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중학교 1학년 영어 교과서 CD-ROM 분석 및 효과적인 활용 방안

Title
중학교 1학년 영어 교과서 CD-ROM 분석 및 효과적인 활용 방안
Authors
유경연
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
2001년부터 중학교 1학년부터 연차적으로 시행되는 제7차 교육과정과 교육부의 교육 정보화 사업으로 인하여 우리 나라의 교육 환경에 많은 변화가 생겼다. 모든 중zˇ고등학교 교실에 멀티미디어 기자재가 보급되고 있으며 많은 교사들이 멀티미디어를 활용한 교육에 관심을 가지게 되었다. 멀티미디어는 소리, 동영상 등 다양한 자료의 제공, 상호작용 학습, 개별 학습, 반복 학습, 흥미와 동기 유발 등의 장점을 가지고 있어 영어 학습에 효과적이며 특히 듣기 학습에 많은 도움을 줄 수 있다. 멀티미디어를 활용한 영어 교육에 대한 관심이 점차 증대하고 있는 추세와 함께 제7차 교육과정에서는 교과서와 함께 CD-ROM 타이틀이 개발되어 교육 현장에 보급되었다. 그러나 수업 현장에서는 제대로 활용되고 있지 않는 것 같다. 따라서 이에 대한 효과적인 활용 방안이 시급한 실정이다. 따라서, 본 연구에서는 첫째, 제7차 교육과정의 중학교 1학년 영어 교과서 CD-ROM인 Middle School English I을 위한 평가 지침서를 고안하여 이를 분석zˇ평가하고 교과서용 CD-ROM 타이틀에 대한 개선 방안을 제시하고자 하였다. 둘째, Middle School English I을 활용한 듣기 학습에 대한 효과 및 반응을 알아 보기 위하여 12주간 193명의 학습자를 대상으로 Middle School English I을 활용한 실험 연구 및 설문지 조사를 실시하였다. 셋째, 이 결과를 바탕으로 수업 현장에서 효율적인 듣기 학습을 할 수 있도록 Middle School English I을 활용한 듣기 수업 모형 및 수업 지도안을 제시하고자 하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, Middle School English I의 분석 및 평가 결과로는 전체적으로 좋은 평가를 받지 못해 앞으로 많은 개선이 요구된다. 특히 교육적인 요소와 실행 보조적인 요소에서 낮은 평가를 받았다. 둘째, 12주 동안의 Middle School English I을 활용한 듣기 수업 결과, 전반적으로 학습자들의 듣기 능력은 향상 되었다. 하향식 듣기 문항의 평균 점수는 상향식 듣기 문항보다 높았으나, 점수 향상도는 상향식 듣기 문항이 하향식 듣기 문항보다 높았다. 상위 학습자들은 듣기 학습의 효과가 별로 없는 것으로 나타났으나 하위 학습자들은 듣기 능력의 향상이 있었으며 특히 상향식 듣기 이해과정의 학습에 효과가 있었다. 셋째, Middle School English I을 활용한 듣기 수업에 대한 학습자들의 반응 및 흥미도는 긍정적으로 나타났다. 설문 조사 결과 70% 이상의 학습자들이 Middle School English I을 활용한 수업에 대해 긍정적으로 응답하였으며, 특히 전체 학습보다 개별 학습을 더 선호하였다. 본 연구 결과가 시사하는 점은 다음과 같다. 첫째, 언어 학습을 위한 CD-ROM 타이틀은 일반적인 교육용 CD-ROM 타이틀과 달리 기술적인 측면뿐만 아니라 언어학습 이론과 관련된 교육적인 요소를 고려하여 개발해야 한다. 또한 수업 현장에서 효과적으로 활용할 수 있도록 전체 학습 및 개별 학습에 필요한 다양한 활동이 포함되어야 한다. 특히 구성주의에 입각하여 적절한 피드백을 포함한 상호작용 중심의 학습 활동을 포함해야 할 것이다. 둘째, CD-ROM 타이틀은 앞에서 언급한 멀티미디어의 장점으로 인하여 제7차 교육과정에서 강조하는 심화zˇ보충학습, 학습자 중심 학습을 가능하게 할 수 있다. 특히 하위 학습자들에게 동기 및 흥미를 유발할 수 있을 뿐만 아니라 긍정적인 학습 효과도 기대할 수 있어 영어 실력이 부족한 학습자들의 영어 듣기 능력 향상을 위해서 대안적으로 멀티미디어의 활용을 적극적으로 고려해야 할 것이다. 멀티미디어 CD-ROM이 교사를 완전히 대신하거나 학습 효과를 획기적으로 높여주지 못한다. 멀티미디어 자체보다는 멀티미디어를 학습에 활용하는 교수zˇ학습 모형, 구체적이고 체계적인 수업 모형 및 지도안을 개발하여 효과적으로 수업 현장에서 적용하는 것이 중요하다. 교육 현장에 보급된 멀티미디어 기자재가 보다 의미있고 유용하게 활용되기 위해서는 우수한 교육용 소프트웨어의 개발이 시급할 뿐만 아니라 이를 교육 현장에서 활용할 수 있는 본 연구와 같은 효과적인 활용 방안에 대한 연구가 활발하게 이루어져야 할 것이다.;The purposes of this study are to evaluate the Korean Middle School English Textbook CD-ROM, Middle School English I, and to suggest the effective use of it in teaching listening. Due to both the 7^th School Curriculum of Korea introduced in 2001 and the project 'Comprehensive Plans for Education-Computerization' completed in 2000 by the Ministry of Education, classroom environments have changed a lot. New textbooks and textbook CD-ROMs are being used and multimedia instruments such as a networked computer and a projection TV are set in every classroom. As a consequence, many teachers are more interested in using multimedia like CD-ROM titles and the Internet in the language classroom. Multimedia combines texts with graphics, sounds, animation, and motion pictures. It brings a lot of advantages such as interactivity, individualization, motivation and interests, and abundant resources e.g. sounds, moving pictures, and animations. These advantages are very effective in language learning, especially when teaching listening. To suggest an effective use of teaching listening with CD-ROM, the researcher evaluated a textbook CD-ROM, Middle School English I, and then carried out the experiment on 193 middle school students for 12 weeks to investigate their progress in English listening ability and their attitudes toward teaching and learning listening with Middle School English I. The results of the study are as follows. First, the Middle School English I turned out to be an 'average' level software. It might be improved more in terms of technical and pedagogical aspects based on the theories and practice related to MALL(Multimedia Assisted Language Learning). Second, after 12 weeks teaching listening with Middle School English I, students' listening abilities improved a little. Listening instruction with the CD-ROM was more effective for bottom-up listening processing than top-down listening processing, and it was more effective for lower level students than higher level students in listening. It can be interpreted that using CD-ROM is most effective when teaching bottom-up listening to lower-level students. Finally, this research showed that teaching listening with Middle School English I increased students' motivation and interests in listening. More than 70% of the students responded that the use of Middle School English I was more interesting and fun. Moreover, they preferred ind ividual work rather than whole class work. Based on these results, the researcher suggested an appropriate model for listening lesson and a sample lesson plan for the use of multimedia. It can be concluded that, first, when developing textbook CD-ROM titles, a variety of activities should be included for the use of both individual and whole class work. Also, in line with the constructivism, more interactive activities with proper feedback should be included. Second, to improve the lower level students' listening ability, the use of CD-ROM titles in class is strongly recommended. It will be an alternate method to implement an 'in-depth and supplementary differentiated curriculum' as emphasized in the 7^th School Curriculum. For teachers, active use of these CD-ROMs will be necessary to improve students' listening ability and to raise their motivation and interests in English. Furthermore, longitudinal studies should be conducted in order to investigate the effects of teaching listening using multimedia.
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