View : 573 Download: 0

웹 토론방을 통한 수업사례 토론에서 유아교사의 사고과정 및 자기조절 학습능력에 관한 연구

Title
웹 토론방을 통한 수업사례 토론에서 유아교사의 사고과정 및 자기조절 학습능력에 관한 연구
Authors
이춘자
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 웹 토론방에서 수업사례 토론에 나타난 유아교사의 반성적 사고과정의 수준과 실천적 지식의 형성을 알아보고, 자기조절 학습수준에 따라 반성적 사고과정의 수준과 실천적 지식의 전략이 어떻게 다른가를 분석한다. 그리고 교사들이 올린 메시지를 분석하고 자기조절 학습수준에 따른 메시지의 유형을 알아봄으로써 교사교육에서 웹 토론방의 활용 가능성을 탐색하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 웹 토론방을 통한 수업사례 토론에서 유아교사의 사고과정은 어떠한가? 1-1. 유아교사의 반성적 사고과정의 수준은 어떠한가? 1-2. 유아교사의 실천적 지식은 어떠한가? 1-3. 유아교사의 자기조절 학습수준은 어떠한가? 1-4. 유아교사의 자기조절 학습수준에 따라 반성적 사고과정의 수준과 실천적 지식은 어떠한가? 2. 웹 토론방을 통한 수업사례 토론에서 메시지는 어떠한가? 2-1. 메시지의 유형은 어떠한가? 2-2. 자기 조절 학습수준에 따라 메시지의 유형은 어떠한가? 본 연구의 대상은 유치원에 근무하고 있는 총 20명의 교사이다. 본 연구에 사용된 사례는 사례개발 기준에 의거하여 총 8개가 선정되었고 수업사례에 대한 토론을 한 결과 총 335개의 메시지를 얻었으며 이를 토대로 분석하였다. 자료분석은 연구문제에 따라 내용분석 및 준거에 따른 분석, 빈도분석을 실시하였고, 자기조절 학습수준을 알아보기 위해 질문지를 사용하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 웹 토론방을 통한 토론방에서 유아교사의 반성적 사고과정은 반응의 1수준에 머문 경우는 40%, 정당화의 2수준에 머문 경우가 44%, 의사결정의 3수준에 도달한 경우는 16%로 나타났다. 실천적 지식의 형성에 영향을 준 요인으로는 개인적인 삶, 직전교육, 과거의 교수·학습경험, 현재 가르치는 상황, 동료와의 전문적 협력, 사회적 기초, 교육정책 등이었다. 실천적 지식의 전략은 실천적 지식의 형성 과정 안에서 예를 제시하였다. 자기조절 학습수준이 평균이상인 그룹에서 반성적 사고과정의 수준은 정당화의 2수준에 머문 경우가 65%, 의사결정의 3수준에 도달한 경우가 21%, 반응의 1수준에 머문 경우가 14%로 나타났다. 실천적 지식의 전략의 수에서도 다양하고 전략적인 지식을 사용하는 것으로 나타났다. 자기 조절 학습수준이 평균이하인 그룹에서는 반응의 1수준에 머문 경우가 80%, 정당화의 2수준에 머문 경우가 20%, 의사결정의 3수준에 도달한 경우는 하나도 없었다. 실천적 지식의 전략에서도 한 가지 방법이나 비 전략적인 지식을 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 웹 토론방을 통한 수업사례 토론에서 메시지의 유형에서는 상호작용적 유형이 119개로 24%, 인지적 유형이 294개로 59%, 메타 인지적 유형이 83개로 17%를 차지하였다. 자기조절 학습수준이 평균이상인 그룹에서는 인지적 유형이 206개, 메타 인지적 유형이 79개, 상호작용적 유형이 65개의 순서로 나타났다. 자기조절 학습수준이 평균이하인 그룹에서는 인지적 유형이 88개, 상호작용적 유형이 54개, 메타 인지적 유형이 4개의 순서로 나타났다. 자기조절 학습수준이 평균이상인 그룹이 자기조절 학습수준이 평균이하인 그룹과 비교할 때 인지적 유형과 메타 인지적 유형의 메시지가 많았다. 한 메시지를 구성하는 의미단위 구성 유형별 메시지에서는 자기조절 학습수준이 평균이상인 그룹에서는 세 가지 유형이 34개로 제일 많았으며, 네 가지 유형이 24개, 두 가지 유형이 15개, 다섯 가지 유형과 여섯 가지 유형이 각각 10개, 한 가지 유형이 3개였다. 자기조절 학습수준이 평균이하인 그룹에서는 두 가지 유형이 34개로 제일 많았으며, 세 가지 유형이 22개, 한 가지 유형이 7개, 네 가지 유형이 1개, 다섯 가지 유형과 여섯 가지 유형은 하나도 없었다. 자기조절 학습수준이 평균이상인 그룹과 자기조절 학습수준이 평균이하인 그룹과 비교해 볼 때 자기조절 학습수준이 평균이상인 그룹의 메시지 유형이 훨씬 더 복잡하고 다양하게 나타났다.;The purpose of this study is to investigate early childhood teacher's level on the reflective thinking process and the formation of practical knowledge which has been known in the case discussion process and to analize how the level of reflective thinking process and the strategy of practical knowledge depend on the self-regulated learning level different and to inquiry the utilization possibility of the web-bbs in teacher education through analizing messages which teachers have upload and finding out message type depends on the self-regulated learning level. The following research questions are set to meet the above purpose. 1. How is the early childhood teacher's level of thought process in the case discussion through Web-BBS? 1-1. How is the level of reflective thinking process of early childhood teacher? 1-2. How is the practical knowledge of early childhood teacher? 1-3. How is the self-regulated learning level of early childhood teacher? 1-4. How is the level of reflective thinking process and the practical knowledge depend on the early childhood teacher's self-regulated learning level? 2. How is the messages in the case discussion through Web-BBS? 2-1. How is the message type? 2-2. How is the message type depends on the self-regulated learning level? The object of study is total 20 teachers who are employed in kindergarten. For the cases adopted in this study, total 8 cases are selected based on the case development standard, total 335 messages are produced in consequence of the case discussion and this study is analized based on theses. In the data analysis, content analysis, analysis according to rubric and frequency analysis are performed depend on the research questions and a questionare is used to know the self-regulated learning level. The results of this study can be summarized as follows: First, in the discussion through Web-BBS, early childhood teacher's reflective thinking process is investigated into 40% for the case of staying on 1 level, 44% for the case of staying on 2 level, 16% for the case of reaching to 3 level. The factors which have influence on the formation of practical knowledge are personal life, preservice education, past teaching-learning experience, present teaching situation, professional cooperation with peer, social base, and educational policy. The strategy of practical knowledge proposed the examples in the formation process of practical knowledge. In a group which the self-regulated learning level is upper average, the level of reflective thinking process is investigated into 65% for the case of staying on 2 level, 21% for the case of reaching to 3 level, 14% for the case of staying on l level. In the strategy number of practical knowledge, it has been shown that various kinds and strategical knowledge is utilized. In a group which the self-regulated learning level is below average, the percentage of reflective thinking process becomes to be 80% for the case of staying on 1 level, 20% for the case of staying on 2 level, 0 % for the case of reaching to 3 level. Also, for the strategy of practical knowledge, it has been shown that one method or non-strategical knowledge is used. Second, in the message type of case discussion through Web-BBS, the number of interactive type becomes to be 24% as 119, cognitive type becomes to be 59% as 294, meta cognitive type becomes to be 17% as 83. In a group which the self-regulated learning level is upper average, the number of cognitive type becomes to be 206, meta cognitive type becomes to be 79, interactive type becomes to be 65. In a group which the self-regulated learning level is below average, the number of cognitive type becomes to be 88, interactive type becomes to be 54, meta cognitive type becomes to be 4. In a group which the self-regulated learning level is upper average has more messages of cognitive type and meta cognitive type than a group which the self-regulated learning level is below average. Meaning-unit-composition-type per message of which one message is composed, in a group which the self-regulated learning level is over average, the number of three type is the most as 34, four type is 24, two type is 15, five type and six type are 10, respectively and one type is 3. In a group which the self-regulated learning level is below average, two type is the most as 34, three type is 22, one type is 7, four type is 1, five and six type are 0, respectively. Finally, it has been researched that the message type of a group which the self-regulated learning level upper average is more complex and various than the message type of a group below average.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE