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대학생 소비자의 돈에 대한 태도 유형별 의복구매행동

Title
대학생 소비자의 돈에 대한 태도 유형별 의복구매행동
Authors
박정숙
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 가정관리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In this study: first, what attitudes to money have an influence on clothes buying behaviour; second, what factor is brought to an attitude to money; third, what is an influence of that attitudes on clothes buying behaviour has been the purpose. For the purpose of that, attitudes to money are investigated and materialized. And differences of that attitudes are examined by individual characteristics, home environmental characteristics and economical characteristics. And when they buy the clothes, influences of their attitudes to money on purchasing decision are also investigated. For analytical material for this study, making up questions to 2-year-college and 4-year-college students in the Capital area, Taegu and Chonju are executed; obtained materials from a preliminary and main investigation are analysed in statistical techniques, Mean, Frequencies, Factor analysis, reliability analysis, Cluster analysis, X²- test, Anova. The summary of important conclusions of research is as follows. First, the attitudes factors of college students to money is divided among five factors: the source factor as the symbol of success and power, the means factor for approval of another person, the measure factor for future safety's sake, the attitude factor on stinginess and distrust, the measure factor for filling up emotions. Second, according to the factor points, three clusters are obtained: cluster of considering the money as a tool for future safety's sake, a way of approval and filling up emotions, and inclination toward stinginess and distrust. Third, the factors which influence on an attitude to money are classified into three types: an individual factor, a home environmental factor and an economic factor. Especially, there are remarkable differences in individual changing factor as an academic year and grown ground, and in a home environmental factor as the living conditions, mother's jobs and the level of educated parents, and in an economic factor as home income and an allowance. Fourth, In each type of attitudes the clothes buying behaviour is looked as the four steps of decision making. In the first step of the problem cognition the motive of buying is noticed; for getting rid of stress, diversion, tuning with their family or friends, following the fashion, matching with their existing clothes are there remarkable differences. In the second step of the gathering information the source of information is noticed; from an service worker's advice, through media of ad., from observations on their neighbours or celebrities are there remarkable differences. In the third step, evaluation of a counterproposal the choosing criteria of clothes is noticed; as design, style, fashion, and the brand levels are there remarkable differences. In the fourth step of purchasing, time, frequency, expenses, selecting a shop, a place, the way of paying and the rate of a fellow's influence is noticed; as for the time to buying, a special event or holiday, seeing favourite clothes, earning an income by chan ce, a bargain sale, and anytime as occasion demands are there remarkable differences. In choosing criteria there are remarkable differences between groups of quality and brands. It is shown that buying frequency and monthly expenses, a place to buy, a way of paying and fellows have a remarkable differences. But degrees of an influence of fellows have no striking differences. This research was attempted to look around a non-systematic clothes-buying- behaviour of college students by paying attention to money which influence customer's buying-behaviour and is the subjective, critical factors; to try to know what is the factors of personal characteristics which influence on the attitudes to money. And it could be used as the useful materials of similar cases for researching attitude to money. If the customers realize their own attitudes, it will be easy to improve their irrational buying-behaviour.;본 연구는, 대학생 소비자들의 돈에 대한 태도가 의복 구매 행동에 어떤 영향을 미치는지 알아보고, 어떤 요인이 돈에 대한 태도에 영향을 주는지, 그 태도가 의복구매행동에 주는 영향은 무엇인지 알아보고자 한다. 이를 위해, 오늘날 대학생들의 돈에 대한 태도를 조사하여 유형화하였고, 개인변인, 가족환경 변인, 경제 변인에 따라 그 태도의 차이를 알아보았다. 그리고 의복 구매시 돈에 대한 태도가 구매의사결정에 끼치는 영향에 대해 알아보았다. 우선 분석자료를 위해 서울ㆍ경기, 대구, 전주에 소재한 전문대 및 4년제 대학에 재학중인 남녀 대학생을 대상으로 설문조사를 실시했다. 예비조사와 본조사를 통해 얻은 자료는 빈도분석, 백분율, 요인분석, 신뢰도 검사, 군집분석, 카이 스케어(X²- test), ANOVA를 실시하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생 소비자들의 돈에 대한 태도요인은 성공의 상징과 권력의 원천요인, 타인으로부터 인정받기 위한 수단요인, 미래 안전의 도구요인, 인색함과 불신감 태도인, 감정충족의 도구요인의 5개로 나뉘어졌다. 둘째, 요인점수에 따라 군집분석을 한 결과 3개의 군집으로 나뉘어졌고, 이는 돈을 성공과 미래의 안전도구로 여기는 군집, 인정과 감정충족의 도구로 여기는 군집, 인색하고 불신하는 경향이 있는 군집으로 명명하였다. 셋째, 돈에 대한 태도에 영향을 미치는 요인으로는 개인변인과 가정환경변인, 경제변인으로 분류하였다. 특히, 개인변인에서는 학년과 성장지에 따라 의미 있는 차이가 나타났고, 가정환경변인에서는 거주상태와 어머니의 직업, 부모의 교육수준에 따라 그러하였으며, 경제변인에서는 가계소득, 생활수준과 용돈에 따라 뚜렷한 차이를 보였다. 넷째, 돈에 대한 태도 유형별 의복구매행동을 의사결정단계별로 살펴보았다. 문제인식단계에서는 구매동기를 살펴보았는데, 스트레스 해소&기분전환, 친구나 주위사람과 맞추기 위해서, 유행하는 의복이므로, 소유한 의복과의 조화에서 집단간의 유의미한 차이를 보였다. 정보탐색 단계에서는 정보원천에 대해서 살펴보았는데, 판매원의 조언, 방송매체 광고와 유명인이나 주위사람 의복관찰에서 집단간의 유의미한 차이를 보였다. 대안평가 단계에서는 의복 선택기준을 살펴보았는데, 디자인이나 스타일 색상, 유행성, 상표 유명도에서 집단간의 유미한 차이를 보였다. 구매단계에서는 구매시기, 구매빈도, 구매비용, 점포선택기준, 구매장소, 대금지불 방법, 동행인과 영향정도를 살펴보았는데, 구매시기는 특별한 행사나 명절, 마음에 드는 옷을 봤을 때, 뜻밖의 수입이 생겼을 때, 필요한 경우 아무 때나와 할인·세일기간에서 집단간의 유미한 차이를 보였다. 상품선택기준은 상품의 품질과 상표명에서 집단간의 유의한 차이를 보였다. 구매빈도와 월 평균 의복 구매 비용, 구매장소, 대금지불방법, 동행인은 돈에 대한 태도 유형과 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 그러나 동행인의 영향정도는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 본 연구는 소비자의 구매행동에 영향을 미치는 주관적이면서도 중요한 변수인 돈에 대한 태도를 선정하여 대학생 소비자들의 비체계적인 의복구매행동을 살펴보고자 시도하였다. 더불어, 돈에 대한 태도에 영향을 미치는 인구특성변수에는 어떠한 것이 있는 지 알아보았다. 이 결과물은 대학생 소비자들이 합리적인 구매생활을 할 수 있도록 가정에서뿐만 아니라 학교나 사회차원에서 돈에 대한 태도를 형성하는 프로그램을 개발하는데 기초자료 사용될 수 있을 것이다. 덧붙여, 소비자 자신이 스스로가 돈에 대해 어떤 태도유영에 속하는지, 의사결정단계별로 어떤 성향을 가지는지 자각하여 비합리적인 구매행동을 개선하는데 도움이 되길 기대한다.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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