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J. Brahms 의 Piano Sonata in F Minor, Op. 5에 관한 연구

Title
J. Brahms 의 Piano Sonata in F Minor, Op. 5에 관한 연구
Other Titles
J. Brahms
Authors
김가람
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
브람스는 19세기 후반 낭만주의 음악을 대표하는 작곡가로서 바흐 (Johann Sebastian Bach, 1685-1750), 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)에 이어 독일음악의 계보를 이어가는 중요한 인물이기도 하다. 객관적이며 내면적인 그의 인물성격이 반영된 절대음악적 성향은 브람스 음악세계의 대표적인 성향으로 당시 진보적 낭만주의로 향하던 많은 작곡가들과는 반대로 보수적 낭만주의를 고수해 낭만주의적 고전주의 음악을 확립시킨 동기가 되었다. 다시 말해 그의 음악은 당시 시대의 흐름에 역행함으로 진보와 보수, 즉 고전과 낭만을 결합하여 브람스만의 특별한 색채를 구축했다고 말할 수 있겠다. 뛰어난 피아니스트이기도 했던 브람스는 여러 피아노 음악 작품을 비롯해 여러 교향곡과 실내악 작품을 남겼으며 특별히 그의 초기 작품인 피아노를 위한 3개의 소나타는 낭만주의적 고전주의 음악의 색채가 짙게 나타나 있다. 3개의 소나타 작품 모두 1852년에서 1853년 사이에 작곡된 것으로 불과 스무 살 남짓한 어린 청년의 초기작임에도 불구하고 완성도 높은 작품을 썼으며 그 중 소나타 3번은 5악장으로 이루어진 대규모의 소나타이다. Op 5의 작품번호가 붙어있는 이 소나타는 브람스가 평소 존경하던 베토벤의 피아노 소나타의 영향을 받아 작곡되었으며 후에 브람스의 첫번째 교향곡의 초석이 되기도 했다. 이 작품의 초연은 1854년 12월에 마그데부르그(Magdeburg) 에서 헤르만 리히터 (Hermann Richter, 1821~d.) 라는 피아니스트에 의해 이루어졌으며 브람스 본인의 공개연주는 1863년 빈에서 연주되었는데 이 연주는 당대 유명한 비평가 한슬릭 (Eduard Hanslik, 1825~1904) 의 환호적인 지지를 받으며 작곡가로서 더욱 성장하는 계기가 되었다. 연주자에게 고도의 테크닉과 깊이 있는 음악성을 요구하는 이 소나타는 앞서 작곡된 2개의 소나타에 비해 구성이 복잡하여 연주하기 부담되는 곡이기도 하다. 그러나 브람스의 피아노 음악을 대표하는 곡이라는 점에서 그 연구가치가 크고 이러한 의미에서 본 논문은 브람스의 생애를 시작으로 그의 작품에 나타난 브람스의 음악적 성향과 철학적 요소를 비롯해 소나타 3번의 작품 구조와 형식, 연주 실제에 대해 알아보고자 한다.;Brahms was one of the leading composers in the late nineteenth-century of the Romantic period, who is also linked with Bach and Beethoven in the German music history. Brahms is considered as both experimental and internal. These personal characters are much reflected in his absolute music and are the starting point of music works. Unlike the composers that inspired progressive romanticism, Brahms aimed for conservative romanticism that formalized the music of Romantic-classicism. In other words Brahms created new approaches. He maintained the traditional forms of music that both combined romantic and classical sense, as opposed to the music of his contemporaries. As an outstanding pianist, Brahms wrote plenty of piano work as well as symphony and chamber works. Especially his early works of three piano sonatas manifest the romantic-classical tendencies. Brahms composed all of the three sonatas between 1852 and 1853 and he was only in his early twenties. Despite the years of experience, his works were on the degree of high completion and the Sonata No. 3 consists of 5 movements that is the gigantic sonata of all. In this thesis, the starting point of lifetime to structures and compositional techniques of his music have been discussed in detail from the . Moreover, the aim and background that acted upon his typical romantic-classical form of music was considered and further investigated how it influenced his works. Also, it describes the performance techniques of Sonata No.3 from a view of the pianist in wide range of angles. To conclude, the progressive romanticism and conservative romanticism that requisite for the Romantic-classicism have been discussed and conversed in depth. These have helped to further the interpretations of Brahms’s works on the whole.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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