%, 여학생 51.1%이었으며, 국·공립학교 32.6%, 사립학교 67.4%이었고, 남학교와 여학교가 각각 48.9%, 51.1%이었다. 2. 지난 1년동안 학교사고를 경험한 학생은 남학생이 더 많았으며(p<.05), 학교사고 경험 횟수는 1번(48.8%)이 가장 많았다. 학교사고를 경험한 시간은 일반수업시간(55.0%)이 가장 많았고, 사고를 경험한 과목은 체육이 62.2%로 가장 많았으며, 발생 장소는 운동장(39.6%), 교실(24.9%)이 대부분이었다. 3. 학교사고 발생 원인은 부주의한 행동(28.8%), 체육활동 중(27.9%), 학생간 장난, 싸움(19.1%)순이었다. 학교사고 후 손상된 부위는 손·팔(30.1%)과 발·다리(30.1%)가 가장 많았고, 학교사고 후 증상은 외상·타박상(44.4%), 골절·염좌·탈구(25.7%) 순이었다. 손상 정도는 경미 70.0%가 가장 많았고, 학교사고 후 취한 조치로는 보건실로 후송되었다는 응답이 52.3%로 가장 많았다. 4. 학생 안전 관리 실태를 살펴본 결과, 94.0%가 '보건실이 있다'고 응답하였으며, '운동장과 통행로가 구분되어 있다'(74.8%), '실험·실습실의 약품과 물품은 안전하게 보관·관리되고 있다'(77.2%)의 항목은 잘 이루어지고 있었다. 그러나, '위험 장소나 시설물에는 안전 표지판이 있다'(30.5%), '안전지침이 구비되어 있다'(24.9%), '안전사고 예방을 위한 표어 및 포스터가 부착되어 있다'(40.3%)의 항목에서는 낮은 응답을 보였다. 5. 연구대상자 학교의 시설·설비 실태를 조사해 본 결과, '학교내 위험한 시설이나 물품이 있다'(62.9%), '교육용품이나 비품에 날카로운 부분이 있다'(59.8%), '책·걸상이나 물품에 못, 부품이 빠져나와 있다'(75.9%), '교실, 복도 바닥이 미끄러운 곳이 있다'(69.3%), '운동장에 돌, 쇠붙이, 유리조각, 쓰레기 등이 있다'(66.6%)의 항목에서 과반수 이상이 「그렇다」라고 응답하였다. 또한, '운동장의 모래량은 충분하다'(49.1%), '축구, 농구 골대가 고정되어 있다'(53.7%), '교실, 복도 창문에 안전창살이 설치되어 있다'(27.4%), '화장실 입구 바닥에는 미끄럼 방지 깔개가 있다'(14.2%), '계단에는 미끄럼 방지 처리가 되어 있다'(49.1%)의 항목에서는 「그렇다」라는 응답이 낮은 것으로 나타났다. 6. 학교사고 발생에 영향을 미치는 학교안전 관리구조를 분석한 결과, '안전사고 예방을 위한 표어 및 포스터'가 부착되어 있는 학교의 사고발생이 1.5배 낮았고(p<.05), '실험·실습실의 약품과 물품이 안전하게 보관·관리'되고 있는 학교는 학교사고가 1.8배 낮게 발생하였으며(p<.01), '교육용품이나 비품에 날카로운 부분이 있는 학교'는 학교사고가 1.8배 높았으며, 이는 통계학적으로 유의하였다(p<.01).
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일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
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