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Corporate PR activities on the Web

Title
Corporate PR activities on the Web
Authors
정지희
Issue Date
2001
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷의 등장은 쌍방향 대칭형 커뮤니케이션을 가능케 하여 다양한 공중과의 커뮤니케이션 기제인 홍보에 상당한 영향력을 끼치고 있습니다. 특히 홍보의 중요한 주체인 기업의 인터넷 웹사이트를 개설 및 운영은 기업의 홍보에 주요한 역할을 담당하게 되었습니다. 국내 기업 웹사이트 활용 역시 양적으로나 질적으로 많은 발전을 이루어, 지난 1995년부터 대기업의 홈페이지를 선두로 많은 기업들이 사이버 상에 기업의 존재를 구현하고 이를 커뮤니케이션의 도구로 활용하고 있습니다. 그러나 여전히 국내 기업 웹사이트는 첫째, 기업 및 제품 소개등 한정된 정보만을 일방적으로 전달하고 있어 쌍방향 대칭형 커뮤니케이션을 위한 더욱 다양한 콘텐츠의 확보가 절실한 실정입니다. 둘째, 기업을 일시에 위태롭게 할 수 있는 인터넷 상의 위기관리는 그 내용이 부재합니다. 셋째, 활성화된 투자자 관계 설정 프로그램도 부족한 현실입니다. 이러한 관찰을 기반으로 본 논문은 세가지의 사례 연구를 제시하였습니다. 첫째, 외국 기업 웹사이트가 제공하는 다양한 콘텐츠의 사례를 실증하였습니다. 이러한 예는 다양한 오락 및 놀이 기능, 사회 여론 환기, 커뮤니티 구축, 프레스룸, 고용 및 직원에 대한 콘텐츠를 제공하는 외국 기업의 웹사이트를 소개하였습니다. 둘째로, 미국 P&G 제품 페브리즈의 애완동물에의 유해성 루머 해결 과정을 예시하였습니다. P&G는 루머를 해명하는 웹사이트를 구축하고 인터넷상으로 사실확인 및 방문자의 참여 유도를 통해 인터넷을 통한 적극적인 위기 극복 사례를 보여주었습니다. 세번째, 국내 기업 사이트에서 전략적으로 부족했던 투자자 관계에 대한 사례로 여성 내의와 개인 위생 용품을 제공하는 미국 인티밋 브랜즈는 자사의 웹사이트에 기업의 중요 회의 및 보고를 웹케스트를 통해 항상 접근 가능하게 하고 자사의 웹사이트에서 직접 주식거래를 가능케 하는 프로그램을 선보여 투자자와 방문자들의 큰 호응을 얻었습니다. 홍보는 커뮤니케이션 방식의 변화에 적극적으로 대응하는 실제적 영역의 학문입니다. 쌍방향 대칭형 커뮤니케이션의 기제인 인터넷의 활용에 대한 선진 사례 연구를 통해 각 기업의 사이버 상의 홍보활동이 끊임없는 발전하기를 기대합니다.;The advent of the Internet, the two-way multi-media communication channel, has transformed the fundamentals of PR practices. The newly emerging concern of PR practitioners can be epitomized as how to utilize two-way symmetric communication medium, or the Internet to the full extent. Corporations, one of the most active PR players, have tried to explore this opportunity by developing company websites. Since 1995, local corporate websites also flourish in the cyber space, while experiencing growth in quantity and quality. However, the domestic corporate web sites need develop various contents to represent the company on the web. Also, the domestic corporate web sites should be equipped with on-line crisis management programs. Finally, the domestic corporate websites should post in-depth information on investor relations, having the call for transparent financial management and the needs of individual traders in mind. Mindful of these improvement points, this thesis introduced three innovative web PR precedents. Cases of well-performing corporate websites such as Disney for fun features, R.J. Reynolds Tobacco for public affairs, and as such are introduced in order to set forth examples. Also, the PR story of Procter & Gamble at the break of Internet misinformation on its Febreze succeeded in proactive resolutions of the crisis by setting up an issue-specific website. Finally, the investor relations website of Intimate Brands, Inc. took full advantage of multi-media presentations by adding new features of webcasts and on-site direct investing was addressed. For further development of local corporate websites as an effective PR tool, the review of current application of the Internet PR and the share of successful cases are to be performed.
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