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미국 발레사에 나타난 Jerome Robbins의 안무 특성에 관한 연구

Title
미국 발레사에 나타난 Jerome Robbins의 안무 특성에 관한 연구
Authors
윤소윤
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
미국 발레는 19세기 유럽의 많은 무용가들의 순회공연이 활발해짐에 따라 점차 발전하게 되었고 그때 미국 무용수들은 그들로부터 단편적으로 무용을 배우기 시작하였다. 사실 이들의 순회공연이 미국 무용수들의 질적 향상에 이바지하였으나 미국 무용의 전통을 창조해 내지는 못하였다. 그러나 미국 발레는 20세기 초 발레학교와 발레단 설립을 위해 죠지 발란쉰(George Balanchine)을 초청한 링컨 컬스테인(Lincoln Kirstein)의 노력으로 인해 미국의 민족 정신을 고양한 미국적 고전주의를 지향하며 새로운 전통을 세워나가게 되었다. 이 때 다수의 미국 출신의 안무가들이 등장하여 뉴욕 뿐만 아니라 여러 도시에서 미국 발레를 부흥시켜 나갔는데, 이들 중 제롬 로빈스(Jerome Robbins)는 미국 발레 구축에 가장 크게 이바지한 대표적인 인물이었다. 그는 브로드웨이에서의 뮤지컬, 영화, TV 프로그램의 연출가 및 발레 안무가로서의 이중적 관심과 그 역할을 다하면서 자신만의 독창적인 다양한 스타일로 미국적 발레의 기반을 다져나갔다. 로빈스는 발레와 함께 스페인 무용과 동양 무용 그리고 무용 연출에 대해 연구하였고 이것은 곧 그의 폭넓은 창작활동의 발판이 되었다. 아메리칸 발레 씨어터(American Ballet Theater)의 무용수, 안무가로 출발한 로빈스는 또한 브로드웨이에서 다수의 뮤지컬을 안무해 왔다. 그리고 뉴욕시티 발레단(New York City Ballet)에서 조감독으로 시작했던 그는 미국적 주제를 담은 작품으로부터 코믹 발레에 이르기까지 매우 색다른 레퍼토리를 제공하며 그의 안무경력을 쌓아나갔다. 또한 자신의 발레단의 창설과 함께 뉴욕시티 발레단의 발레 마스터로서 자리를 굳히며 추상적인 작품을 비롯하여 다양한 소재와 음악으로 다수의 발레를 창조해 왔다. 따라서 본 연구는 미국 발레사를 대표하는 로빈스의 작품활동을 통해 나타난 그의 다양한 작품 스타일을 살펴봄으로써 그의 안무적 성향과 특성을 도출해 내는데 목적이 있다. 이를 위해서는 문헌 연구를 중심으로 미국 발레의 역사적 배경에 대해 고찰하였고, 로빈스의 생애 및 작품활동에 대해 연구하였으며, 각 장르의 스타일이 두드러진 대표적인 작품 등을 살펴보았다. 그 결과 그의 두드러진 작품성향인 즉, 뮤지컬발레, 코믹발레, 추상 발레에서의 안무적 특성은 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬 작품에서는 시대적 배경에 맞는 그 나라 고유의 민속춤과 발레 표현기법을 혼합하는 움직임을 사용하였고, 줄거리를 이야기 하는 전달매체로 발레와 판토마임을 도입하여 무대의 복합적 요소들과 조화를 이룬다. 둘째, 코믹 작품에서는 희극적 요소를 작품줄거리의 익살스러움으로 부터 나오는 기존의 고전적인 코믹발레와는 달리 음악으로부터 끌어내었고, 줄거리에 의존하기보다는 테크닉, 형식, 제스츄어 그리고 상황을 바탕으로 한다. 셋째, 추상 작품에서는 특정한 줄거리 없이 단지, 음악이 춤과 분위기를 규정하며 고전적인 발레 테크닉을 고수해 나아가는 동시에 인간의 내면세계를 표현한다. 이와 같이 미국 발레사에 탄탄한 기틀을 마련한 로빈스는 발레 안무가로서, 그리고 브로드웨이의 상업무대 안무가로서 그의 다양성, 특출 함, 서정적 아름다움과 유머를 통해 50여편의 발레 작품과 20여편의 뮤지컬 및 연극을 위한 각색작품을 만들어냈다. 결국 그의 풍부한 예술적 자질과 활동은 발레에 다채로운 스타일의 안무방향 제시와 확대를 가져다주었으며 특히, 그의 두드러진 안무성향인 뮤지컬발레, 코믹발레, 추상발레를 통해 자신의 끝없는 독창성을 증명하며, 대중들이 발레와 더욱 친숙히 할 수 있는 기회를 제공하였다.;American ballet started to develop by learning from many of European dancers who had a performance four in the 19th century. In fact, their tour contributed to the improvement of American dancer's quality, but it didn't create the tradition of American dance. However, American ballet in the early 20th century had many performance tour of dancers and choreographers such as Diaghielev Ballet Russes. Also in this period, Lincoln Curstein invited Balanchine for the purpose of establishing a ballet school and ballet theatre, and this was the beginning of a new tradition of American ballet, removing russian choreography, pursuing American classicism instead. At that time, a number of American choreographers developed American ballet by appearing performance in various cities including New York, and Jerome robbins was on of them who greatly contributed to the complete structuring of American ballet. He was a producer and choreographer of Broadway musicals, movies, and TV programs and he pursued his own unique style based on American ballet. Robbins first learned modern dance from teachers highly affected by Isadora Duncan, but started classic ballet with gluck Sander who had predicted the appearance of classic ballet just before the World War II. Together with ballet, he studied Spanish dance and Oriental dance, and this became the basis of his creative activity. Beginning as a dancer and ohoreographer of the American Ballet theatre, he also choreographed several broadway musicals. Having been an assistant director in the New York city ballet, he experienced expanded choreography providing unique repertoire such as American theme and combic ballet. Also, he created many ballet works with various materials and music including abstract ones as a ballet master in the New York city ballet theatre, establishing his own ballet theatre. Accordingly, this study has a purpose to examine choreographic characterisitcs by Jorome Robbins' work style with various genres presented through his wide scope of creative activity. To achieve this purpose, this study examines, first, the historical background of American ballet, second, his life and work activities, and third, his representative works with various genres to find characteristics of his choreography. The characteristics of his ballet in musical ballet, comic ballet and abstract ballet are as follows. First, he showed the movement of a unique folk dance of a country appropriate for time background, and made a musical ballet by intorucing ballet and pantomime as a delivering medium of telling drama. Second, comic elements in comic ballet come from humorous musical characteristics unlike the existing classical comic ballet of which comic elements come from funny story line of work, and he made his own comic ballet by escaping classical form of ballet based on technique, form, gesture and circumstrance without storylines. Third, in his abstract ballet, there is no specific story by only music defines the mood of dance, adhering to classical ballet technique and expressing the inner world of human beings. As mentioned above, as a representative American ballet choreographer and a Broadway is commercial stage choreographer, he gained worldwide fame, and made ballet and musical works with variety, originality, emotional beauty and humour through his abundant artistic quality and activities. He purused various styles, and proved his endless ority by building horeographic characteristics of musical ballet, comic ballet and abstract ballet.
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