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중국 광고언어에 대한 수사학적 고찰과 교육적 활용에 관한 연구

Title
중국 광고언어에 대한 수사학적 고찰과 교육적 활용에 관한 연구
Authors
문회선
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
중국 광고언어에 대한 연구는 매우 흥미로운 분야임에도 불구하고, 학문적인 연구 성과는 미미했다. 더욱이 중국 광고가 실제 사회 속에 살아 있는 언어를 학습할 수 있는 사실자료임에도 불구하고 그 교육적 가치와 구체적인 활용 방법에 대한 고찰은 아직까지 이루어지지 않았다. 이러한 점에 입각하여 본고에서는 수사학적 관점에서 중국 광고언어를 분석하고, 중국어 교육에 있어 광고언어의 활용 방법에 대해 살펴보았다. 광고는 소비자들로 하여금 제품을 구매하도록 하는 설득적인 목적을 지니고 있으며 그러한 목적을 달성하기 위해 다양한 수사적 장치를 사용한다. 따라서 광고언어의 의미를 정확하게 이해하기 위해서는 수사학적 차원에서의 분석이 필요하다. 수사학적 관점은 광고언어에 나타나는 과장이나 반복과 같은 수사적 특징을 중심으로 광고언어를 분석한다. 본고의 III장에서는 중국 광고언어에 사용된 수사적 기법을 크게 형식상의 수사법과 의미상의 수사법으로 나누어 살펴보았다. 형식상의 수사법이란 말이나 글의 형식적인 면에서 표현의 효과를 높이고 언어의 예술성을 증가시키는 방법을 말하며 의미상의 수사법이란 말이나 글의 의미를 심화시키는 것에 중점을 두는 방법을 말한다. 현대 중국 광고언어에 나타난 수사적 기법을 분석한 결과 형식적인 측면에서 이루어지는 수사기법으로 대구법, 열거법, 반복법, 끝말잇기와 회문법, 생략법, 수사적 의문문 등이 사용되고 있음을 알 수 있었다. 의미면에서 이루어지는 수사기법으로는 비유법, 의인법, 과장법, 반어법과 역설법, 대조법, 중의법 등이 사용되고 있음을 알 수 있었다. 이처럼 각종 수사학적 기법들이 동원된 카피들은 그렇지 않은 것에 비해 중국의 소비자들에게 더욱 강렬한 인상을 심어주게 된다. IV장에서는 중국어 교육자료로서 중국 광고를 활용할 수 있는 근거를 밝히고 구체적인 활용 방법을 제시하였다. 중국 광고언어는 학습자가 의사소통의 실제적인면을 학습할 수 있도록 해주고 그에 따라 학습자의 흥미를 유발할 수 있다는 점에서 교육적 활용 가치가 있다. 교육적으로 미리 준비되고 올바르게 선택된 광고언어의 적절한 이용이 중국어 학습에 가져 올 수 있는 긍정적인 영향을 바탕으로 광고언어의 활용 방법을 광고카피 번역하기, 광고에 나오는 어휘 익히기, 수사적 특징 파악하기, 사회·문화 읽기의 네 가지로 정리하였다.;A study on the Chinese advertising description is a very interesting field, but few formal studies were made on the subject. Moreover it is a realistic material from which one can learn live Chinese, it hasn't been reviewed from a educational point of view yet. In this aspect, the author analyzed Chinese advertising description from a rhetorical angle and presented the methods of utilizing it in Chinese Education. Advertising uses rhetorical devices to persuade consumers to purchase products or services. So to grasp the meaning of it accurately, we need to analyze it in the rhetorical point of view focusing on rhetorical characteristics such as hyperbole and repetition. In chapter III, the author approached to the study of rhetorical devices used in Chinese advertisements from classification of rhetoric into the morphologic aspect and the semantic aspect. From the analysis on the morphologic rhetoric used mainly in modern Chinese advertising description, one can see that there are parallelism, enumeration, repetition, anadiplosis, palindrome, ellipsis, and rhetorical question. From the analysis on the semantic rhetoric used mainly in modern Chinese advertising description, one also can see that there are comparison, personification, hyperbole, irony and paradox, contrast, and pun. Advertising description employing various kinds of rhetorical devices plants much more strong impression in Chinese consumers' mind than general expression. In chapter IV, the author mentioned that advertising description is very valuable as Chinese educational material and suggested the specific ways of utilizing it. The author suggested practical methods of utilizing it-to translate the advertising description, to practice words used in advertisements, to grasp rhetorical characteristics, and to catch Chinese society and culture-based on the concept that the proper use of the advertising description which is available educationally has positive influence on the study of foreign language.
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