View : 723 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author심태영-
dc.creator심태영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:13Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:13Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000070904-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190058-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000070904-
dc.description.abstractIn the 21st century, national competitiveness is decided by the level of the information-oriented society. Therefore, education should be improved with appropriate and responsible guidance. This study is for teachers to understand ICT easily and to define the ICT in order to make better use of it in the music class. Moreover, the study shows the teachers how the ICT can be utilized and some examples of learning and teaching process in real class. Furthermore, this study presents relations of the ICT and education, the ICT and music education. It does not only gives us some shortcomings of leading studies of the ICT education but also some solution of the early studies. As basic studies, ICT and utilization of ICT education with related literature were studied. Based on the basic studies, three teaching methods by making use of the Internet, Power Point and some music computer software were presented. Through the Internet information retrieval, in a music class, Korean folk-song was selected as a topic. The group studying, with cooperative relation makes students carry out school works by assigning their own role. Furthermore, it was planned to make the music class for comprehensive music education which are understanding music, vocal, instrumental, creative music and appreciation. And then, students feel confidence of accomplishment their school works. In the class, a teacher escapes from the cramming system of education and has students have the core role of the class. In this case, students will be very interested in music class and will be had some experiences which they might not have in normal music class. Furthermore, it is easy for them to focus on the class through taking part in implementing the school works directly with their strong responsibility. By using Power Point which is one of the MS Office Programs, "The Young Persons Guide to the Orchestra" which is written by Britain was selected for the class. In this class, I present not only the appreciation of music but also some pictures of music instruments and score in order for teachers not to operate boring class. Moreover, the Power Point file can make students understand easily. The utilization of some music software in a class was used of music software called "Music-Pro" . I present not only a song called "Heart of the mother" as an example but also its score. In this class, students will sing the song with computer accompaniment and have improvise recorder performance with that. Furthermore, the type of method leads students to participate in the music class by themselves with interesting and to give students satisfaction of learning desire with some functions. There are three functions of which are performance of score, transposition and accompaniment. The function of the performance will help students learn easily. The function of transposition will help students who are in the age of the change of voice without any problem of singing. The function of the accompaniment can be used as methods such as duet of two instruments, improvisation and so on. With that function, all fields of music are able to be carried out. ICT education can be one possible solution for making students participate in music class voluntary, giving students great interest of music education, and improving quality of education. Therefore, teachers should try to develop effective music programs. I expect that this thesis will introduce right way of music education to teachers and will be a guide principle which will make music education better.;21세기는 정보화 수준에 따라 국가 경쟁력이 결정되는 시대이다. 따라서 교육도 정보화 시대에 맞게 정보화 시대를 책임지고 선도하는 교육으로 거듭나야 할 것이다. 이 연구는 교사들이 정보통신기술 (ICT : Information and Communication Technology)을 보다 쉽게 이해하고 실제 수업에 활용할 수 있도록 정보통신기술에 대한 개념을 정립하고 실제 수업에서 어떻게 활용될 수 있는지 교수-학습과정을 예시하는 것이 목적이다. 연구의 기초로 ICT에 대한 관련문헌을 조사하였고, ICT와 교육, ICT와 음악 교육의 연관성을 살펴보았으며, 선행연구를 통해 미흡한 점을 보완하여 이 연구가 나아가야 할 방향을 모색하였다. 이러한 기초연구를 근거로 하여 ICT를 활용한 교육매체 중 인터넷과 Power Point, 음악 소프트웨어를 사용하여 실제 음악수업에 활용할 수 있도록 교수-학습과정을 제시하였다. 인터넷 정보검색을 통한 음악수업은 '우리 나라 민요'를 예시곡으로 모둠별 학습을 통해 정보검색을 하고 학생들이 스스로 행함으로써 과제를 달성할 수 있도록 하고, 이해영역과 가창·기악·창작·감상영역을 통합적으로 지도할 수 있도록 수업과정을 구성하였다. 이러한 수업에서는 '인터넷'을 통해 학생들의 흥미를 유발시키고, 교사의 일방적인 주입식 교육에서 벗어나 학습자 중심으로 학습하게 되며, 모둠별 학습을 통해 협동성과 책임감을 기를 수 있는 잇점이 있다. Power Point를 활용한 음악수업은 브리튼의 '청소년을 위한 관현악 입문'을 예시곡으로 교사가 수업에 필요한 악기사진, 악보, 소리파일과 설명을 첨부한 자료를 Power Point로 구성하여 학생들에게 감상의 이해를 돕도록 수업을 계획하였다. 이 수업에서는 악보와 음악을 동시에 제공함으로써 학생들이 감상곡을 보다 쉽게 이해하고, 광범위한 학습양을 Power Point로 정리함으로써 다양한 학습내용을 효과적으로 학습할 수 있도록 하였다. 음악 소프트웨어를 활용한 음악수업은 음악 소프트웨어인 'Music-Pro'를 사용하여 '어머니의 마음'을 예시곡으로 실제 악보를 제시하고 컴퓨터 반주로 노래부르며, 반주에 맞추어 리코더로 즉흥연주 하도록 수업을 계획하였다. 이 수업에서는 일상의 가창수업에 새로운 교수매체를 사용하여 학생들이 음악활동에 스스로 참여할 수 있도록 유도하고, 교수매체 즉, Music-Pro의 다양한 기능을 통해 모든 영역의 학습이 가능해 질 수 있도록 하였다. 위와 같은 ICT 활용교육은 교수-학습의 질과 방법을 개선하여 학생들이 학교 수업에 흥미를 느끼고 자발적인 참여를 할 수 있도록 하는 하나의 가능성이 될 수 있다. 따라서 교사들은 이를 교육적으로 활용하여 효과적인 음악수업이 될 수 있도록 해야하며, 이 연구가 교사들에게 음악교육의 올바른 방향을 제시하고 보다 질 높은 음악교육이 될 수 있도록 이끄는 하나의 지침이 될 수 있을 것으로 기대한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. ICT의 개요 = 5 B. ICT활용교육의 등장배경 = 6 C. ICT와 교육 = 9 D. ICT와 음악교육 = 12 E. 선행연구의 고찰 = 13 III. ICT 활용수업의 실제 = 18 A. 인터넷 정보검색을 통한 음악수업 = 18 B. Power Point를 활용한 음악수업 = 28 C. 음악 소프트웨어(Music-Pro)를 활용한 음악수업 = 49 IV. 결론 및 제언 = 60 참고문헌 = 63 ABSTRACT-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2032668 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title음악교과에서의 ICT활용수업에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중학교 1학년을 대상으로-
dc.format.pagevii, 71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE