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한국과 일본의 초등학교 3, 4학년 음악 교과서 비교 분석

Title
한국과 일본의 초등학교 3, 4학년 음악 교과서 비교 분석
Authors
손승연
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 2001년 사용중인 한국과 일본의 초등학교 3·4학년 음악 교과서를 비교 분석하는 것이 목적이다. 이 연구는 개정된 제 7 차 교육 과정에 의한 한국의 초등학교 3·4학년 음악 교과서와 일본의 많은 초등학교와 주한 일본인 학교에서 사용하는 교육예술사 편찬의 초등학교 3·4학년 음악 교과서의 내용을 비교 분석하였으며, 참고자료를 통해 한국과 일본의 초등학교 음악 교육을 살펴보기 위한 문헌연구방법을 사용하였다. 이론적 배경으로는 교과서의 개념을 살펴보고 교과서 발행제도를 알아보았으며, 한국과 일본의 음악과 교육 과정 변천을 고찰하였다. 본론에서는 교과서를 영역별로 비교 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 양국 모두 교과서에 수록된 전체 곡의 수 중에 가창이 차지하는 비율이 가장 높았다. 조성에 있어서는 한국이 일본에 비해 좀 더 다양했으며, 박자의 경우 한국은 일본 교과서에 없는 6/ 8, 9/ 8, 12/ 8박자가 나타났다. 연주형태에서 한국은 제창의 비율이 높았고, 일본은 합창의 비율이 높았다. 빠르기표시는 한국은 자국의 언어로 표시하고, 일본은 메트로놈으로 하고 있다. 둘째, 창작은 양국 대부분 가창 수업에 포함되어 수업하도록 되어 있다. 한국은 3학년에 대단원으로 창작 학습이 들어 있으며, 일본은 가락놀이 , 음놀이 , 리듬놀이 , 반주놀이 , 등의 소제목으로 구성되어 있다. 셋째, 악기에 있어서 한국은 서양악기와 장구, 소고 등 전통악기를 학습하도록 하고 있고, 일본은 서양악기만을 학습하도록 하고 있다. 넷째, 감상 영역에 있어서 한국은 전통 음악이 포함되어있고, 외국곡의 경우 작곡자나 곡에 대한 설명이 미흡하다. 일본은 전통 음악 감상이 전혀 없고, 감상곡의 작곡자와 악기 등에 대한 간단한 설명이 실려있다.;The purpose of this study is to perform comparative analysis on the musict extbook for the third and forth grade of elementary school in Korea and Japan as of 2001. In this study, comparative analysis between contents of the Korean music textbook for the third and fourth year of elementary school - revised through the 7th curriculum - and those of the Japanese music textbook - Education and Art Publication was compiled - being used in Japanese schools in Korea. Also, related literature was studied to examine music education of elementary school in Korea and Japan. For theoretical background, concepts of textbook, textbook publication system, and changes in music curriculum of Korea and Japan were examined. In the main subject, comparative analysis on textbook was performed by domains. Findings of this study are as follows : First, both countries 'textbook had the greatest number of singing among contained music pieces. For tonality, Korean textbook was morevarious than Japanese textbook. For meters, Korean textbook contained music pieces with 6/8, 9/8, and 12/8 meter, which were not shown in Japanese textbook. For performance, Korean textbook had more singing pieces in unison and Japanese textbook had more chorus. For tempo, Korean textbook used Korean words while Japanese textbook used tempo by metronome. Second, creative activity is contained in singing class in both countries. For Korean textbook, creative activity is contained at a large unit in the third grade textbook. On the other hand, for Japanese textbook, creative activity is contained at a small unit like melody play, tune play, rhythm game, and accompaniment game. Third, for in struments, Korean textbook contained a practice of the western and Korean instruments such as Changgu (hourglass - shaped drum), while Japanese textbook contained that of the western instruments only. Fourth, for appreciation domain, Korean textbook contained more traditional music pieces, and for foreign music pieces, explanation about the composer and piece wa s in sufficient. Japanese textbook contained no appreciation lesson about traditional music pieces and only contained simple explanation about the composer and in strument of a music piece.
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