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사회교육기관의 노동자 대상 교육 프로그램 내용과 결정과정

Title
사회교육기관의 노동자 대상 교육 프로그램 내용과 결정과정
Authors
기순신
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
사회교육의 목적은 삶의 질을 개선하는데 있으며, 보다 구체적으로는 교육 혜택을 적게 받은 사람들에게 균등한 교육 기회를 부여하기 위한 것으로 볼 수 있다. 교육 기회균등의 입장에서 볼 때, 노동자들은 상대적으로 학력이 낮으며 여러 가지 사정으로 사회교육의 기회도 충분히 갖지 못하고 있다. 오늘날 한국 사회에서 교육기회의 확대가 상당히 실현되고 노동자 교육에 대한 욕구가 높아가는 추세에 있음에도 불구하고 사회교육 영역에서 노동자 교육에 대한 연구가 차지하는 비중은 극히 미미하다. 본 연구에서는 노동자 교육기 주도하는 기관에 따라 프로그램이 이질적으로 구성되고 운영되는 이유를 규명해보고자 한다. 구체적으로는 주도 기관별로 교육목적이 무엇이고, 어떠한 내용의 프로그램이 구성되며, 프로그램의 결정과정에서 어떤 요인들이 우선 순위에 있는지를 밝혀보고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위하여, 노동자를 대상으로 하는 사회교육기관을 설립 주체 및 운영의 특성에 따라 정부 주도형, 기업 주도형, 사회운동단체 주도형 등 세가지 유형으로 구분한 후 교육목표, 교육내용, 프로그램 결정과정의 우선 순위, 프로그램 담당자의 신념 및 학습자에 대한 인식 등에 있어서 주도 기관별로 차이가 있는지를 설문지를 통하여 분석하고자 한다. 그리고 면접방법을 통해서 각 기관의 프로그램이 어떠한 과정을 거쳐 결정되며 그때 작용하는 변인은 무엇인지를 알아보고자 한다. 연구문제를 해결하기 위하여 서울과 중소도시의 공단지역에 위치한 39개의 사회교육기관을 연구대상으로 선정하여 프로그램 담당자 113명에게 설문조사를 실시하였다. 설문 내용을 분석하기 위해 문제에 따라 X_2검정, 상과관계, 분산분석 등을 사용하였다. 또한 설문조사로 파악하기 힘든 프로그램 담당자의 신념이나 프로그램의 실제결정과정을 알아보기 위하여 정부 주도형 2개 기관, 기업주도형 2개 기관, 사회운동단체 주도형 3개 기관 등 총 7개 기관의 프로그램 담당자를 면접하였다. 연구결과는 아홉가지 항목으로 정리할 수 있다. 첫째, 정부 주도형과 기업 주도형 사회교육기관은 규모가 크고 교육투자를 많이 하며, 사회운동단체 주도형 교육기관은 규모가 작고 학습자의 수업료로 프로그램이 운영되고 있다. 이러한 사실을 통해 알 수 있는 것은 정보나 기업주도형의 경우 교육투자가 많아 교육 프로그램의 체계화와 전문인력 확보가 가능하고, 사회운동단체 주도형의 경우 재정 확보가 충분히 이루어 지지 못하기 때문에 새로운 프로그램을 개설하기 어려울 뿐만 아니라 기존 프로그램 역시 비용이 부족하여 효율적으로 운영되지 못하고 있으며 전문인력 확보에 어려움을 겪고 있다. 둘째, 프로그램 담당자의 전문성이 부족한 것으로 나타났다. 모든 유형의 기관에서 대부분 사회교육을 전공하지 않은 담당자가 프로그램을 기획 운영하고 있다. 셋째, 사회교육기관의 교육목표는 구조 기관별로 차이가 있다. 정부 주도형과 기업 주도형의 사회교육기관은 교육목표로서 생산성 향상이라는 기관중심의 변인을 가장 강조하고 있으며, 사회운동단체 주도형의 사회교육기관은 의식 함양을 통한 학습자의 권리회복을 강조하고 있다. 그러나 세가지 유형 모두 사회 적응능력 향상을 강조하고 있다. 넷째, 사회교육의 내용은 교육목표를 반영하여 구성되며 주도 기관별로 차이가 있다. 교육목표에서 처럼 교육내용 역시 정부 주도형과 기업 주도형은 노동자들에게 생산성을 향상 시킬 수 있는 직업 기술 교육을 제공하며, 사회운동단체 주도형의 경우 노동자의 올바른 현실 인식과 같은 의식화 교육을 강조하고 있다. 세가지 유형모두 기초교양 교육을 교육내용에 포함시키고 있다. 다섯째, 교육 프로그램 결정과정에 있어서 우선적으로 고려되는 변인은 주도기관에 따라 차이가 있다. 정부 주도형의 경우 기관의 목표가 가장 우선되고 있고, 기업 주도형의 경우 기관장의 경영방침이 가장 우선되며, 사회운동단체 주도형의 경우 학습자의 요구가 가장 우선된다. 이러한 결정의 우선순위와는 걸맞지 않게 프로그램 담당자는 학습자의 요구가 가장 우선되어야 한다고 인식하고 있다. 여섯째, 각 유형별 기관에서 프로그램 담당자가 작성한 프로그램은 각기 고유한 이유로 수정되고 있다. 정부 주도형과 기업 주도형의 경우에는 기관의 경영방침과 맞지 않을 때, 사회운동단체 주도형의 경우에는 학습자의 요구와 상치할 때 프로그램이 수정되고 있다. 일곱째, 프로그램 결정 기구의 학습자 참여율은 사회운동단체 주도형이 정부 주도형이나 기업 주도형보다 상대적으로 더 높다. 프로그램 결정에 학습자를 참여시킬 것인지의 여부는 프로그램 담당자가 학습자를 어떻게 인식하는 가와도 밀접한 관계가 있다. 정부 주도형과 기업주도형 기관의 프로그램 담당자는 학습자를 의존적으로 미성숙하다고 파악하고 있기 때문에 학습자의 요구를 참고하는 정도이며, 사회운동단체 주도형 기관의 담당자는 학습자를 자신과 등등하고 성숙한 사람으로 인식하기 때문에 프로그램의 기획과정에서부터 참여시키기도 한다. 여덟째, 정부 주도형과 기업 주도형의 경우 자체 프로그램을 작성할 때 유사기관 및 유명도가 높은 기관의 교육프로그램을 참고 자료로 사용하고 있는 반면, 사회운동단체 주도형의 경우 프로그램 담당자 자신의 철학이나 가치관이 높게 반영되는 경향이 있다. 아홉째, 학습자가 프로그램에 참여하다가 중도 탈락하는 주된 이유는 정부 주도형이나 기업 주도형의 경우 기관의 변인 때문이며, 사회운동단체 주도형의 경우 학습자가 속한 기업의 형편이나 학습자의 개인 사정 때문이다. 현재 한국에서 실시되고 있는 사회교육은 주도 기관별로 노동자의 교육 프로그램의 목표, 내용 및 결정과정이 매우 다르다. 교육목표의 경우, 기관 중심의 목표가 강조되느냐 또는 학습자의 요구가 강조되느냐에 따라 구분되며, 프로그램의 내용은 직업 기술 교육 및 기초 교양교육과 의식화 교육으로 나누어 지고, 프로그램 결정과정에 있어서 우선적으로 작용하는 변인은 주도 기관의 목표 및 기관장의 영향력 또는 학습자의 요구로 나누어 진다. 즉 한국의 노동자 교육은 정부 및 기업 주도 교육과 사회운동 단체 주도 교육이라는 양극화된 이원체계로 구성되어 있다. 사회교육이 본래의 이념과 취지를 살리고 올바른 역할을 수행하기 위해서는 이러한 양극화된 교육체제에서 벗어나 상호보완하고 학습자의 요구에 맞는 교육내용을 적절히 조절해 가는 노력이 필요하다. 사회교육은 기존의 불평등한 구조를 정당화하거나 학습자의 불이익을 증가 시키는 방향으로 운영되는 것은 바람직하지 않다. 사회교육은 어디까지나 학습자의 필요에 의해서 학습자 자신이 자발적으로 참여해야 한다. 연구의 결과는 한국의 사회교육기관에서 행해지고 있는 노동자 교육 프로그램 결정에 바람직한 방향을 시사하고 있다. 즉, 노동자를 대상으로 하는 사회교육기관의 프로그램은 기관의 목적이나 고용주의 이익을 우선적으로 반영하는 것 보다는 학습자를 프로그램의 결정에 참여하게 하며, 학습자 개개인의 삶에 실제적으로 도움을 줄 수 있는 내용으로 전환되어야 한다.;Adult and Continuing Education starts from the viewpoint of equal opportunity for providing educational opportunities for many people not getting educational benefits, improving the quality of their lives. Given the viewpoint of equal opportunity for education, many workers have relatively low educational backgrounds and there are various other conditions which hinder them from getting adequate educational benefits. Moreover, though the expansion of quantitative opportunity for education has been realized to a certain extent, and there is a tendency that the need for workers’educational problems as academically important studies. This study examines how programs are decided in Adult and Continuing Education institutions for workers. Programs in adult and continuing education including programmers and learners are the central factors of adult and continuing education. When the contents of programs in adult and continuing education are concerned with learners’role, their matter of concern, and their experiences or aims in life the motive of learning is strengthened and the effect of it is extremely magnified also. According to the purpose of the institutions, the programmers’beliefs, and the need of the learners, the contents and the objects of programs in adult and continuing education are decided. Though the programs are aimed at the same learners the objects and the contents of programs may have differences in preferentially considered factors according to the characteristics of these institutions. Therefore, the purpose of this study is to analyze of (1) The educational purpose of the institutions; (2) The programs that are made for this purpose; and (3) The factors that are put in preferential order in the program decision processes. For the purpose of this study, I classified the institutions into the corporation-led type, the government-led type and the social movement-led type, and used two approaching methods: (1) Questionnaire inquiry and (2) Indepth-interview. Questionnaire analysis is used to determine how each type differs according to the educational goals of each institution, the educational contents, the program decision processes, the programmers’beliefs and the learners’consciousness. Through indepth-interviews, I research how programs of each institution are decided and what factors influence the program decision processes. To explore these questions, the study selected 39 adult and continuing institutions located in industrial parks of Seoul, and smaller cities in Korea and received questionnaires from 113 programmers. To analyze the results concretely, the statistical methods of Chi-Square Test, Correlation and One way Anova were employed. Moreover I had indepth-interview with programmers of 7 institutions; two government-led, two corporation-led and three social movement-led organizations. Major finding of this study through questionnaire inquiry were as follows. (1) The educational goals in adult and continuing institutions differed according to who led the institutions. Both the government-led type and the corporation-led type emphasized the improvement of productivity as the educational goal, whereas the social movement organization-led type emphasized critical awareness, and all of then emphasized the improvement of adaptability to society. (2) The educational content in adult and continuing institutions differed according to who led the institutions. Both the government-led type and the corporation-led type emphasized the improvement of vocational technique, and the social movement organization-led type emphasized consciousness-raising. (3) The most preferential factors in the program decision processes differed according to who led the institutions. The government-led type put organizational factors first while the corporation-led type put the chief's management policy first and the social movement organization-led type put learners’needs first. But there were differences in the preferential order between the institutions and what the programmers recognized as important. Programmers recognized that the learners need must precede. (4) Programs drawn up by the programmers were being modified in the program decision processes by all type of institutions, which showed that programmers were less autonomous. In the case of the government-led type and the corporation-led type, the reason program were modified was closely connected with disagreement between their management policy and their programs. (5) The learners’rate of participation in the program decision organization were relatively high. (6) In the case of the government-led type and the corporation-led type, the programs of quasi-institutions and well-known institutions were being taken into account. In the case of the social movement-led type, the reflection rate of programmers’philosophy or valuation was high. (7) In the case of the government-led type and the corporation-led type, learners fell off halfway for factors of institutions, and in the case of the social movement organization-led type, for the conditions of an enterprise that learners belonged to. (8) The educational contents were made up according to educational aims. When the aim was the improvement of productivity, the educational contents consisted of vocational technique training. When the aim was to improve social adaptation, the technique training. When the aim was to improve social adaptation, the contents consisted of fundamental liberal education. Finally, critical awareness, the contents consisted of consciousness-raising. Major findings of this study through indept-interviews are as follows. I found that in the government-led type and the corporation-led type of institutions, above all things, the chief’s management policy and the improvement of productivity influenced the program decision, and owing to the strong influence of institutions they formed such organizations that the person responsible for educating decided final programs. In the social movement-led type, learners’needs and programmers’beliefs were put in preferential order in the program decision processes. These institutions involved learners in the program decision processes. Learners’rate of participation in the program decision processes was closely connected with how the responsible person recognized learners. The institutions of the government-led and corporation-led type emphasized learners’passive characteristics, and the institutions of the social movement organization-led type grasped learners as being with mature humanity. In current workers’education in Korea now, my research showed that educational aims, the contents of programs and the program decision processes are all different according to the type of leading institutions. Educational aims classified roughly as specific intentions pursued by institutions are emphasized or the original function of workers’education, the satisfaction in learners’educational need are emphasized. The contents of program are classified into vocational technique training and fundamental liberal education and consciousness-raising. In the factors of the program decision processes, the aims of leading institutions and the chief’s influence and learners’needs can be summarized. As a result of my study, I recommend that workers’education should be developed out of the corporation-led type and the social movement organization-led type, and they should cooperate with each other, and try to control the educational contents properly in order to meet learners’needs. Workers’ education neither justifies the current unequal structure nor plays a role increasing the learners’disadvantage. In those type of educational programs, Workers should be allowed to participate voluntarily. The results of this research present specific directions in the program decisions of workers’education offered by adult and continuing institutions. That is, the programs of adult and continuing institutions for workers, the preferential reflection on the aims of institutions and employers’advantage should be converted into qualitative contents which can give some concrete help to each individual learner’s life by means of learners’participation in the program decision processes.
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