View : 592 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author황보영-
dc.creator황보영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:30Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:30Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000071418-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190221-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071418-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 인터넷 활용의 기본개념을 인지시키고 국내외 어린이 사이트의 운영자 현황과 안전성을 중심으로 어린이 인터넷 환경에 대한 실태를 파악하는 것이다. 그리고 사이트의 내용 구성의 타당도를 알아보기 위해 사용의 용이성, 교육성, 오락성, 디자인을 조사하는 것을 목적으로 하였다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 국내외 어린이 사이트의 현황은 어떠한가? 1-1. 국내외 사이트의 운영 실태는 어떠한가? 1-2. 사이트 운영의 안전성과 책임성은 어떠한가? 2. 국내외 어린이용 사이트의 내용 구성은 어떠한가? 2-1. 어린이용 사이트의 사용의 용이성은 어떠한가? 2-2. 어린이용 사이트의 교육성은 어떠한가? 2-3. 어린이용 사이트의 오락성은 어떠한가? 2-4. 어린이용 사이트의 디자인은 어떠한가? 본 연구의 대상은 대표적 검색 엔진중의 하나인 '야후'를 통해 어린이를 위한 사이트에 해당하는 국내 33개, 국외 57개, 총 90개 사이트를 대상으로 하였다. 그 내용 분석을 위하여 Buckleitner(1998)가 어린이 사이트 평가용으로 제시한 도구를 수정하여 사용하였다. 표집된 사이트 별로 각 항목을 조사한 후 백분율로 처리하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 운영현황에 있어서 국외 사이트는 어린이 인터넷 전문회사가 운영한 사이트가 가장 높은 비율(52.6%)을 차지하고 있었고, 국내 사이트는 개인 운영 사이트가 가장 높은 비율(24.2%)을 차지하고 있었다. 개인 정보 보호나 채팅룸의 관리 감독, 판매 상품에 대한 보증 등의 안전하고 책임 있는 운영은 국내 사이트(0)%가 국외 사이트(84.0%)에 비해 많이 뒤떨어졌다. 둘째, 사이트의 내용 구성 면을 살펴본 항목 중 사용의 용이성에서는 국 내 사이트가 국외 사이트에 비해 어린이의 발달 수준을 고려하지 않고 있었다. 효율적인 홈페이지의 자료 배치, 찾기 기능, 앞/뒤 페이지로 넘어가기 기능 등에서 국내 사이트가 국외 사이트에 비해 소홀한 점이 많은 것으로 나타났다. 특히 하위 메뉴의 제시 형태에서는 국내외 모두 글 위주의 진행 (국내: 84.9%, 국외: 61.4%)이 많아서 어린이들이 사용하기에 어려운 점이 발견되었다. 그러나 홈페이지로 돌아가기 기능 (국내: 77.7%, 국외: 89.5%), 일관된 활동 형태 제시 (국내: 72.7%, 국외 73.7%), 홈페이지에 불필요한 이미지의 배치 배제 (국내: 78.8%, 국외: 84.2%), 첫 화면에서 주활동으로 바로 들어갈 수 있도록 설계한 비율 (국내: 97.0%, 국외: 91.2%)은 국내외 모두 높게 나타났다. 교육성에 관한 것은 국내외 모두 인터넷 학습 자료가 가질 수 있는 여러 가지 교육적 요소들이 부족한 것으로 나타났다. 상호작용적 요소는 국내외 사이트 모두 포함한 사이트의 비율이 낮지만 (국내: 12.1%, 국외: 35.1%) 특히 국내의 경우는 그 제시 형태가 매우 단순하였다. 내용의 출처, 시기, 제작자 등의 명시에서도 국내 사이트는 23.5%, 국외 사이트는 59.6%로 국내 사이트의 명시 비율이 낮게 나타났다. 멀티미디어 지원에서도 국내 사이트 현황은 매우 저조한 반면에 국외 사이트들은 사운드와 동영상을 복합적으로 지원하는 사이트가 많았다. 반면, 광고가 없는 사이트는 국내 사이트(81.8%)가 국외 사이트(36.8%)보다 많았다. 활동 대상의 연령을 구분한 사이트는 국내(12.1%), 국외(17.5%) 모두 낮았다. 오락성에서는 국내 사이트는 국외 사이트에 비해 활동 유형의 단순성, 글 위주의 활동으로 인해 흥미를 유발하는 요소가 적었다. 박물관, 책, 영화 등의 경험의 확장을 시도, 사이트에 적극적으로 참여할 기회 제공, 활동의 난이도 조정 가능 비율에서도 국내 사이트는 국외 사이트에 비해 미비한 것으로 나타났다. 특히 어린이들이 직접 해볼 수 있는 온라인 활동의 제공 비율은 국내 30.4%, 국외 73.7%로 차이가 가장 심했다. 디자인에 대해서 국내는 글 위주의 진행이 압도적인(84.8%)데 비해 국외 사이트들은 그림과 동영상 위주의 진행(71.9%)이 많았다. 브라우저의 버전에 상관없이 잘 작동하는 비율은 국내 69.7% 국외 50.9%였다. 사이트의 그래픽은 국내 사이트의 그래픽이 크기, 색상, 흥미성 면에서 국외 사이트에 비해 미비한 것으로 드러났다. Internal Link의 작동은 국내외 전반적(국내: 84.8%, 국외: 80.7%)으로 양호하였다.;The purpose of this thesis is to study the statistic of Internet sites for children and conetnt analysis of Internet site operations for children. Also it moves on to examine the ease of use, design features, educational point and entertaining effects of the sites in order to appreciate that the sites have proper contents for children. With the above purpose, this study set two study questions as follow: 1. What is the present situation of domestic/foreign Internet sites for children ? 1-1. What is the operational situation of Internet sites like? 1-2. How are the operational safety and responsibility? 2. What are the contents of sites for children? 2-1. What is the ease of use for children? 2-2. What is the sites educational for children? 2-3. what is the sites entertaining for children? 2-4. How's the design of the sites? Thirty-three of domestic sites and 57 of foreign sites, 90 sites in total are analyzed as the subject of this study, by means of one of the representative search engines "Yahoo". For this study, the children's Internet site evaluation instrument suggested by Buckleitner and modified by researcher was used to analyze the data. Analyzed every single item of collected sites, after that, indicated them by percentage. The result of this thesis is brought to the conclusion as follows: At first, when it comes to operational situation, foreign sites run by Internet companies exclusive for children mark such a high percentage of 52.6%, on the other hand, domestic sites, normally run by individuals, 24.2%. When it comes to operational safety and responsibility such as privacy protection, management and supervision of on-line chatting and guarantee of the products, domestic sites(0%) are way behind the foreign sites(84%) The second, domestic sites appear not to have taken the stage of growth of children into consideration in terms of ease of use, when it moves on to the contents of the sites. Domestic sites turned out not to have paid as much attention as foreign sites in terms of efficient arrangement of information, search function, forward/backward function. The researcher found out that there might be some difficulties for children to use the Internet sites with word-centered explanation (domestic: 84.9%, abroad: 61.4%). It is showed that, however, 'back' to home page function and consistent activity-suggesting form are similarly run by both sides. Educational effect-wise, both sides of Internet sites are short of educational facts that can be used as educational sources. Both of them show low percentage of interactive facts (domestic: 12.1%, abroad:35.1%), especially domestic sites provide very simple and clumsy form of suggestion. In addition, when it comes to elucidation of the source of materials, the period and producers, the domestic sites mark low percentage of 23.5 compared by foreign ones, 59.6%. It seems like domestic sites don't play significant role in supporting multimedia (36.4%), while foreign sites are very supportive in various ways(82.5%). When it is confined to sites without advertisement, domestic sites(81.8%) outnumber the foreign sites(36.8%). Sites that are targeted by the age of Internet users don't suffice, with the rate of 12.1%(domestic), 17.5%(abroad) respectively. Domestic sites are less entertaining than foreign ones due to the simplicity of sites and word-centered activity. They are trying to extend the children's horizon of experience by providing them with sites on museums, books and movie and the rates are 36.4% (domestic), 47.4% (abroad) respectively, but it appears foreign sites have the numerous forms of suggestion. Domestic sites provide children with do-it-yourself activity only 30.4%, while foreign sites provide 73.7%, showing great gap between both sides. Speaking of design, domestic sites are overwhelmingly centered by word but foreign ones are by pictures and moving pictures. The rates of sites that can be used without downloading a specific web-browser mark 69.7% (domestic), 50.9%(abroad). Graphics in domestic sites are one step behind those in foreign sites, in size, color and facts that arouse the children's interest. Operation of Internet link is generally satisfactory in each side.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vii I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 인터넷의 의의와 전망 = 5 1. 인터넷의 시작과 그 전망 = 5 2. 인터넷 이해의 기초 = 7 B. 인터넷의 교육적 활용 = 11 1. 인터넷 활용의 교육적 효과 = 11 2. 유아교육에서 인터넷 활용 방안 = 14 C. 좋은 교육용 사이트의 조건 = 22 1. 내용적 측면 = 23 2. 디자인적 측면 = 25 3. 어린이용 사이트의 방향 예시 = 28 D. 교육용 사이트 평가 도구 = 33 III. 연구 방법 = 37 A. 연구대상 = 37 B. 연구도구 = 38 C. 연구절차 = 41 D. 자료분석 = 42 IV. 연구 결과 및 해석 = 43 A. 국내외 어린이용 사이트의 현황 = 43 1. 운영 실태 = 43 2. 안정성과 책임 = 45 B. 사이트의 내용구성 = 47 1. 사용의 용이성 = 47 2. 교육성 = 54 3. 오락성 = 62 4. 디자인 = 67 V. 논의 및 결론 = 73 A. 논의 = 73 B. 결론 및 제언 = 78 참고문헌 = 82 부록 = 89 ABSTRACT = 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4177438 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title국내외 어린이 인터넷 사이트의 현황 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageix, 108 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE