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졸업 연주회 프로그램을 중심으로 한 Handel, Poulenc, Dvorak, Head, Schubert의 성악곡에 대한 연구

Title
졸업 연주회 프로그램을 중심으로 한 Handel, Poulenc, Dvorak, Head, Schubert의 성악곡에 대한 연구
Authors
이양선
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 소프라노 이양선의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램에 대한 연구로서 각 작품의 음악적인 배경과 특징 및 성악 연주에서 표현 방법들에 대해 알아보았다. 헨델(G. F. Ha¨ndel, 1685-1759)은 바로크시대의 대표적인 작곡가로서 특히 오페라와 오라토리오로 명성을 얻었다. 「9개의 독일 아리아」(Neun Deutsche Arien)중에서 제 4곡 「감미로운 고요함, 상냥스런 샘물」(Su¨sse Stille, sanfte Quelle)와 제 6곡 「나의 영혼은 듣도다」(Meine Seele hort im Sehen)은 종교적 주제를 다룬 작품으로 두 곡 모두 violin obligato를 가진 Da Capo Aria로 되어 있다. 뿔랑(F. Poulenc, 1899-1963)은 프랑스 가곡사에 있어 포레(G. Faure´, 1845-1924), 드뷔시(C. Debussy, 1862-1918)를 잇는 중요한 작곡가이다. 그 중 그의 성숙기의 작품인 「우스개 약혼」(Fianc¸ailles pour rire)를 살펴보았는데, 전체적으로 가곡의 길이가 짧고 선율의 진행이 반음계적이며 조성은 다조적인 색채를 띄지만 주된 조성이 있는 조성체계 내에서 쓰여지고 있다. 반주의 구성은 긴 페달음의 사용, 반복되는 화성 등 전통적인 형식에 의존한다. 민족주의 작곡가인 드보르작(A. Dvorˇa´k, 1841-1904)의 연가곡 「집시의 노래 Op. 55」(Zigeunermelodien)는 집시답게 자유분방하고 정렬적인 삶을 노래한 곡으로 유명하다. 이 곡의 가사는 체코의 서정 시인인 헤이둑(A. Heyduk, 1835-1923)의 시로서 자유와 민족 정신을 열망하는 내용이 넘쳐 있다. 그 중에서 졸업 연주회의 프로그램에 사용되었던 제4곡, 제5곡, 제6곡, 제7곡을 위주로 알아보았다. 헤드(M. Head, 1900-1976)는 영국의 작곡가로서 현대 작곡가이면서도 전통적인 곡의 형식을 고수하였다. 「달의 가장자리」(Over the Rim of the Moon)은 4곡으로 된 연가곡으로, 본 논문에서는 전체 곡들 중에서 졸업 연주회에서 연주했던 제1곡, 제2곡, 제3곡을 살펴보았다. 슈베르트(F. Schubert, 1797-1828)의 작품 「바위 위의 목동」(Der Hirt auf dem Felsen)은 그의 작품 중에서 clarinet obligato를 가진 유일한 곡이다. 구성은 I-II-III, 3부분으로 나뉘어 지는데 각 part의 분위기가 명확히 구별된다. 또한 음넓이와 감정 표현이 확대되어 있으며 piano 반주는 단조로운 화성반주 이지만 clarinet은 노래 선율을 목소리와 교대로 연주한다. 이렇게 성악 성부와 반주 성부인 clarinet과 piano를 비교하여 분석 함으로써 각각의 성부가 이루어내는 3중주의 효과를 확인 할 수 있었다.;This study on the program of the writer's graduation recital for the completion of the master's course aims to investigate the musical background and characteristics of each work performed. Georg Friedrich Ha¨ndel (1685-1759) is a representative composer of the baroque period. Especially, he made a reputation with opera and oratorio. "Su¨sse Stille, sanfte Quelle" and "Meine Seele ho¨rt im Sehen" are the 4th and the 6th arias among 「Neun Deutsche Arien」 with which religious themes were dealt. The form of these works is da capo aria with violin obligato. Francis Poulenc (1899-1963) is an important composer in the history of French melodies who succeeded Faure´ and Debussy. In this study, 「Fianc¸ailles pour rire」amongst the works during his mature period is investigated. This work consists of six songs. It is found out that the performance time of each song is short, that the melody proceeds by chromatic movement and that although they seem to be polytonally constructed, the songs were composed within the tonal system. In addition, the accompaniment system of the work depends on traditional techniques such as the use of long pedal-points and repeated harmonies. Antonin Dvorˇa´k (1841-1904), one of the nationalist musicians in Bohemia (present-day Czech Republic), left many masterpieces in various musical genres. 「Zigeunermelodien」(Gypsy Songs), which may be considered a representative piece, was composed between Jan. 18 and Feb. 25, 1880 when he was 39. This work consists of seven short songs of varied mood, in a number of different keys and showing a great range of tonal color and rhythmic vitality. In spite of the fact that Michael Head (1900-1976) was a modern English composer, he continued the composition of songs using traditional methods. 「Over the Rim of the Moon」is a song cycle consisting of four songs. Though it is composed according to the traditional technique of composition, there are interval jumps of the 4th, the 6th, and the 7th that are frequently used in modern music. Franz Schubert's (1797-1828) work Op. 129,「Der Hirt auf dem Felsen」 is his only vocal work in which clarinet obligato is used. This composition can be clearly divided into three parts; I-II-III. The piano accompaniment consists of rather a monotonous style, but the clarinet alternates with the human voice or harmonizes with it simultaneously. In practical, Schubert used melodic element in clarinet obligato part. This is one of the reasons that made the Schubert's song as a masterpiece especially. As described above, an attempt was made in extensive and profound research in terms of the characteristics and structure of these vocal works, which were composed by five composers, over various periods.
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