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조선말기 淡彩花卉畵 硏究

Title
조선말기 淡彩花卉畵 硏究
Authors
조보민
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 朝鮮末期를 통해 성행하였던 淡彩花卉畵의 전개 양상을 고찰한 것이다. 조선후기의 담채화훼화는 당시 청으로부터 새롭게 유입된 시작한 南宗文人畵와 畵譜 및 版畵類 등의 영향을 통해 형성된 것으로 보이며, 이러한 면모는 玄齋 沈師正(1707-1769)과 豹菴 姜世晃(1713-1791) 등의 작품을 통해 확인 할 수 있다. 이들은 새로운 요소를 소화해 독자적 화풍을 이루었을 뿐만 아니라717374 조선말기 화훼화로의 교량 역할을 수행하여 이 시기 담채화훼화의 내용을 더욱 풍성히 하는데 기여하였다. 이러한 특징은 許珌(1709-1768)이나 鄭忠燁(1725-1800이후), 李昉運(1761-?) 등의 작품에서도 잘 드러나고 있다. 조선말기의 담채화훼화는 필의 표현법에 따라 크게 '工筆'과 '逸筆'의 두 가지 양상으로 나누어 살펴볼 수 있다. 工筆淡彩花卉畵에서는 세필을 사용하여 정교한 묘사를 시도하였는데, 이것은 申緯(1769-1847)나 丁若鏞(1862-1836)이 중요하게 생각하고 있던 '사물의 핍진한 寫生'과 관련이 있을 가능성이 높다. 반면, 逸筆淡彩花卉畵에서는 간략하고 대략적인 붓질과 點染法, 그리고 속도감 있는 筆을 구사하고 있다. 화풍 면에서는 모두 陳淳(1483-1544), 徐渭(1521-1593), 운수평(1633-1690), 鄒一桂(1686-1774), 楊洲畵派와 청으로부터 유입된 화보·판화류, 패관소설의 삽화 등에서 영향을 받고 있으며, 소재에 있어서는 전통적 소재뿐만 아니라 조선 말기에 이르러 새롭게 등장한 화훼류를 대상으로 하고 있다. 이렇게 다양한 花種이 그려지게 되는 것은 差備待令畵員 祿取才의 화제가 확대되어 가는 양상과도 관련이 있을 것으로 추정된다. 특히, 逸筆淡彩花卉畵는 전통적인 화제, 그 중에서도 매화를 주로 다루고 있는데, 이것은 당시 중인화단의 영수였던 趙熙龍(1789-1886)과의 관련성이 중요한 배경이 되었을 것으로 보인다. 또한 담채화훼화의 주된 작자 층은 대다수가 중인계층이었던 것으로 추정되는데, 이는 사대부 화가로 간주되어졌던 애춘 申命衍(1809-1886)의 신분이 서얼이라는 것을 밝힘으로서 더욱 확실시된다. 조선말기 사회·문화 전반에 걸쳐 주된 담당층으로 부각되기 시작한 중인층은 그 신분적 특성상 전대의 담당층들이 간과했던 회화의 또 다른 측면에 주목 할 수 있었으며, 화훼화는 이들의 미감을 반영하며, 다채롭게 제작될 수 있었던 것이다.;This thesis examines the flower painting genre popular in the late Choso˘n period in light of the painting exchange with Ming and Qing dynasties and in its development within Choso˘n. Late Choso˘n flower painting appears to have been influenced by the Southern school paintings, albums, and prints from Qing, as can be seen in the paintings of Sim Sajo˘ng(沈師正: 1707-1769) and Kang Sehwang(姜世晃: 1713-1791). They not only absorbed new elements but also established their indigenous styles, contributing to the formation and the popularization of late Choso˘n flower paintings. These characteristics seem to have influenced paintings by Ho˘ Pil(許珌: 1709-1768), Cho˘ng Ch´unguo˘p(鄭忠燁: 1725-after 1800) and Yi Pangun(李方運: 1761-?). Tow styles of brushwork were employed in late Choso˘n flower painting, One was the 'acute style', using a thin brush that carefully delineated the painting. This method was probably deeply related to the 'delicate description of an object', considered important by Sin Wi(申緯: 1769-1847) and Cho˘ng Yakyong(丁若鏞: 1862-1836). On the other hand, the other style displayed simplified brushwork, gradations, and dynamic brush strokes. In painting style, chen chun(陳淳), xu ewi(徐渭), yun shou ping(운수평), zhou yi gui(鄒一桂) and Yangzhou painting styles appear to have influenced late Choso˘n flower painting. Painting albums, prints, and illustrations in popular novels from Qing also affected the paintings. In motif, not only traditional motifs but new elements introduced in late Choso˘n expanded the theme for flower painting. The variety of motifs and elements depicted in the paintings is believed to be related to the expansion of motifs among the elite group court painters. Flower paintings in the simplified and dynamic brushwork particularly employed traditional themes, mostly plum blossom, and seem to have formed an important background related to Cho Hiryong, the leading painter among middle class painters at that time. Most of the painters of the flower painting genre are considered to be from the chungin, middle class(class below the yangban class). This hypothesis is further supported by the revelation that Sin Myo˘ngyon(申命衍: 1809-1886) formerly believed to have been a yangban literati painter was in fact a son born from the second wife or concubine, placing him in the chungin class. As the predominant class in late Choso˘n society and culture, the chungin class was able to perceive insightful aspects due to its special position in society. Thus, reflecting its artistic taste, flower painting genre was produced in great variety. In sum, this thesis has examined the two major aspects of late Choso˘n flower painting providing diverse view towards 19th century Choso˘n that was formerly focused on the reverence for Qing culture or on the study of individual painters such as Kim Sucho˘l. In addition, the thesis strives to present the mutual aspect in East Asian art history.
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