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近代 畵僧 古山堂 竺演의 佛畵 硏究

Title
近代 畵僧 古山堂 竺演의 佛畵 硏究
Authors
최엽
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
古山堂 竺演은 19세기 말과 20세기 초에 활동했던 화승으로 石翁堂 喆侑(1851生-1917沒)와 함께 당대 불화의 양대 거장으로 손꼽혔다. 金剛山 楡岾寺 승려인 竺演은 20세경 불화에 입문하여 金剛山 지역뿐 아니라 전국 각 지역의 사찰에도 많은 불화를 남겼으며, 80점 가량으로 알려진 작품들 중 현재 50점 가까이 유존하고 있다. 竺演은 1875년부터 50여년간 활동한 것으로 추정되는데, 그의 불화들은 작품활동이 거의 없었던 15년 가량의 공백기를 전후로 하여 도상 및 화풍에서 눈에 띄는 변화를 보이고 있다. 공백기 이전인 19세기 말에는 竺演이 다른 화사의 주관하에 불화제작에 참여한 경우와 竺演이 직접 金魚나 出草 화사로 불화제작에 주도적 역할을 한 경우로 분류하였다. 前者의 경우 기존 불화의 도상에 근거하여 그려진 그림들이 다수를 차지하고 있으나, 後者의 경우는 도상 및 표현기법에서 竺演의 의도가 강하게 반영된 것을 확인할 수 있다. 특히 도상의 운용이 비교적 자유로운 羅漢圖에서 그의 창작의도가 더욱 돋보이는데, 器皿折枝圖 및 冊架圖를 연상시키는 풍부한 소재들은 이 시기 다른 불화들에서 찾아보기 어렵다. 또한 음영법을 사용한 입체적인 표현도 이 시기 주된 특징이다. 竺演의 활동기간 중 후반기에 해당하는 20세기 초에는 寶石寺<神衆圖>(1912), 尋牛寺<一心三關門圖>(1921), 通道寺<十六羅漢圖>(1926)와 같은 주목할 만한 작품들을 제작했으며, 이 세 작품을 비롯하여 대부분이 그가 金魚 혹은 出草 화사로 참여, 새롭게 出草해낸 그림들이 많고 화풍상의 변화도 뚜렷하다. 이 시기 竺演 불화의 가장 큰 특징은 독특한 도상이라고 할 수 있다. 대담하게 대상을 부각시키는 구도와 개성있는 등장인물들의 표현이 두드러지며 이 시기 유행했던 일반회화의 다양한 요소들을 도입하고 있다. 당시 일반화단에서는 金剛山 관광의 유행으로 많은 金剛山 소재의 그림들이 그려지고 있었다. 이와 함께 竺演이 金剛山을 불화의 배경으로 도입하고 民畵류와 神仙圖 등 일반회화의 도상들을 도입하여 능숙한 솜씨로 그려내는 것은 환갑이 되어서야 佛籍에 든 竺演이 속인으로 지내는 동안 일반회화를 직접 제작했을 가능성을 보여주고 있다. 이 밖에도 평범한 사물을 살아있는 듯 표현하거나 경건한 불교의식구와 지물 등을 엉뚱한 모습으로 그려넣어 눈길을 끈다. 이러한 표현들은 이전의 불화에서는 볼 수 없었던 것이며 근접하기 어려운 종교적 대상에 보다 친근감을 갖게 한다. 즉, 신앙의 대상인 불화가 점차 시각적 측면을 강화함으로써 대중성을 확보하게 되는 근대기 불화의 일면을 보여주는 것이라 할 수 있겠다. 지금까지 근대기의 불화들은 양식의 퇴보와 도상의 혼란 등으로 조선시대 불화의 말기적 양상으로 인식되어 왔으나, 竺演 불화들의 이러한 특징들은 시대에 따라 변화해가는 불화의 한 측면으로 시각문화의 큰 흐름속에서 이해해야 할 것이다. 전통을 중시하는 불화단의 관점에서는 그 이 불화들이 지나친 창작으로 인하여 전통을 벗어난 격이 낮은 불화로 치부되거나 불경하게 여겨지는 경향이 있기도 하지만 竺演의 불화들은 당시의 시대적인 상황과 개인의 성향을 잘 보여준 불화로 생각된다. 이러한 竺演에 관한 본 연구는 당시 상황과 관련하여 그의 작품들을 조명함으로써 근대 불화를 바라보는 새로운 시각을 제공하고 그 동안 불교회화사에서 간과되어 왔던 竺演의 위치를 정당하게 자리매김 할 수 있으리라 생각된다.;Chukyon(Kosandang), an active monk painter from the late 19th century to the early 20th century, was known as one of the two great artists in Buddhist paintings along with Chulyu(Sukongdang, born 1851 deceased 1917). Chukyon who was a monk at Yujom-sa Temple in Kumgang-san mountain entered the world of Buddhist Paintings around 20 years old and left many paintings not only in the Kumgang-san mountain area but all over the country. Of the 80 plus paintings, around 50 are extant. It is speculated that Chukyon was active for 50 years beginning from 1875, and was inactive for 15 years. The period before and after his inactive 15years marks the period where many changes in his style can be seen both in his painting style and iconography. Chukyon's activity divided into two phases, the first is from the late 19th century until the 15 inactive years when he was under another artist participating in the paintings under the supervision of this other artist and when he supervised painting . In the former, almost paintings were drawn based on existing Buddha paintings but in the latter, Chukyons intentions and ideas can be clearly seen in the iconography and his expression methods, strongly reflected in the paintings. His creativity can be seen especially in Arhat paintings where the iconography is relatively unrestricted and the abundant themes he used inspired his still life paintings and paintings of scholarly motifs that cannot be found in paintings from other artists. Another important c haracteristic from this period for Chukyon was the use of shadows for three-dimentional effects in the paintings. The works of Chukyon from the latter part of his painting career in the early 20th century that are worth mentioning are, Painting of Worshipers(1912) in Posok-sa temple, Painting of One Mind and Three Gates(1921) in Simwu-sa temple, and Painting of Sixteen Arhats(1926) in Tongdo-sa temple. He participated as the supervising painter or the outline painter of many paintings including the three mentioned above, often came out with a totally new painting with distinct changes in the style. During this period, Chukyon's prominent characteristic was the unique iconography. Using various compositions, objects were exaggerated and different characters with strong individualities were brought into the paintings. Different methods that were popular at that time in ordinary paintings were implemented in his paintings. In the ordinary paintings, many paintings using Kumgang-san mountain as the subject matter were painted since Kumgang-san mountain was a famous tour destination. Chukyon took Kumgang-san mountain as the background for his Buddhist paintings along with other motifs from ordinary painting such as folk paintings and paintings of immortals in a fluent manner and applied it to his paintings. Before Chukyon turned 60 years old when he enterd the Buddhist order he painted drawings with the ordinary artists painted when he lived in ordinary life. Such experiences influenced his buddhhist paintings. Other characteristics of his paintings such as giving life to ordinary objects or painting Buddhist ritualistic objects in an abnormal manner also draws attention. Such expressions were never seen before in Buddhist paintings and actually provided a friendlier way to approach the difficult religious subject. In other words, an aspect of modern Buddhism is seen here, enhancing the visual quality of the religious Buddha and thereby securing the popularity of the religion. Modern Buddhist paintings before Chukyon presented retrogression in both the painting style and the chaos in iconography almost brought about the end of Buddhist paintings of the Choson period. Chukyon's Buddhist paintings play an important role in the transition of the Buddhist paintings and are understood within the flow of the big picture in the visual sense. From the conservative Buddhist painting point of view, Chukyon's paintings were too creative pushing the boundaries of tradition and were sometimes regarded as low class Buddhist paintings or as sacrilegious paintings reflecting the situation of that period, Chukyon's paintings are good examples displaying personal disposition. This research on Chukyon highlights and focuses on his paintings and works related to the circumstances of the period, providing a new angle of considering Buddhist paintings and hopefully enabling the change in the perception of Chukyon so that he can find his rightful position in the realm of Buddhist painting.
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