View : 14 Download: 0

유아 컴퓨터 활동의 활성화 방안

Title
유아 컴퓨터 활동의 활성화 방안
Authors
전월순
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아 컴퓨터 활동의 활성화를 위하여 컴퓨터 선행활동 및 컴퓨터 활동을 구안하여 적용했을 때 유아의 컴퓨터에 대한 지식, 컴퓨터 조작기술, 컴퓨터에 대한 태도가 향상되는지를 알아보는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 컴퓨터 선행활동과 컴퓨터 활동은 컴퓨터에 대한 유아의 지식형성에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 컴퓨터 선행활동과 컴퓨터 활동은 유아의 컴퓨터 사용 기술에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 컴퓨터 선행활동과 컴퓨터 활동은 컴퓨터에 대한 유아의 태도에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 유치원의 만 5세 학급 유아 8명이며 컴퓨터 선행활동 및 컴퓨터 활동이 유아의 컴퓨터에 대한 지식, 컴퓨터 조작기술, 컴퓨터에 대한 태도에 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위한 것으로 다음과 같은 방법을 사용하였다. 유아들이 컴퓨터 영역에서 활발하게 활동하지 않는 원인을 분석하기 위하여 컴퓨터에 대한 지식, 컴퓨터 조작기술, 컴퓨터에 대한 태도를 면접· 관찰하고 그에 따른 컴퓨터 교육 내용 및 교재·교구를 선정·제작하여 적용한 후 컴퓨터에 대한 지식, 컴퓨터 조작기술, 컴퓨터에 대한 태도를 다시 면접·관찰하였다. 검사도구는 컴퓨터에 대한 지식은 선행연구를 기초로 제작한 최대훈(2000)의 검사도구, 컴퓨터 사용 기술은 Paris(1985) 연구에 기초한 정현재(2000)의 검사도구, 컴퓨터에 대한 태도는 Paris(1985) 연구에 기초한 신승덕(1996)의 검사도구를 사용하였다. 컴퓨터에 대한 기본지식 면접은 3점 척도의 7개 문항, 컴퓨터 조작기술검사도구는 5점 척도의 8개 문항, 컴퓨터에 대한 태도 검사도구는 3점 척도의 10개의 문항으로 이루어졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터 선행활동 및 컴퓨터 활동은 컴퓨터에 대한 지식형성에 긍정적 영향을 미쳤다. 둘째, 컴퓨터 선행활동 및 컴퓨터 활동은 컴퓨터 조작 기술의 향상에 긍정적 영향을 미쳤다. 셋째, 컴퓨터 선행활동 및 컴퓨터 활동은 컴퓨터에 대한 태도 형성에 긍정적 영향을 미쳤다. 이러한 결과에 비추어 볼 때, 유아컴퓨터 활동의 활성화를 위한 컴퓨터 선행활동 및 컴퓨터 활동은 유아의 컴퓨터에 대한 지식의 정도, 컴퓨터 조작기술, 컴퓨터에 대한 태도에 긍정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있다.;The purpose of this study is to find out the effectiveness of the pre-computer activities and computer activities for activating infants' computer activity in kindergarten including the infants' knowledge of the computer, computer operation skills and the attitude toward the computer. The specific questions of this study are as follows. 1. What influence does the pre-computer activities and computer activities on the infants' knowledge of the computer? 2. What influence does the pre-computer activities and computer activities on the infants' computer operation skills? 3. What influence does the pre-computer activities and computer activities on the infants' attitude toward the computer? The subjects of this study are composed of 8 children of kindergarten in Seoul. In order to examine the reason that infants are not active in computer area, to begin with infants' knowledge of the computer, computer operation skills and the attitude toward the computer were measured. They were remeasured after performing the pre-computer activities which included choosing contents and materials to be taught making and using the teaching aids and applying the teaching method for the infants' computer activity. As the study tool, Choi, Dae Han(2000)'s tool was used. But it was transformed. There are 7 questions about the knowledge of the computer using 4 point scale, 8 questions about the computer operation skills using 5 point scale, 10 questions about the attitude toward the computer using 3 point scale. The results of this study are as follows. 1. The planning and performing the pre-computer activities and computer activities for activating infants' computer activity have positive influence on the infants' knowledge of the computer. 2. The planning and performing the pre-computer activities and computer activities for activating infants' computer activity have positive influence on the infants' computer operation skills. 3. The planning and performing the pre-computer activities and computer activities for activating infants' computer activity have positive influence on the infants' attitude toward the computer. In conclusion, pre-computer activities and computer activities for activating infants' computer activity in kindergarten have positive influence on the infants' knowledge of the computer, computer operation skills and the attitude toward the computer.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE