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Anna Halprin에 관한 연구

Title
Anna Halprin에 관한 연구
Authors
김수정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1950년대 마사그래험 테크닉을 바탕으로 도리스 험프리등 젊은 세대 의 무용수들과 안무가들이 매 여름마다 Colorado 대학의 Hanya Holm의 여름 무용 학교와 Connecticut 대학의 American Dance Festival에서 훈련을 받을 무렵, 미국 동부에서 머스 커닝햄, 어윈 니콜라이, 제임스 워 링 등이 새로운 학문을 꾀하기 위해 다양한 방법들 - 기회, 기술, 대학 - 을 찾았으며, Wisconsin 대학의 Margaret H'Doubler 아래에서 무용수로 교육받은 Halprin은 1945년 캘리포니아로 건너가 서부연안에서 전통적인 현대무용 안무의 양식화된 표현 동작들과 규정된 구조들은 버렸다. Halprin은 다양한 아이디어들을 새로운 관점으로 가져다 놓고 새로운 문맥 속에 위치시켰으며, 동작을 생생하게 구조화시키는 방식으로 현대무용의 표현주의를 거절한 동부의 무용가들과는 다르게 정반대의 극단적 입장 - 즉흥공연을 통해 자아 깊숙이 들어가는 - 을 선택하였다. Halprin은 동작들을 이용할 뿐만 아니라 목소리를 가지고 서로 무의식적인 욕망과 개인의 해부학적 수행들을 정밀히 조사하도록 지도하면서 외적인 자극들과 구조작업을 발견할 필요가 있음을 느꼈기 때문에 1960년대에 이르기까지 관심 있는 모든 사람들에게 디자인 및 창조성에 대한 하나의 표준적인 교재로서 RSVP Cycles를 제시하였다. RSVP Cycles는 Anna Halprin 의 안무 방법 중 하나로, 사람들에게 동기를 부여해서 함께 창조하도록 집단을 참여시키는 특수한 창조접근법으로 4개의 방식 즉, 소재수집(R), 작품구성(S), 공연(P), 평가(V), 로 진행되는 직접적이고 단순한 방법으로, 사람들이 기록하는 방법을 배울 수 있게 발전시킨것이다. 1960년대에 이르기까지 RSVP cycles를 이용한 공연 예술 형식으로서 무용가치들에 대한 해부학과 운동과학의 과학적인 연구와 개인 창조력을 강조하면서 가장 많은 안무작업이 수행되었다. 또한 Halprin은 그녀의 샌프란시스코의 댄서스 워크샵의 설립에서 볼 수 있듯이 연극 작품의 제작, 교육, 즉흥적인 연출, 현대의 의식 및 신화의 축제, 환경 및 거리의 무용, 참여 및 창조를 위한 청중의 배출을 위한 무용 등등에 있어서 항상 개혁자였다. 이처럼 Halprin의 다양한 안무성향을 통해 본 그녀의 무용은 변환적이었으며 사람들을 단결시키는 보편적인 형태 및 원형을 보여준 것이다. 또한 그녀는 새로운 움직임의 가능성을 창조해 내고, 무용의 본질을 환경에 반응하는, 율동을 지닌 인간의 한 현상으로 보는 안무가임을 알 수 있었다. 따라서 본 논문은 미국무용의 실험적인 측면에 있어 역사의 한 획을 그을 정도로 중요한 변화를 가속화시킨 인물이라 사료되어 Anna Halprin의 안무방법을 연구하고자 하였고, RSVP라는 용어를 정립시키고 단계별로 체계화하여 소개하였다. 본 논문을 통해 개인적인 창조성 및 무용의 언어를 재발견할 수 있는 기회와 Anna Halprin의 RSVP ( Resources, Scores, Valuation, Perfonnance) cycles을 연구함으로써, 자신의 내적인 충동을 끄집어내어 창조적인 잠재력을 실현할 수 있고, 공통 된 경험들의 의식과 신화들을 창조해낼 수 있는 가능성들을 확인해 볼 수 있다. 또한, Anna Halprin의 안무방법을 통하여 우리가 사용하는 동 작접근법, 다양한 매체의 활용과 기술들이 최대한 통합되어 독창적 동작을 전개할 수 있는 새로운 방식을 찾을 수 있었다.;At the time young generation dancers and choreographers such as Doris Humphrey were exercising in Hanya Holm Summer dance school in Colorado university and American Dance Festival in Connecticut university, based on the 1950's Martha Graham technique, Cunningham, Irwin Nicoli, James Warning looked for various ways-opportunity, skill, college - for developing new study in the American East. Halprin who was educated as a dancer from Margaret H'Doubler in Wisconsin college, threw away formalized movement and structure of traditional modern dance choreography going to California. Taking various points of view, she chose an extreme position-penetrating into the deep side of self-unlike the eastern dancers who refused expressionism in modern dance by vividly structuring movement. Instructing to closely investigate subconscious desires and individual performance with voice plus using movement, she felt that it was necessary to find structure and exterior stimulation, and she suggested RSVP Cycles as a standard text on design and creativity to all the people interested until the 19 RSVP cycles is one of Anna Halprin's choreography methods, and it is a direct and simple way developed with four methods-Resources, Scores, performance and vacation. Until the 1960s, a lot of choreography work was performed emphasizing anatomy on dance value as performance form using RSVP Cycles, scientific research and individual creativity. Halprin was always a pioneer in creating the atrical work, education, improvisional presentation, modern rituals and myth festival, environment and street dance, dance for the audience of participation and creation as seen her establishment of Sanfrancisco dancers workshop. Halprin's dance through her various choreography characters was transitional, and showed universal form and prototype that unify people. Also, she was a choreographer who created the possibility of new movement and reflect the essence of dance to environment, and sees it a human phenomenon of rhythm. Accordingly, I studied Anna Halprin's choreography considering her as a figure who accelerated an important change in the experimental aspect of American dance, and introduced the term RSVP Cycles by establishing it in each stage. Through this study. I could realize creative potential by drawing out my inner impulse and refund individual creativity and dance language by studying Anna Halprin's RSVP(Resources, Scores, Valuation and performance) cycles. Also, I could find a new way of developing unique movement by unifying movement approach we use and utilization various media and techniques through Anna Halprin's choregraphy.
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