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모범적 이타주의자들의 특성

Title
모범적 이타주의자들의 특성
Authors
이지연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
이 연구는 우리나라의 모범적 이타주의자들의 특성을 알아보고자 하였다. 이를 위해 1998년부터 상영된 MBC '칭찬합시다'프로그램의 출연자 170여명 가운데 ⑴ 한국인이며 ⑵ 타인을 위한 이타적 행동이 현격하고 ⑶ 다른 이타적 인물 1인 이상에 의해 추천을 받은 사람으로 ⑷ 이타적 행동이 생계 유지수단으로 행해지지 않으며 ⑸ 정부의 보조나 기타 공식적인 외적 보상을 받지 않으며 ⑹ 단회적인 이타적 행동에 그치지 않는다는 기준에 부합하는 사례 60명을 심층면접하고, 면접한 결과를 바탕으로 이타주의자들의 심리적, 사회적 특성, 유지변인, 인간관계변인을 밝히고자 하였다. 이를 위해 면접과정 전체를 축어록으로 작성하여 기존 이타주의 연구의 문헌을 바탕으로 범주를 정하고 데이터베이스를 제작했다. 내용분석을 위해 훈련된 면접자 8명과 2명의 평정자들이 면접 및 평정과정에 참여하였다. 범주화 과정에 대한 타당화 작업을 위해 문헌과 방송자료 검토, 석사과정생 2인과 심리학과 교수 1인의 검토 등을 통한 삼각화 과정을 거쳤다. 실제 평정에 앞서서는 평정자간의 일치율을 확보하기 위해서 예비사례를 중심으로 .85이상의 Kappa(Κ)지수를 확보한 다음에 진행했다. 이에 대한 결과는 범주별 빈도를 산출하고 결과표를 작성하여 제시했다. 그리고 이타주의자들의 경험과 시각을 이들의 언어로 좀더 생생히 전달하기 위해 축어록에서 부분적으로 인용해서 모범적 이타주의자들의 특성이 어떻게 드러나는지 제시했다. 분석 결과 이타주의자들의 심리적 특성 가운데 성격적 측면은 어떠한 상황에서도 일관성있게 이타적 행동을 계속해 나가는 지속성과 끈기가 확인되었다. 그리고 이타적 행동을 수행하는 데 있어서 자발적이고 단회적 행동에 그치는 것이 아니라 다른 이타적 행위를 연결해서 수행해 나가면서 효능감을 경험한다. 다시 말해, 상황이나 주변의 시각 등에 흔들림 없이 이타적 행동을 수행하며 그 행동을 여러 가지 방향으로 확대하고 이것이 자신의 삶에 통합되어 안정성있는 성격특성으로 확고하게 확립되어가는 것으로 보인다. 이타주의자들의 또다른 심리적 특성을 살펴볼 때, 타인에 대한 관심과 고통에 대한 높은 공감능력과 다른 사람의 입장에서 이해하고 생각하는 조망수용능력을 보여주었다. 타인의 고통에 대한 절절한 공감이 때로는 눈물로, 때로는 수혜대상을 무시하는 법적, 사회적 시선에 대한 분노로 드러났다. 뿐만 아니라 이런 행동과 태도가 자기자신을 규정하는 하나의 개념으로 자리 잡는다. 다시 이것은 이타적 행동이 더 이상 자기자신과 분리되어서는 존재하지 않고, 또 이타적 행동을 하지 않을 경우 이것이 자기도식과 어긋나기 때문에 통합적인 자기개념을 손상시키는 것으로 경험하는 것이다. 이는 비단 대인관계 뿐 아니라 정치적인 이념이나 입장에도 영향을 주는데 모범적 이타주의자들 가운데 몇몇은 진보적인 정치적 입장들을 보여주었다. 그들은 실제 노동운동과 학생운동의 경험이 있었고, 사회구조변화와 소외계층에 대한 관심을 보였다. 높은 도덕적 추론과 내면화된 규범을 보여주는데 특히 어려운 사람을 돕는 것을 하나의 책임으로 생각하는 사회적 책임감이 나타났다. 다음으로 모범적 이타주의자들의 이타성을 유지시키는 부분에 대한 분석 결과 내적 강화와 종교적 영향을 확인할 수 있었다. 이타주의는 다른 사람들로부터의 명성 뿐 아니라 그 자체가 이타주의자들의 삶을 거듭나게 하고 보다 큰 자신을 만나는 자기의 확대, 자존감 증대와 같은 내적 강화를 낳았다. 이는 이타주의가 가지고 있는 치유적 힘을 보여주는 것이기도 하다. 모범적 이타주의자들은 종교를 통해서 이런 이타적 행동을 유지하고 자기의 틀로 통합시켜나가는 경우들이 있었다. 또한 도덕적 추론에서도 외부적인 조건이나 승인, 자기충족적 측면보다는 내면적인 규범에 따라 움직이는 것을 볼수 있었는데 이는 종교에서와 마찬가지로 내면화된 자신의 틀과 행동규범이 중요한 역할을 한다는 것을 보여준다. 끝으로 모범적 이타주의자들이 가지는 인간관계적 특성을 살펴보았다. 모범적 이타주의자들은 발달과정에서는 부모나 유의미한 대상과의 끈끈한 애정관계와 모델링, 동일시 등이 드러났고, 경제적 빈곤에서도 양육자와의 긍정적 관계형성이 있었음을 보여주었다. 경제적으로 어려운 상황임에도 불구하고 타인을 배려하는 모습을 보여준 부모의 모습, 그리고 헌신적이면서 자녀와 심리적인 끈끈한 유대관계를 유지해온 부모밑에서 자란 경우 이타적 행동의 뿌리를 지적하는 경우가 많았다. 이는 경제적 어려움이 비행이나 정서적 병리를 야기하는 충분조건이라기 보다는 그런 물리적 여건하에서도 부모와의 관계형성이 얼마나 인간성을 달리 변화시킬수 있는가를 보여주는 측면이라고 하겠다. 이 연구는 기존의 일회적이거나 영웅적인 이타적 행동의 사례연구가 아닌 오랜 기간 지속적으로 이뤄진 사례라는 점에서 기존연구와 몇가지 다른 차이점을 볼수 있었다. 오랜 기간 여러 방면에서 이타주의를 실천한 사람들의 경우는 보편적으로 자신과 처지가 비슷하거나 자신이 경험한 어려움에 대한 유사성의 경험이 이타적 행동을 유발하고 있는 것으로 나타나서 반감이나 사회에 대한 소외감을 경험한 결과 수행된 이타행동과 상반된 결과를 보여준다. 또한 신장기증과 같이 단회적으로 이뤄지는 이타적 행동의 경우는 절정 경험을 했지만, 이 연구에서처럼 오랜 기간동안 이타적 행동을 수행한 사람의 경우 자기 만족, 행복, 자존감의 고양같은 긍정적 강화가 높았다. 그러나 기존의 사례연구와 마찬가지로 부모와의 유대와 부모의 가치채택과 같은 부모와의 관계형성은 공통적으로 드러나고 있다. 이는 이타행동교육에 있어 부모교육의 중요성을 시사하는 부분이 있다하겠다.;In the present study, 60 outstanding, truly exemplary altruists (EA) who have shown to the world their altruistic behaviors, have been chosen and have been explored their psychological, developmental, and support and maintenance aspect of altruistic behavior. Sixty EA who have been introduced individually in a hour-long national television program for their exemplary altruistic behaviors were selected, and were individually interviewed for 90-120 minutes by trained MA-level interviewers. More specifically, they were selected from a pool of 170 people who were introduced individually for their salient altruistic behaviors in an hour long, weekly national television program in Korea. Two persons (one, a Program Developer in charge of the program, and the other, a professor of social work) jointly selected these 60 altruists on the basis of their altruistic deeds, and they was designated as exemplary altruist (EA). They were contacted individually, explained the purpose of the study, and asked if they would participate (None rejected.). These EAs' age ranged from 29 to 69 with a mean of 47.2. Their occupational distributions were diverse: 18 professionals such as doctors and professors, 9 businessmen, 9 people in charge of group homes for the poor or handicapped, 5 ministers, 5 blue-color-workers, and 3 farmers, etc. The duration of their altruistic behavior ranged from 1 time to 35 years, with a median of 15. Forty one EA's (i.e., 68%) indicated they had religion, with 25 Christian and 9 Buddihst, and 6 Catholics. An retrospective interview method was used for data collection. All interviews were conducted individually. The interviewers were second year Master students either in Social Work or in Counseling Psychology, who received approximately eight hours of training for the purpose of the present study. The interviews (approximately 90-120 minutes in length) were audio-taperecorded, and later were transcribed verbatim for content analysis. The specific areas covered by the interview and specific questions that were asked are as follow: a) Developmental characteristics and relationship 1. Could you tell us about your early life experience that you think influenced you?; 2. Could you tell us about your parents?; 3. Could you tell us about the most memorable event that occurred in your early life? b) Self-concept 1. What kind of person do you think are you?; 2. What distinguishes you from other people? How are you different from other people?; 3. If you could live a life that is different from that of now, how would that be different? c) View of human nature and human relations 1. What do you think about human nature?; 2. What are your views concerning human relations? How do you understand human relation? d) Reinforcement and maintenance of altruistic behavior. 1. What leads you to your altruistic behavior?; 2. What difficulties have you met in executing your altruistic behavior?; 3. What kept you going? What helped you maintain your altruistic behavior?; 4. When you help others, what comes to your mind? Their interviews were transcribed verbatim, and were content analized. The EA's have shown high sense of integrity, high self-esteem, and high autonomy. In executing altruistic behavior, these EA's were consistent, voluntary, and well self-controlled. In executing altruistic behavior, they were almost unconcerned about how other people thought of them. Also they showed high empathy and high role-perspective ability. High empathy to the recipient of altruistic behavior sometimes turned into rage against those people or institutions which treat the recipients unfairly. The EA's in the present study, altruistic behaviors are well integrated into defining components of self-schema. This occurrs not only in their interpersonal relationship, but also in their political views: Many EA's had liberal views on politics and labor movement, and had deep concern for socially alienated or marginal groups. The EA's in the present study have more internalized social responsibility, well developed moral inference, and self-control. In the present study, many EA's remarked that they themselves experienced difficulties in their early years. On developmental characteristics, the EA's reported a strong attachment to parents or guardian, and parents served life-long model for them. The EA's in this study often had parents who experienced psychological or financial difficulties in their early years, and yet, after becoming parents, they have not stopped helping other people. On this basis, It is speculated that parental behaviors not only influence chilld's negative behaviors such as depression and anxiety, but also positive behaviors such as altruistic behavior. Lastly, what reinforces and maintains altruistic behavior of the EA's? As expected, the answer was high moral responsibility and internalized social responsibility to help those who are in psychological or financial difficulties. Behaviorally, the EA's had strong self-reinforcement for their altruistic behavior, and again this self-reinforced behavior generated enhanced sense of self-worth and self-esteem. It was interesting to note that some EA's maintained and supported their altruistic behavior through religion. The present study can be viewed from the perspective of positive psychology. More specifically, through understanding of altruism, I believe the present study can make some contribution in achieving egalitarian society. The findings of the present study shed worthwhile information concerning exemplary altruists who have shown altruistic behavior over extended time period Limitations of the present study should be mentioned. First of all, this study has not compared EAs and a general sample. If non-EAs would have be selected, in the sense that they did not help others other than their immediate family, and contrasted with the present sample, it could have made a interesting research. And this study used 1 : 1 in depth interview. Thus, the possibility of social desirability or demand characteristics invalidating the data cannot be ruled out.
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