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요한복음서의 아이러니 연구

Title
요한복음서의 아이러니 연구
Authors
박경미
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
요한복음에서는 은유나 상징, 오해, 이중의미, 수미상관법, 아이러니등 독특한 문학적 도구들이 사용되었다. 이러한 요한복음서의 문학적 도구들은 그 동안 복음서 연구에서 자주 지적되기는 했지만 복음서 전체의 문학적, 신학적, 사회학적 특징과 관련하여 유기적으로 관찰되지 못했다. 요한복음서에 대한 전승사적 연구에서는 고유한 문학적 기법으로서 위의 문학적 현상들에 주목하지 못했다. 이 논문에서는 요한의 신학과 요한공동체의 상황과 유기적으오 관련되는 문학적 도구로서 특별히 아이러니에 주목했다. 아이러니는 보편적인 한 문학적 도구로서 오늘날에도 여러 문학작품들에서 사용되고 있다. 이 논문에서는 일단 아이러니를 문학적 표현수단으로 규정하고 아이러니에 대해 기왕에 이루어져온 문학비판적인 연구를 적용하여 요한복음서에 아이러니가 어떠한 방식으로 사용되었는지 밝히고자 한다. 이에 따라 II장에서는 아이러니에 대한 문학적 연구에 근거하여 아이러니의 특징이 무엇인지 기술했다. III장에서는 요한복음서 본문 안에 나타나는 아이러니들을 밝힘으로써 아이러니가 요한복음서에서 중요하게 사용된 문학적 도구였음을 밝히고자 했다. 여기서는 요한복음 3장의 니고데모담론과 4장의 사마리아 단화, 9장의 소경치유 설화, 18-19장의 빌라도 재판설화를 분석대상으로 삼았다. 아이러니는 그리스 비극에 기원을 둔 문학적 표현수단으로서 고대에는 “숨김의 현상”이 일어나는 언어 상의 기만으로 광범위하게 이해되었으나, 고대 후기에 이르며 의미의 두 층이 서로 반대되며, 등장인물들이 모르는 것을 독자나 청중들이 알고, 독자와 본문 사이에 거리가 존재하는 문학적인 표현형식을 나타내게 되었다. 이 논문에서 분석대상으로 삼은 요한복음서 본문들에서도 위에서 지적한 아이러니의 요소들이 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 더욱이 위의 본문들에서는 단순히 문학적으로 아이러니가 나타날 뿐만 아니라, 요한의 문학적 도구로서의 아이러니가 그의 이원론적 신학과 요한공동체의 역사적 상황과 관련되어 있음을 발견할 수 있었다. 아이러니에서 전제하는 의미의 두 층은 요한의 이원론적 신학이 가정하는 양극과 관련되며, 아이러니는 유대회당과 갈등관계에 있던 요한공동체로 하여금 흔들리는 자기정체성을 끝까지 붙들 수 있게 해주는 동시에 강고해 보이는 유대회당을 공격하는 효과적인 무기이기도 했다. 따라서 IV장 A절에서는 문학적인 표현수단으로서의 요한복음서의 아이러니가 요한의 이원론적 신학을 기술하는 효과적인 수단인 동시에 아이러니에 내재하는 이원성과 요한신학의 이원론적 측면이 상응한다는 점을 지적하고자 했다. 한편 IV장 B절에서는 요한복음서의 아이러니와 요한의 이원론이 함께 자리잡고 있는 요한공동체와 회당 사이의 갈등을 기술하고, 아이러니가 요한공동체의 상황에서 어떠한 기능을 했는지 밝히고자 했다. 회당과의 갈등상황에서 아이러니는 요한공동체로 하여금 자신들이 취한 행동이 옳았다는 확신을 가지게 해주었으며, 그리스도와 그의 공동체에 대한 신뢰감을 확고하게 해주었다. 이러한 관련성에서 볼 때 요한복음서의 문학적인 아이러니는 요한의 이원론적 신학에 나타나는 두 차원의 갈등과 유대인들의 탄압에 직면한 요한공동체의 상황을 문학적인 차원에서 반영하는 것이며, 요한복음서의 이원론적 신학, 요한공동체가 직면한 유대교와의 갈등상황, 요한복음서의 아이러니는 각기 신학적, 사회학적, 문학적 차원에서 서로 맞물려서 하나의 원을 그린다고 할 수 있다.;In the gospel of John you can find the writer using many a literary devices, namely, allegories, symbols, misunderstandings, double meanings, inclusions, and ironies. It is true that they have been discussed by many scholars in the procedure of exegeses. In my view, however, they failed to present those literary devices in proper context with relation to the general background of the gospel, specifically, its literary, theological, sociological aspects. In this thesis I tried to deal with those ironies appearing in the fourth gospel in the form of literary device, which I find is closely related with John’s theology and the situation in which the johannine community lived. Irony is a literary device that is still commonly used in modern literary works. Here, I defined irony as a form of literary expression, and tired to explain how it was used in the gospel by referring to those critical studies about irony which have been made available so far. Likewise, in chapter II, efforts were made to define irony in general literary terms, and discuss what made johannine irony unique in contrast with other literary tools in the same gospel. In chapter III, I endeavored to determine that irony is one of the most important literary device that was used in the gospel by shedding light on all the ironies that are found in the main texts of the same gospel, focusing on the texts of the dialogue with Nicodemus(John 2,23-3,21), Samaritan narrative(John 4,4-42), the healing of the man born blind(John 9,1-41), and Pilatus trial.(John 18,28-19,16.19-22) Irony has its origin in the Greek tragedies, and is understood in a broad sense as a verbal deception icluding the “phenomenon of concealing”. In particular, irony came to signify “saying one thing while meaning another”. But by the time of late antiquity irony began to take a place in literature as a term of literary device showing double meaning, contradiction, ignorance on the part of actors or main players, to the delight of audience-three elements you will find in the texts analysed here. Furthermore, in these texts are covered with not only the ironies themselves but you can find their interrelationships with the dualistic theology of John and the historical background of the johannine community. It may be said that the two dimensions of the meaning which irony is known to presuppose are related to the two poles of the johannine dualistic theology and that irony might have been a very useful and effective tool to the johannine community in maintaining their self-identity and fighting against the jewish synagogue. Therefore, in chapter IV, A I have tried to clarity that the irony in the gospel of John as a literary device is an effective tool to describe the dualistic theology of John, and that the dual dimensions in irony correspond to the dualistic aspect in the theology of John. In chapter IV B, I have tried to describe the conflict between the johannine community and the synagogue in which the ironies in the gospel and the dualism of John both have their due positions and to make clear the role the irony played in the world of the johannine community in the late first century. Irony might have helped the members of the johannine community come to the conviction that their choice was right in the conflict with the synagogue and strengthen the belief in Christ and their community. The Irony in the fourth gospel as a literary device reflects the conflicts between two dimensions in John’s dualitic theology and the situation of the John’s community in confrontation with the jewish persecution. Therefore, the dualistic theology of John, the conflicting situation of the johannine community, and ironies in John’s gospel constitutes a circle that compasses theological, sociological and literary dimensions.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Ph.D
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