View : 130 Download: 0

유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식과의 관계

Title
유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식과의 관계
Authors
이경
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식이 어떠한지를 비교해 보고, 유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식과의 관계를 살펴보고자 한다. 위의 연구목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원교사와 보육교사의 전문성 인식은 차이가 있는가? 2. 유치원교사와 보육교사의 역할수행 인식은 차이가 있는가? 3. 유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울시내 소재한 유치원에 재직중인 유치원교사 149명과 어린이집에 재직중인 보육교사 138명을 대상으로 설문조사를 통하여 수행되었다. 연구도구는 유치원교사와 보육교사의 전문성 인식을 측정하기 위해 김혜린의 유치원교사의 교직 전문성 인식(1993)과 김지연의 어린이집 보육교사의 교직 전문성 인식(1997)연구에서 사용된 설문지를 수정·보완하여 사용하였고, 유치원교사와 보육교사의 역할수행인식을 측정하기 위한 도구로는 조부경과 Saracho(1997)가 개발한 교사 자신이 평정하는 역할수행 평정도구(Early Childhood Teacher's Role Rating Scale: ECTRRS)을 사용하였다. 수집된 자료는 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, 신뢰도, t검증, 상관관계 분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원교사는 보육교사보다 전체적으로 전문성 인식이 높게 나타났다. 유치원교사는 보육교사보다 전문성 인식의 하위요인인 전문적 지식과 기술요구, 사회봉사성에 대한 필요성, 자율성, 직업윤리, 전문직 단체에 대한 요구, 사회·경제적 지위 등에서도 모두 높게 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 유치원교사는 보육교사보다 전체적으로 역할수행 인식이 높게 나타났다. 유치원교사는 보육교사보다 역할수행의 하위요인인 교육과정설계자로서의 역할, 일과계획 및 수행자로서의 역할, 상담자 및 조언자로서의 역할, 연구자로서의 역할, 행정업무 및 관리자로서의 역할에서도 모두 높게 인식하는 것으로나타났다. 셋째, 유치원교사와 보육교사의 전문성과 역할수행 인식은 서로 상관관계가 있다. 유치원교사와 보육교사의 전문성이 높을수록 역할수행을 잘한다고 인식하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to examine the recognition of professional and role performance of kindergarten teachers and child care center teachers, and the relation between the recognition of professional and role performance of kindergarten teachers and child care center teachers. The specific study questions of this paper are as follows. 1. Does the recognition of professional differ between kindergarten teachers and child care center teachers? 2. Does the recognition of role performance differ between kindergarten teachers and child care center teachers? 3. What relations exist between the recognition of professional and role performance of kindergarten teachers and child care center teachers? The questionaire survey was conducted to the 149 kindergarten teachers and the 138 child care center teachers, who are currently teaching in Seoul. The instrument of the study was questionnaire based on a measurment for the recognition of expertise in teaching professional developed by Hye-lin Kim(1993), Ji-Yeon Kim(1997), and the "Early Childhood Teacher's Role Rating Scale (ECTRRS)"s according to the study of Cho. & Saracho(1997). The questionnaire data was analyzed using frequency, percent, average and standard deviation, t-test and correlation analysis. The results of the study are as follows ; First, kindergarten teachers is relatively higher than child care teachers for the general recognition of professional. kindergarten teachers is relatively higher than child care teachers for the recognition of professional factor, the demand of their highly intellectual ability, the socially serviceability through their profession, the necessity of autonomy, the necessity of ethics of their profession, and the socio-economical position. Second, kindergarten teachers is relatively higher than child care teachers for the general recognition of role performance. kindergarten teachers is relatively higher than child care teachers for the general recognition of role performance factors, the role of making daily schedule as well as role performance, the role of the designer of the curriculum, the role of consultant or adviser, the role of researcher, and administrator. Third, the general relations between the recognition of professional and role performance of kindergarten teachers and child care center teachers showed comparatively a high level of relations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE