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어머니의 취업유무에 따른 사회관계망과 부모역할만족도, 유아의 사회적 능력간의 관계

Title
어머니의 취업유무에 따른 사회관계망과 부모역할만족도, 유아의 사회적 능력간의 관계
Authors
곽정인
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 어머니의 취업유무에 따라 사회관계망의 특성에 차이가 있는지를 알아보고, 어머니의 사회관계망, 부모역할만족도와 유아의 사회적 능력간의 관계를 알아보는 것이다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 어머니의 취업유무에 따라 사회관계망의 특성은 차이가 있는가? 1-1. 사회관계망의 구조적 특성은 차이가 있는가? 1-2. 사회관계망의 기능적 특성은 차이가 있는가? 2. 어머니의 사회관계망의 특성과 부모역할만족도와의 관계는 어떠한가? 3. 어머니의 부모역할만족도와 유아의 사회적 능력간의 관계는 어떠한가? 4. 어머니의 사회관계망의 특성과 유아의 사회적 능력간의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 강북에 위치한 사립유치원 5곳에 다니는 만 5세 유아 120명과 그들의 어머니 중 취업모와 비취업모 각각 60명씩, 유아와 어머니의 총 120쌍이다. 어머니의 사회관계망을 측정하기 위하여 이은해와 이미리(1996)가 개발한 척도를 사용하였으며, 어머니의 부모역할만족도는 현온강과 조복희(1994)가 개발한 척도를, 유아의 사회적 능력은 미국에서 전국적인 규모로 종단적 아동연구에 사용하였던 NICHD Early Child Care Research Network(1996)과 Peisner-Feinberg와 Burchinal(1997)의 여섯 가지 유아의 발달척도 중 유아 의 사회적 능력 척도를 이영과 김명순(1999 )이 번안한 척도를 사용하였다. 자료의 분석은 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, 순위, 두 독립표본 t검증, Pearson의 단순 상관분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아 어머니의 자녀양육에 도움을 주는 사람 수는 취업모가 4.50명, 비취업모가 6.13명으로 비취업모의 사회관계망이 평균 2명 정도 많으며, 사회관계망의 범주에 있어서도 비취업모가 더 큰 관계망을 갖는 것으로 나타났다. 도움을 주는 내용으로 직접돌봄의 기능은 취업모가, 갈등·통제의 기능은 비취업모가 더 많이 받는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니의 사회관계망의 특성은 부모역할만족도와 유의미한 상관을 나타냈다. 즉, 자녀양육에 도움을 주는 사람이 많으며 이들로부터 정서적 안정감과 자녀양육의 정보를 제공받고 갈등과 통제를 적게 경험하는 어머니들은 부모역할을 만족스럽게 느끼는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 부모역할만족도는 유아의 사회적 능력과 유의미한 상관을 나타냈다. 즉, 어머니가 부모역할에 대해 만족하고 부모-자녀간의 관계가 원만하며, 남편의 지지를 많이 받을수록 유아의 사회적 능력이 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 어머니의 사회관계망의 특성은 유아의 사회적 능력과 유의미한 상관을 나타냈다. 즉, 어머니가 남편으로부터 자녀양육의 도움을 많이 받을수록 유아의 사회적 능력이 더 높은 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to examine if there are some differences in the characteristic of social network depending on mothers' professional status and what the correlation between maternal social network, degree of parental role satisfaction, and children's social competence. For the purpose of this, the research questions established in this study as follow: 1. Is there any difference in the characteristic of social network depending on maternal professional status? 1-1. Is there any difference in the structural characteristic of social network? 1-2. Is there any difference in the functional characteristic of social network? 2. How is the relation between the characteristic of maternal social network and parental role satisfaction? 3. How is the relation between mother's parental role satisfaction and children's social competence? 4. How is the relation between the characteristic of maternal social network and children's social competence? This study surveys 120 children aged 5 from five private kindergartens located in Northern Seoul and their mothers. Half of them are career women, and the rest are homemakers. The model of Eun-Hyea Lee and Mee-Lee Lee is used to investigate mothers' social networks and the model of Pok-Hee Cho to measure degree of parent-role satisfaction. Assessment of children's social capability is based on Young Lee and Myung-Soon Kim's scale which is originated from NICHD Early Child Care Research Network(1996) and Peisner-Feinberg and Burchinal's six models to categorize children's development. The collected data is analyzed in frequency, percentage, mean, and standard deviation. T-test of two separate samples and Pearson's correlational interpretation are used to complete the analysis. The results obtained from this study are as follows: First, as for qualitative social network concerned with child education, 4.5 persons' assistance is given to career mothers and 6.13 persons' help to homemaking mothers. As for qualitative social network (concerning participants building the network), homemaking mothers are involved in broader network. As far as the content of assistance is concerned, career mothers are helped largely with direct care of children. To the contrary, homemaking mothers experience indirect control carried by others and thus conflict with them rather than being helped with direct care. Second, mothers' social network is correlated with the degree of parent-role satisfaction. The degree keeps high for mothers who get much information on child-education and keep on emotionally stable stage resulted from the good relationship through the social network. The degree goes down when mothers experience much conflict and control. Third, degree of parent-role satisfaction parallels with children's social capability. That is more highly contented mothers get, more socially capable their children become. The state of relationship between parents and children and husbands' support also are in the direct proportion to children's social capability. Fourth, children's social capability depends on who forms the social network with mothers. Children get more socially capable as their mothers receive more assistance and support from their husbands.
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