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벨라 바르톡의 「피아노 소나타, Sz. 80(1926)」에 관한 연구

Title
벨라 바르톡의 「피아노 소나타, Sz. 80(1926)」에 관한 연구
Other Titles
A Study on Piano Sonata, Sz. 80(1926) of Béla Bartók
Authors
김예슬
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 20세기를 대표하는 헝가리의 작곡가이자 연주가, 민족음악학자인 벨라 바르톡(Béla Viktor János Bartók, 1881-1945) 이 유일한 피아노 소나타 < 피아노 소나타, Sz.80(1926) > 에 관한 분석 연구이다. 벨라 바르톡은 민족주의라는 사회적 움직임과 음악의 새로움에 대한 열망으로 민속 음악을 연구하기 시작하여 이를 완전히 이해하고 흡수시켜 자신의 음악 안에서 독창적으로 사용하였다. 그의 피아노 소나타는 불협화음과 불규칙한 리듬과 잦은 박자의 변화 등의 20세기 새로운 어법을 사용하여 피아노의 타악기적인 면을 강조하였고 새로운 소리 표현의 가능성을 넓혔다. 전체 3 악장으로 구성되며 전통적인 고전주의 형식을 따르며 그 안의 기법들은 대담하며 독창적이다. 제 1 악장에서는 전형적인 고전 소나타 형식 안에서 주된 두 가지의 지배적인 음형이 통일성을 주며, 타악기적인 리듬과 선율의 표현, 불협화음, 복조성의 모습이 특징적인 곡이다. 2악장은 A, B, A 의 3부 형식으로 레치타티보 방식의 리듬구조가 빈번한 박자의 변화 안에서 사용되고 전체적으로 e 음을 중심으로 움직이지만 9도 감8도의 불협화음으로 조성감을 흐리게 한다. 3악장은 론도 형식으로 민속 선율이 B 믹솔리디아 선법 안에서 6개의 에피소드로 변주되고 클러스터 기법을 사용한 타악기적 음향이 빠른 박자로 박진감있게 고조된다. 이처럼, 피아노 소나타는 민속 음악의 직접적인 영향을 받은 곡은 아니지만 바르톡은 흡수되어있는 민속 음악의 특징적 요소들이 그의 음악 어법으로 완성도 높게 표현된 곡으로 바르톡을 이해하는데 좋은 자료가 된다.;The aim of this thesis is to analyze , the only Piano Sonata piece of Béla Viktor János Bartók as a Hungarian composer, pianist and ethnomusicologist of the twentieth century. Béla Bartók incorporated a folk music into his own unique music with novelty based on the Nationalism as a social movement. His Piano Sonata included discordant and irregular rhythms and frequent beat changes as a new expression of the twentieth century, focusing on the characteristics of pulsatile instrument with the increased possibility of a novel audio-expression. The Piano Sonata consisting of three movements reveals boldness and creativity in his musical techniques based on the typical classic pattern. In the 1st movement, we can find the unity of two main sound types in typical classic sonata pattern, purcussional rhythms, melody expression, dissonance and bitonality. In the 2nd movement, it used Recitative rhythm structures in the rapid beat changes of three parts, a, b, and c, while it generally adopted main e sound and sometimes the discord with 9 degree and reduced 8 degree to disturb harmony composition. In the 3rd movement, folk melody in a rondo form was played in B Mixolydian harmony with the variations of six episodes and also rapid beats with percussional sounds using Cluster techniques enhanced the liveliness. Overall, Piano Sonata 1926 can be a most informative material to understand the music of Béla Bartók, since it is an advanced musical piece for musical expression with characteristic factors of folk music, although not directly influenced by folk music.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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