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한스 홀바인(Hans Holbein the Younger)의 초상화 연구

Title
한스 홀바인(Hans Holbein the Younger)의 초상화 연구
Authors
이가은
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 16세기 초반 북부 유럽에서 활동한 화가 한스 홀바인(Hans Holbein the Younger, 1497/98-1543)의 휴머니즘적 초상화에 대한 연구이다. 홀바인의 초상화는 인물과 오브제의 사실적인 묘사와 인물의 개성 탐구에 있어서 탁월한 것으로 평가되어 왔으며, 특히 홀바인이 본격적으로 작품 활동을 시작한 1515년 이후 약 20여 년 동안 제작한 초상화에는 알프스를 넘어 북부 유럽으로 전파된 이탈리아 휴머니즘의 영향이 반영되어 있다. 14세기 이탈리아에서는 고대 그리스·로마의 문명을 재생시키고자 하는 연구와 시도가 이어졌으며, 그것을 통해 이탈리아인들은 현세에서의 바람직한 삶을 위한 모델을 구할 수 있었다. 그들은 고대의 인간관을 모범으로 하여 인간에게 자연적인 권리와 의무를 부여하고 현세의 삶, 재화, 물질을 긍정하는 현실주의적인 태도를 확립하였다. 그러므로 세속적인 만족을 추구하는 경향이 확산되고, 개체적 존재로서의 인간에 대한 인식이 발전하였으며, 이것은 예술에 있어서 독립 초상화가 유행할 수 있는 계기를 마련하였다. 홀바인은 이러한 이탈리아의 휴머니즘이 북부 유럽으로 확산되던 시기에 북부 유럽 휴머니즘의 중심 도시 중 하나인 바젤에서 화가로서의 활동을 시작하였다. 에라스무스를 비롯한 진보적인 휴머니스트들이 모여들던 바젤에서 홀바인은 그들과의 교류를 통하여 새로운 사상, 즉 휴머니즘에 자극 받고 익숙해질 수 있었다. 홀바인은 휴머니스트들이 인간의 본성을 밝히고자 노력하던 자세로 자신의 초상화 속 모델의 개성을 탐구하였다. 그의 초상화에는 에라스무스, 토마스 모어와 같은 당대 유명한 휴머니스트들과 자신의 노력으로 부와 명예를 획득하고 사회의 지배 계층으로서 영향력을 행사한 부유한 시민 계급이 등장한다. 이들은 자신이 속한 공동체 내에서 virtus(덕, 능력)로써 fortuna(운명)를 극복한 르네상스 휴머니스트들의 이상적인 인간상을 대변하고 있다. 모델의 정체성을 밝히는데 도움이 되는 배경에 놓인 소도구들은 고대 그리스·로마를 연상시키는 건축물, 혹은 책, 악기, 과학의 발전과 관련된 기구 등 당시 휴머니스트들의 관심을 반영하는 사물들, 그리고 모델의 직업을 적절하게 설명해주는 모티프들이다. 이들은 화면에서 모델과 조화를 이루도록 구성됨으로써 초상화의 주제를 효과적으로 강조하는 역할을 하였다. 홀바인은 이처럼 당대를 대표하는 학자, 부유한 시민, 성직자, 정치인들의 이상적인 인간상을 주제로 다루는데 있어 플랑드르 회화의 기법과 이탈리아 회화의 기법을 적절하게 결합하여 재현해냈다. 1510년대 견습 시기의 초상화는 기법적인 측면에서 평면성과 입체성이 뚜렷하게 구분되는 어색함이 보이고 있다. 그럼에도 모델의 얼굴에서 드러나는 생생함은 그가 초기 초상화에서부터 인물의 성격 묘사에 탁월하였다는 점을 드러내고 있다. 1520년대에는 인물의 개성을 포착하는 것뿐만 아니라 의상이나 배경을 사실적으로 묘사하는 기술적인 측면에서도 원숙한 경지를 보여준다. 이 시기에는 화면 속에 모델에 대한 정보를 전달해주는 다양한 사물들이 인물과 함께 배치되기 시작하였다. 1530년대에는 1510년대, 1520년대를 걸쳐 시도한 모든 요소들이 화면 속을 가득 채우고, 그의 숙련된 기술은 절정에 도달하여 실제이면서도 실제가 아닌 화면을 만들어내었다. 화려한 기술과 섬세한 기법으로 눈을 사로잡는 화면은 그러나 자유를 획득한 인간의 삶이 부정적인 방향으로 치닫는 것을 경고하는 르네상스 휴머니스트들의 인생에 대한 근본적인 메시지를 담고 있다. 홀바인은 휴머니즘에 영향을 받고 그것을 회화 언어로 표현해낸 휴머니스트였다. 이러한 그의 초상화를 통해 이탈리아의 휴머니즘이 북부 유럽으로 전파되어 그곳의 미술가들과 그들의 작품에 반영된 양상을 파악할 수 있었다. 그럼으로써 북부 유럽 르네상스의 한 단면을 조명하고 홀바인의 초상화가로서의 위치를 가늠해 볼 수 있었다는 것에 본 논문의 미술사적인 의의가 있다고 하겠다.;This thesis is about the humanistic portraits by Hans Holbein the Younger(1497/98-1543), who was active in the painting at Northern Europe in the early 16th century. Holbeins portraits have been considered as distinguished works in realistic description and the study of individual character, especially the portraits, which produced during 20 years after Holbein began to work in earnest at 1515, were influenced by Italian Humanism transmitted through the Alps to Northern Europe. In 14th century Italy, there were continuous attempts and studies to revive ancient Greek and Roman culture, so Italian could find out models for the desirable existence in the transient life. They defined their realistic attitude, which, followed the example of ancient view of human, gave the natural right and the duty to human and affirmed life, money and materials in real life. Therefore, a tendency to pursue worldly satisfaction was spreaded, the recognition of human as an individual existence was developed. These made an opportunity for the independent portrait to be prevalent. Holbein began his work as a painter in Basel, one of the central cities in Northern European humanism, when the Italian humanism had just gone through the Northern Europe. In Basel, Holbein could be stimulated and get accustomed to a new thought, humanism, by an interchange between advanced humanists, like Erasmus, who had been gathered there. He studied the individualities of models in his portraits as if humanists tried to study human nature. In his portraits, the famous humanists of his time like Erasmus and Thomas More and bourgeoisie who made their effort to acquire the richness and the reputation and influenced as ruling classes are appeared. They spoke for the ideal human being of renaissance humanists, who overcame their fortuna by means of virtus in their society. To find their nature, Holbein used ancient Greek and Rome architectures or objets that can make remind humanists interests like books, instruments, and materials related with development of science and motives explaining the occupations of models as background stage properties. They played roles of emphasizing the subjects of portraits by being organized to go well with models in pictures. Like this, to deal with the subjects of ideal human being for representative scholars, rich citizens, clergymen and politicians, Holbein used Flanders and Italian painting techniques brought together appropriately. In 1510s, while he was an apprentice, his portraits showed awkwardness divided clearly into two- and three-dimension in the technical aspect. However, since these early days, he was distinguished to describe human character through the vividity of model's faces. In 1520s, he showed a mature skill to capture the sitter's identities as well as to describe the costume and the background realistically. In this time, various objects, which told the information of the model of the portrait, began to be lay out with human figures together. In 1530s, his mature skill was at the top, so there were full of every attempt tried for last twenty years in the pictures, and actual but not real pictures were made. His enchanting pictures made by brilliant and fine techniques, however, included the fundamental mess age by Renaissance Humanists, which warned that human life could be tend to the negative way when they acquired their freedom. Holbein was the humanist who was influenced by humanism and expressed that in his painting. Through his portraits, it is possible to know the influence and the reflection of Italian humanism transmitted to Northern Europe. Therefore, this thesis has an important meaning of art history as studying an one aspect of Renaissance in Northern Europe and estimating a position of Holbein as a portraitist.
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