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협력교수가 일반아동과 학습장애아동의 사회과 학업 성취 및 학습 태도에 미치는 영향

Title
협력교수가 일반아동과 학습장애아동의 사회과 학업 성취 및 학습 태도에 미치는 영향
Authors
김라경
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
협력 교수란, 두 명 이상의 교사가 동일 집단의 학생들을 위해 교수를 계획하고, 교수하고, 평가하는 일련의 과정에 대해 함께 책임을 지는 교수형태이며, 다양한 능력을 지닌 학생들에게 하나의 물리적 공간 안에서 교수하는 것을 말한다. 특수교사와 일반교사의 협력 교수는 통합된 학급에서 장애학생을 포함하는 전체 학급의 성취를 높이기 위해 제안되고 있다. 본 연구에서는 일반교사와 특수교사의 협력 교수가 초등학교 일반 학생과 학습장애 학생의 학업 성취도와 학습 태도에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 본 연구를 위하여 서울 특별시 성북구에 소재한 D초등학교 5학년 4개 학급 153명을 대상으로 선정하고, 2명의 특수교사와 2명의 일반교사가 협력 교수를 실시하였다. 실험집단은 두 학급이며, 각 반은 5명의 학습장애학생과 34명의 일반학생으로 구성되었고, 특수교사 1인과 일반교사 1인이 협력 교수를 실시하였다. 통제집단은 두 학급이며, 특수교사 1인이 일반교사 1인의 수업을 보조하였다. 수업은 1주일에 4차시씩 4주간 진행하였다. 측정도구는 5학년 2학기 사회과 학업성취도 사전, 사후 검사와 학습태도 사전, 사후 검사였다. 사회과 학업성취 사후검사와 학습태도 검사의 결과 처리는 사전-사후 검사의 차의차 검증(t-test)을 실시하였다. 연구의 결과 사회과 학업성취도의 사전, 사후 검사 점수의 차의 차는 실험집단 일반아동의 경우 평균 5.88, 표준편차 5.45였으며, 통제집단 일반아동의 경우는 평균 0.35, 표준편차 5.45였다. 이 두 집단의 t값은 6.75로서 p<.05 수준에서 통계적으로 유의미한 차를 보였다. 따라서 협력교수는 일반학생의 사회과 학업성취에서 효과적임을 알 수있었다. 실험집단 학습장애아동의 경우 사회과 학업성취도의 사전, 사후 검사 점수의 차의 차는 평균 12.50 , 표준편차 7.16이었으며, 통제집단은 평균 3.50, 표준편차는 3.37로 p< .05 수준에서 통계적으로 유의미한 차를 보였다. 즉, 협력교수는 학습장애학생의 사회과 학업성취도에 효과적이었다. 학습태도 사전, 사후 검사의 차의 차 검증 결과를 살펴보면, 실험집단의 일반 학생은 평균 9.03, 표준편차 4.34였으며, 통제집단의 일반학생은 평균 0.12, 표준편차 1.97로 p<.05 수준에서 통계적으로 유의미한 차를 보였다. 학습장애학생의 학습태도 사전, 사후 검사의 차의 차 검증 결과는 실험집단의 경우 평균 14.16 , 표준편차 3.84였으며, 통제집단의 학습장애학생의 경우 평균 2.24, 표준편차 2.05로 t값은 8.63이었다. 따라서, p<.05 수준에서 통계적으로 유의미한 차를 보였다. 즉, 협력교수는 일반학생과 학습장애학생 모두 학습태도에 있어 효과적이었다고 하겠다. 이와 같은 연구결과는 특수교사와 일반교사의 협력 교수가 학생들의 학업 성취도와 학습 태도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 나타내고 있으며, 이러한 결과를 근거로 일반교사와 특수교사의 협력교수를 적용하고 활용할 수 있는 경험적 자료를 제시하였다는데 본 연구의 의의가 있다. 본 연구에서는 수업의 내용과 활동에 적합하다고 두 교사가 판단되는 교수적 수정 등의 협력교수의 형태를 사용하였으며, 이러한 방법적 한계로 인해 협력교수의 형태 중 어떤 특정한 요인이 학업성취도 및 태도 변화에 미치는 영향을 규명하지는 못하였다는 제한점이 있다.;Co-teaching is a kind of teaching method with which two or more teachers take the responsibility of a series of process including planning teaching, teaching, and evaluating concerning the students of the same group. It involves teaching students with a various level of ability within one physical space. The co-teaching between special education teachers and general teachers is actively suggested to increase achievement level of the whole integrated class including students with disability. This study was intended to investigate the effects of the co-teaching between general teachers and special education ones on the academic achievement and learning attitudes of elementary students. The subject of 153 students were drawn from four fifth grade classes of D Elementary School located in Seongbuk-gu, Seoul and were provided with the co-teaching performed by two special education teachers and two general teachers. Two of the four classes made the experiment group. Each of them consisted of five students with learning disability and 32 without disability and received the co-teaching by one special education teacher and one general teacher. The rest two of the four classes made the control group and taught by one general teacher who was assisted by one special education teacher. Classes were given four times a week over four weeks. The measuring tool included a pre- and a post test of academic achievement for the sociology subject the students learned in the second semester of fifth year. A pre- and a post test of learning attitudes were also included in the measuring tool. The test results of academic achievement and learning attitudes were processed in t-test using SPSS/WIN. And the research results were as follows: 1. There were found statistically significant differences of p<.05 between the academic achievement for the sociology subject of the students with learning disability and ones with no disability from the experiment group with the co-teaching applied and that of the control group. It implied that co-teaching was effective in achieving academic results in sociology subject. 2. There were found statistically significant differences of p<.05 between the learning attitudes of the students with learning disability and ones with no disability from the experiment group with the co- teaching applied and that of the control group. In terms of subfactors of learning attitudes, school work, classmates, and teachers, the students with no disability showed a significant difference compared to the control group in all of the three areas. And the students with learning disability showed a significant difference compared to the control group in the area of classmates and teachers. According to the research results, the cooperative teaching between the special education teachers and the general teachers led to the less proportion of teachers to students. Thus more opportunities to participate in learning activities were given to the students, who were exposed to more various evaluating perspectives on learning results and consequently yielded positive fulfillment in academic achievement and learning attitudes. The study provided empirical data of how to apply and utilize co-teaching as a tool of integrated education based upon the results, and the value of the study can be found in the empirical data.
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