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A successful spin-off strategy

Title
A successful spin-off strategy
Authors
장은주
Issue Date
2001
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
If there is anything more breathtaking than the pace of acquisitions these days, it's the pace of spin-offs. Integration and disintegration among companies seem to be equally popular. In fact, in 1997 when M&A activities were at a peak, spin-off activities were also very frequent. This thesis will briefly look up the concept of spin-off as one of the way of corporate restructuring and what for many companies use spin-off strategy first. According to research, companies do spin-off for following reasons. First of all, when a company wants to concentrate its management resource on its core business, it uses spin-off strategy. Second, a company can increases their new product development ability and improves its customer service. Third, spin-off strategy can prevent subsidiaries competing each other. Forth, a company can increase the wealth of their shareholders, because shareholders can diversify their investment according to their preference. Fifth, a company can clear off a subsidiary of low profitability. Sixth, providing more transparent corporate information, a company can induce more investors. Seventh, a company can raise capital through initial public offering of its subsidiary. Finally, spin-off can be a foundation of additional corporate restructuring. Last of this thesis is consist of case analysis of Thermo Electron, which is known for its successful spin-off strategy. It is expected that analysis of Thermo Electron's spin-off strategy will be helpful for Korean companies who want use spin-off strategy in the future. Thermo Electron's unique way of spin-off is followings. First of all, Thermo Electron used spin-outs very strategically and positively according to its purpose. As the company is technology-oriented, it has needed new ideas and intensive R&D always. By spinning out a division with enough potential to grow, Thermo Electron cheered up their employees always and kept best experts inside company. Second, Thermo Electron has clear criteria to sort out spinout candidate. By applying these tough criteria, Thermo Electron could designate right ones to spin-off. Third, Thermo Electron has spin-out principals which made spin-out process successful, such as majority possession of new stock and stock option system for new management team.;오늘날 기업합병과 같이 숨가쁘게 진행되고 있는 기업 리스트럭처링의 형태는 기업 분할이다. 사업간의 통합과 분해 모두 인기가 높아 보인다. 사실 1997년 기업의 인수 합병이 그 절정에 달해 있을 때 기업 분사도 아주 빈번하게 일어났다. 이 논문에서는 기업 리스트럭처링의 한 형태로써의 기업분할의 의미를 살펴보고 각 기업들이 어떠한 목적으로 이러한 기업분할을 사용하고 있는지를 보여준다. 조사에 따르면 먼저 기업들은 자신들의 경영능력을 한군데 집중하고자 할 때 기업 분할을 선택한다. 두번째, 기업 분할을 통해 기업은 새로운 상품의 개발 능력을 향상 시키고 고객에 대한 서비스를 향상 시킬 수 있다. 셋째, 기업들은 기업 분할을 통해 자신들의 자회사들 간의 경쟁을 예방 할 수 있다. 넷째, 기업들은 기업 분할 전략을 통해 자회사들 간의 경쟁을 예방할 수 있다. 다섯째, 주주들이 자신의 선호도에 따라 투자를 선택할 수 있게 함으로 인해 주주들의 부를 증가 시킬 수 있다. 여섯째, 좀 더 투명한 기업 정보를 제공함으로써 더 많은 투자자들을 유인할 수 있다. 일곱째, 자신들의 자회사 주식을 상장함으로써 필요한 자금을 조달 할 수 있다. 마지막으로, 기업 분할은 본격적인 기업 구조조정의 기초가 될 수 있다. 이어 기업 분할의 전략을 성공적으로 사용한 예로 꼽히고 있는 Thermo Electron의 기업 분할 전략을 사례로 연구하였다. Thermo Electron의 성공의 원인을 규명함으로써 앞으로 법 계정으로 인해 가능하게 된 기업분할 전략을 성공적으로 사용할 수 있는데 도움이 되고자 한다. Thermo Electron의 독특한 기업 분할 전략은 다음과 같다. 먼저, Thermo Electron은 기업 분할 전략을 기업의 목적에 맞추어 매우 적극적이고 긍정적인 방법으로 활용하였다. 기술 지향적인 기업으로써 이 회사는 집중적인 연구 개발이 필요하였는데 성장 가능성이 충분한 부서를 분할함으로써 Thermo Electron은 직원들이 연구에 몰두할 수 있도록 하였으며 전문가들이 회사 내에 머물 수 있도록 하였다. 두번째, Thermo Electron은 분할을 실시할 대상을 선정하는데 있어서 아주 분명한 기준을 가지고 있었다. 이러한 기준을 적용함으로 해서 적절한 분할 대상을 선정할 수 있었다. 마지막으로 Thermo Electron은 분할 대상 선정 이외에 분할한 자회사의 최대지분을 소유한다든지 새로운 경영진에게 스탁 옵션을 제공한다든지 등의 기업 분할을 성공적으로 이끌 수 있는 나름대로의 원칙을 가지고 있었다.
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