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dc.contributor.author정유희-
dc.creator정유희-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:36Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:36Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000070985-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190285-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000070985-
dc.description.abstract본 연구는 우리나라 가족기업의 승계실태를 파악하고, 관련변수를 탐색함으로써 앞으로 가족기업의 승계 연구를 위한 기초자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 연구대상을 승계할 생각이 있는 집단과 승계할 생각이 없는 집단으로 구분하였다. 또한 승계에 영향을 미칠 것으로 가정된 독립변수들은 그 특성에 따라 가정체계관련변인, 업무체계관련변인으로 범주화하였다. 가족기업의 업무체계관련변인에 속하는 직업만족도는 어떠한 변인에 의해 영향을 받으며, 승계생각여부에 따라 어떠한 차이를 보이는지를 파악하였다. 그리고 승계생각여부에 따른 가정체계관련변인, 업무체계관련변인의 수준을 파악하고 승계에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 본 연구의 목적을 위해 가족기업으로 경영되는 소규모 자영업 및 제조업체를 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하였고 심층면접을 병행하였다. 최종분석에는 총 100부의 설문지와 6개 가족기업의 경영자를 통한 심층면접 자료가 분석자료로 사용되었다. 자료의 분석 방법으로 조사대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 단순빈도, 백분율 및 평균을 산출하였고, 조사대상자의 가정체계관련변인과 업무체계관련변인에 따른 승계의지를 파악하기 위해 단순빈도, 백분율, 평균 및 x²검정, T-test를 실시하였으며, 직업만족도에 영향을 주는 요인을 알아보기 위해 Regression을, 승계의지에 영향을 주는 요인 파악을 위해서 Logistic Regression을 실시하였다. 본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가족기업의 실태를 살펴보면, 우선 가족기업의 창업자는 응답자 본인인 경우가 75%로 현 경영체의 경영주는 대부분 본인이었고 부모, 형제/자매, 배우자 순으로, 창업을 하였다. 조사대상자의 82%가 현 경영체의 1세대이며, 2세대 17% 그리고 3세대도 1명이 있었다. 기업지속년수는 평균 15.17년 이었으며 조사대상자의 평균 연령이 49.2세인 점으로 미루어보아 직업의 이동성이 낮다고 할 수 있겠다. 현 경영체의 소유과정은 창업을 한 경우가 조사대상자의 75%로 가장 높은 비율을 나타냈고, 그 외에도 이전 세대에게서 물려받거나(18%) 다른 사람으로부터 매입한(8%) 경우의 순으로 보여졌다. 응답자들이 생각하는 가족기업의 성공요인은 3가지씩 복수응답을 한 결과 성실함, 정직과 신용, 노력 순으로 가장 많은 응답을 하였고, 그 외에 친절함, 서비스, 책임감을 중요한 요인으로 생각하는 것으로 나타났다. 둘째, 승계실태를 간단히 정리하면, 우선 응답자들은 승계생각여부에 따라 구분해본 결과 승계생각이 있는 집단이 조사대상자의 40%였으며, 승계생각이 없는 집단이 60%로 전체 소규모 자영업체 및 제조업체 중 승계생각이 없는 집단의 비율이 높았다. 승계생각이 있는 조사대상자 중 70%가 승계계획을 세웠다. 승계를 하지 않거나 생각해본 적이 없는 이유는 사업을 물려받을 사람이 없는 경우가 가장 주된 이유였고, 지속적인 사업경영의 불확실성과 승계를 생각하기에는 시기상 이르다고 답한 응답자도 다수였다. 승계시기로는 가족기업 경영주의 대부분이 자녀가 사업을 경영할 수 있는 능력이 판단될 때 사업을 물려주길 원했고, 그 구체적인 시기에 대해서는 본인나이가 평균 62세, 자녀나이는 평균 34세를 예상하고 있었다. 세째, 가정체계관련특성에서 본 연구의 조사대상자 가족기업은 대략 40대 후반의 고졸수준의 남성이 경영하고 있는 비율이 높았고, 승계할 생각이 있는 집단 중에서 30-40대에 비해서 50-60대에서 승계할 생각이 더 많고, 승계에 대한 생각이 더 명확했다. 가계재정상태는 실물자산, 총자산이 승계생각여부에 있어 집단간에 유의미한 차이가 있었다. 네째, 업무체계관련특성에서 산업종류로는 도소매, 소비자용품, 수리업 등이 가장 많았고, 본인 포함 총 종업원 수는 평균 5.84명이며, 참여하는 가족구성원은 본인 포함 평균 2.67명으로 소규모 였으며, 사업장 위치는 재택보다 작업장의 비율이 높았다. 사업장소유형태는 승계생각이 있는 집단의 72.5%가 자신의 사업장을 소유하고 있었고, 사업지속년수가 7년 더 길게 나타나 집단간에 유의미한 차이를 보였다. 다섯째, 직업만족도에는 사업장의 소유형태와 종업원수가 영향을 미쳤는데, 즉, 사업장을 임대하여 경영하는 것보다 자신의 사업장을 소유하고 있을수록 그리고 종사하는 종업원 수가 많을수록 직업에 대한 만족도가 높은 것을 알 수 있다. 여섯째, 가족기업 승계생각여부에 어떤 변수들이 영향을 미치는지를 알아본 결과, 사업장의 소유형태, 종업원 수, 직업만족도가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 즉 사업장의 소유형태가 임대에 비해 소유하고 있는 경우에, 종업원 수가 많을수록, 직업만족도가 높을수록 승계생각을 할 확률이 높은 것을 알 수 있다. 이러한 결과를 볼 때, 본 연구대상 가족기업의 사업장 소유형태와 종업원수가 직업만족도에 영향을 미치고 이는 다시 승계생각여부에 영향을 미치고 있어 사업장 소유형태와 종업원수 그리고 직업만족도는 가족기업의 승계에 중요한 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 본 연구는 가족기업의 승계에 영향을 미치는 관련변수들을 고찰함으로써 가족기업의 지속성에 기여할 수 있는 효율적인 승계계획에 유용한 자료를 제공할 수 있을 것으로 사료된다.;This study aims at providing basic data for the future studies on the succession of family business by investigating its current condition and related variables in which it is sustained through the transfer of their ownership and management right. Two groups were selected for this research according to whether the relevant enterprises have will of succession or not, and independent variables, presumed to influence on the succession, were categorized into family-related variables and business-related ones according to their characteristics. These variables allow us to understand which variables affect job satisfaction within the business-related variables of family business and how the will of succession differentiates those variables. The research also contains the analysis on the factors of succession and the level of family-related and business-related variables according to whether the owners want their family members to succeed to their businesses or not. The study used questionnaire accompanied by individual interviews with the research subjects who are in the small-scale self-supporting and manufacturing enterprises operated in the form of family business. One hundreds questionnaires and data from the interviews with the employers of six family enterprises were used for the final analysis. The result is summarized as follows. Firstly, as for the current condition of family business, 75 percent of respondents was the founder of their own business. 82 percents of them was the first generation of the present business, and 17 percent was the second generation. Just one was the third generation in his business. The average period of business duration was 15.17 years, and the job mobility seemed low inferring from the fact that the average age of the respondents was 49.2. The ownership was revealed to consist of foundation(75%), succession(18%) and purchase of other business firms. Prerequisites for the success of family business considered by the respondents were mainly integrity, honesty, trust and effort including kindness, service-oriented mind and responsibility. Secondly, as for the condition of succession of family business, 40 percent of respondents had no will of succession whereas 60 percent did, and 70 percent of respondents with intention of succession had a plan for the process. Most of the respondents did not consider the succession because they had no successors or heirs, or because they did not see their own business with good prospects. Some of them replied that it was too early to think of succession. Most of the family business owners wanted to turn the business over to their offsprings when they judge that they are prepared to manage their father's business, especially when they are about 62 years old, and their offsprings are 34 on the average. Thirdly, the characteristic of family-related business is that family business were generally operated by the males at the age of late forties graduated from high school. Compared to the male owner at the age of 30-40s, those at the age of 50-60s clearly intended to turn the business over to the second generation. In case of the family financial condition, there were differences between the groups of respondents in the substantial property and total one depending on whether they had will of succession. Fourth, the characteristic of business-related is that most of the respondents were occupied with wholesale and retail business, sales of consumer goods and repairing jobs. The average number of general employees engaged in the family business was 5.84 including the employer, and the average number of the family members was 2.67 also including the owner. Majority of business owners had an independent work-place rather than work at home. 72.5 percent of respondents who intend to turn their business over owned their business-place and continued the business 7 years longer than those who do not. Fifth, job satisfaction is supposed to depend on the ownership of business-place and number of employees. That is, respondents who have the ownership of the business-place and employ more workers were more satisfied with their jobs than those who rented the work-place and have fewer employees. Sixth, variables affecting the whether or not the family business will be inherited are composed of who owned the business-place, how many workers are employed and how satisfied the workers are with their jobs. In other words, the form of ownership and the number of employees which the respondents have were in proportion to their will to transfer the business. In conclusion, succession of business in the family business is supposed to be achieved not around the professional managers but around the family members. In case there is no proper successor, the family business cannot be continued and closes at the first generation. As for the form of ownership of business, it is expected that those who owned the business-place can have more net profit than those who rent it, which causes good financial condition of family business. Good financial condition of family business has direct influence on the job satisfaction of the business owners. Moreover, as the job satisfaction is affected by the number of employees, the form of ownership and the whole scale of business are assumed to be major factors influencing the job satisfaction, all of which will have great influence on the will of family succession. The study as a result of investigation into the variables concerned with the family succession will provide useful data for efficient succession plan to contribute to th e duration of family business. Finally, I would like to add some proposals for the following studies based on the result of this research. At first, this study is the first basic study on the succession of family business which has rarely been focused, and expected to provide an opportunity to promote the interest in the concerned area. Secondly, rather narrowly investigated data of this study makes it hard to apply its result to the general condition of the family business in Korea. The future study on the family business, therefore, should include more specific and various family businesses in the whole industry and requires more objective investigation into the condition of succession in the family business. Thirdly, various case studies will allow us to understand problems of family businesses and the related family itself, for which the studies on the family members of the concerned business including the owners or managers should be preceded by means of in-depth interviews to grasp its dynamics.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vii I. 서론 A. 문제의 제기 = 1 B. 연구의 목적 = 3 II. 이론적 배경 A. 가족기업의 개념 및 현황 = 4 B. 가족기업의 승계 = 9 C. 가족기업과 승계에 관련된 요인 = 21 III. 연구방법 A. 연구문제의 설정 = 25 B. 측정도구의 구성 = 25 C. 조사대상 및 자료수집 = 30 D. 자료분석 방법 = 31 IV. 연구 결과 A. 기초자료의 분석 = 32 B. 연구자료의 분석 = 40 C. Case Study 분석 = 48 V. 요약 및 결론 = 55 참고문헌 = 59 부록 I·II·III = 63 영문초록 = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent767792 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title소규모 가족기업의 승계에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle소규모 자영업체와 제조업체를 중심으로-
dc.format.pageix, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 가정관리학과-
dc.date.awarded2001. 2-
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