View : 939 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이경희-
dc.creator이경희-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:10Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:10Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000071107-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190018-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071107-
dc.description.abstract이 연구는 노인복지관의 사회교육 프로그램을 수강하는 노인 학습자들을 대상으로 이들이 교육활동에 참여하면서 지각하는 교육만족도와 교육욕구, 교육참여 이외의 사회활동 참여도와 사회참여욕구를 살펴보고, 노인 학습자의 개인적 배경과 기관 관련 특성에 따라 이러한 것들이 서로 관련되어 있는지를 실증적 자료를 통하여 분석한 것이다. 노인들은 은퇴한 후에 익숙해 있던 직업을 대신할 수 있는 적절한 활동을 찾아야 하고, 직장과 업무와 관련되어 교류하였던 사람들과의 관계를 대체할 수 있는 방법을 찾아야 한다. 사회는 이러한 역할 전환을 쉽게 만들어 주지 않는다. 노년이 '역할 없는 역할'이라고 불리고 있는 이유도 이 때문이다. 따라서 이 연구에서는 현대사회에서 부정적으로만 각인 되어있는 노년에 대한 고정관념이나 편견을 살펴봄으로써, 노인을 대상으로 하는 '노년기 교육'의 사회적 의미를 재검토해 보기로 한다. 노년기 교육의 내용과 방향을 살펴보기 위하여 다루어진 구체적인 연구와 문제는 다섯 가지로 정리된다. 첫째, 노인들의 학습능력에 대한 노인 학습자와 노인교육 담당자들의 인식을 알아본다. 둘째, 노인 학습자들의 개인적 특성 및 사회경제적 배경에 따라 이들의 교육만족도, 교육욕구, 사회참여도, 사회참여요구에 차이가 있는지 알아본다. 셋째, 기관 관련 특성에 따라 노인 학습자의 교육만족도, 교육욕구, 사회참여도, 사회참여욕구에 차이가 있는지를 알아본다. 넷째, 노인 학습자의 교육만족도, 교육욕구, 사회참여도, 사회참여욕구에 영향을 미치는 요인을 파악한다. 다섯째, 노인 학습자의 교육만족도, 교육욕구, 사회참여도, 사회참여욕구가 서로 관련이 있는지를 알아본다. 연구문제를 실증적으로 검증하기 위하여 전국의 노인복지관에서 제공하는 사회교육 프로그램을 수강하고 있는 노인들을 대상으로 노인들의 개인적 배경과 특성 그리고 기관의 특성을 고려하여 각 기관 노인학습자의 10퍼센트에 해당하는 1,020명과 노인교육 담당자 34명에게 설문조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 연구문제를 중심으로 분석한 결과는 다섯 가지로 정리될 수 있다. 첫째, 노인 학습자들과 노인교육 담당자들은 노인들의 학습능력에 대하여 비교적 긍정적으로 인식하고 있었다. 이는 사회의 고정관념과는 달리 이들이 노인들의 학습능력에 대해 고정관념을 적게 가지고 있음을 보여준다. 둘째, 노인 학습자의 개인적 특성 및 사회경제적 배경에 따라 교육만족도, 교육욕구, 사회참여도, 사회참여욕구에 차이가 있었다. ⑴ 교육만족도는 성별과 학력수준에 따라, ⑵ 교육욕구는 성별, 연령, 과거 직업수준에 따라, ⑶ 사회참여도는 성별, 학력수준, 동거 가족관계, 용돈액수에 따라, 그리고 ⑷ 사회참여요구는 성별을 제외한 노인학습자의 개인적 특성 및 사회경제적 배경 요인에 따라 각각 차이를 보였다. 셋째, 기관 관련 특성에 따라 교육만족도, 교육욕구, 사회참여도, 사회참여욕구에 차이가 있었다. ⑴ 교육만족도는 기관이 소재한 지역, 노인교육 담당자의 학력수준과 전공에 따라, ⑵ 교육욕구와 사회참여도는 기관이 소재한 지역과 운영주체에 따라, 그리고 ⑶ 사회참여욕구는 기관 관련 특성 모두에 따라 차이를 보였다. 넷째, 교육만족도에 영향을 미치는 요인은 노인 학습자의 성별과 기관의 개관 년수 및 규모였다. ⑴ 과거 직업수준과 기관의 규모는 노인학습자의 교육욕구에, ⑵ 용돈액수와 기관의 운영주체 및 예산은 사회참여도에, ⑶ 성별과 가족관계를 제외한 개인 배경과 기관의 예산은 사회참여욕구에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 노인 학습자의 교육만족도, 교육욕구, 사회참여도, 사회참여욕구는 상관이 있었다. ⑴ 교육만족도와 사회참여도는 직접적인 상관이 없지만, ⑵ 교육만족도와 교육욕구, ⑶ 교육만족도와 사회참여욕구, ⑷ 교육욕구와 사회참여도, ⑸ 교육욕구와 사회참여욕구, ⑹ 사회참여도와 사회참여욕구는 상관이 있는 것으로 나타났다. 이 연구는 교육이 노년에 대한 편견을 깨뜨릴 수 있으며 교육에 참여함으로써 노인들이 새로운 방식으로 사회에 참여할 것이라는 가정 아래 출발하였다. 연구의 결과를 종합하면, 사회의 부정적인 고정관념과는 달리 노인학습자들은 대체로 높은 교육욕구를 가지고 있으며 자신은 물론 노인의 학습능력에 대하여 비교적 긍정적으로 인식하고 있었다. 급속히 늘어나고 있는 노인인구는 수적인 증가만이 아니라 질적인 변화도 수반하고 있다. 노인들은 하나의 집단으로 분류하기가 어려울 정도로 매우 다양한 개인적 특성과 사회경제적 배경을 가지고 있으며, 과거에 비교할 때 더 나은 사회 경제 문화적 조건을 구비하고 있다. 그러나 사회참여욕구에 비해서 노인들의 사회참여는 여전히 저조한 실정이다. 따라서 다양한 노인집단에 적합하고 노인들의 적극적인 사회참여를 장려하고 유발할 수 있는 교육프로그램의 개발 및 운영은 물론, 노인교육을 담당할 전문인력양성을 위한 제도적 장치로서 국가수준의 전담기구 확립이 시급하다. 노년기 교육은 노인들에게는 배움 그 자체를 넘어서 또 다른 형태로 사회에 참여하는 방식이 되며 그리고 사회 전체로 볼 때는 사회구성원으로 노인들을 통합시키는 사회화과정이 된다. 노인들이 배울 수 있는 능력과 사회에 참여하려는 욕구를 가지고 있음에도 불구하고, 사회가 여전히 일정 연령이상의 사람들을 노인으로 분류하여 부정적인 고정관념으로 대하는 것은 명백한 차별이며 불평등이다. 그러므로 노년기 교육의 또 하나의 목적은 노인에 대한 연령차별주의를 없애는 데 있다.;This study is about the reason of the differences between the level of satisfaction on education, educational needs, the standard of participation in society, and the needs to participate in society of the elderly. Especially, It analyzed how these are related according to the personal backgrounds of the elderly learners and the characteristics of the agencies through positive data. The elderly have to look for some activities to take the place of their previous occupations and some ways to take the place of the relationships they had while they were working. However, the society doesn't help them doing these tasks for changing their roles. This is why living as the old is so called 'the role-less role'. This research is for analyzing and re-interpreting the social significance of the senescence education by examining the fixed idea or the prejudice on the elderly who are acknowledged negatively in the present era. There are five concrete issues which will be dealt to reconceptualize the elderly education. First, we are going to talk about what the elderly and people in charge of the elderly education think about the ability of the elderly for learning. Second, we are going to see if there are any differences between the level of satisfaction on education, the needs to education, the participation in society, and the needs to participate in society of the elderly learners according to their personal characteristics and their socio-economic backgrounds. Third, we are going to see if there are any differences between the level of satisfaction on education, the desire to learn, the standard of participation in society, and the desire to participate in society of the elderly learners according to the characteristics of the agencies. Fourth, we are going to get some primary factors which affect the level of satisfaction on education, the desire to education, the standard of participation in society, and the desire to participate in society of the elderly learners. Finally, we are going to find the relationships between the level of satisfaction on education, the desire to learn, the standard of participation in society, and the desire to participate in society of the elderly learners. To verify the subject of study positively, questionnaire has been collected from 1,020 elderly learners(10% of the whole amount) who are taking classes of social education program in the senior centers for the elderly in the whole country and 34 people in charge of the elderly education. There are five statements for the result of the study. First, the elderly learners and people in charge of the elderly education have relatively positive views on the abilities for learning of the elderly. This fact shows that these people do not think negatively about the abilities for learning of the elderly, and this is not correspondent to the fixed idea in society. Second, there are some differences between the level of satisfaction on education, the needs to education, the participation in society, and the needs to participate in society of the elderly learners according to their personal characteristics and their socio-economic backgrounds. (1) The level of satisfaction varied by sex and the educational level; (2) the needs to education varied by sex, age, and the level of their previous occupations; (3) the participation in society varied by gender, educational level, family members, and the amount of spending money; and (4) the needs to participate in society varied by their personal characteristics except sex and their socio-economic backgrounds. Third, there are some differences between the level of satisfaction on education, the needs to education, the participation in society, and the needs to participate in society of the elderly learners according to the characteristics of the senior center. (1) The level of satisfaction on education varied by the area where the senior center located, the educational level and the major of people who are in charge of the senescence education. (2) The needs to education and the participation in society varied by the area where the agencies located and the administrator. (3) The needs to participate in society varied by all the characteristics of each senior center. Fourth, the gender of the elderly learners, the years the agency has been opened, and the scale of the agency influenced the level of satisfaction on education. (1) The level of their previous occupations and the scale of the senior center turned out to have influence on the desire of the elderly learners to learn. (2) The amount of their spending money, the administrator and the estimate of the senior center turned out to effect the standard of the participation in society. (3) Individual background except the sex and the family members, and the estimate of the agency turned out to influence the desire to participate in society. Finally, differences between the level of satisfaction on education, the needs to education, the participation in society, and the needs to participate in society of the elderly learners turned out to be related. Though (1) the degree of satisfaction on education and the standard of participation in society are not directly related, (2) the degree of satisfaction on education and the needs to education, (3) the degree of satisfaction on education and the needs to participate in society, (4) the needs to education and the participation in society, (5) the needs of education and the needs to participate in society, (6) the participation in society and the needs to participate in society turned out to be related. This study started with the hypothesis that through education, it is able to break the prejudice on the elderly, and the elderly would participate in society in new ways by the participation in education. The result of this research shows that the elderly learners tend to have relatively high desire to learn and appreciate their abilities to learn quite positively, which is not correspondent to the negative fixed idea in society. Rapidly increasing elderly population have not only changed in terms of quantity but also in terms of quality. The elderly have various personal characteristics and socio-economic backgrounds, so it is not proper to regard them as one group. Also, they have better social·economic·cultural conditions compared with those in the past. However, the participation of the elderly in society is still inactive compared with their desire to participate in society. Therefore, a variety of educational program, which are appropriate to the elderly and able to encourage them to participate in society actively, should be developed and operated. Also, national organization as a systemic installation for cultivating men of special ability in the field of the elderly education should be established as soon as possible. Elderly education means another way of participating in society for the elderly rather than just learning itself. Also, considering the whole society, it is the process of the socialization that makes the nation absorb the elderly as members. Even though the elderly have the abilities to learn and the needs to participate in society, if the society continues to pull out people of age over the limit and deals them as 'the elderly' with the fixed idea, it comes obviously under discrimination and inequality. Consequently, another goal of elderly education is to abolish the ageism on the elderly.-
dc.description.tableofcontents논문개요 Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구문제 = 6 C. 연구의 제한점 = 7 D. 용어의 정의 = 8 Ⅱ. 이론적 배경 = 15 A. 노인 학습자에 대한 이해 = 15 1. 노인에 대한 다양한 규정 = 15 2. 노년과 노화과정 = 19 3. 노인의 제 특성 = 28 B. 노인문제와 노년기 교육의 필요성 = 33 1. 노인인구의 변화 = 33 2. 고정관념과 연령차별 = 36 3. 노인의 지위와 역할의 변화 = 44 4. 노인교육의 의미와 필요성 = 48 C. 노년기 교육의 의미와 교육내용 = 51 1. 노년기 교육의 의미 = 51 2. 노인들의 교육욕구 = 52 3. 노년기 교육의 장애요인 = 57 4. 노년기 교육의 내용 및 영역 = 59 D. 기관의 교육운영 현황 = 68 1. 경로당의 교육운영 현황 = 70 2. 노인학교의 교육운영 현황 = 71 3. 노인복지관의 교육운영 현황 = 72 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 77 A. 연구대상 = 77 B. 변수설정 = 80 C. 설문내용 = 86 D. 연구문제 = 90 Ⅳ. 연구결과 = 94 A. 연구대상의 일반적 특성 = 94 B. 기관의 특성 = 113 C. 연구문제 검정 = 121 Ⅴ. 결론 및 논의 = 172 A. 결론 = 172 B. 논의 및 제언 = 178 참고문헌 부록 영문초록-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1090189 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title노인복지관 사회교육 프로그램 참여 노인들의 교육욕구와 사회참여욕구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.format.pagexii, 211 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded2003. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE