View : 590 Download: 0

여민락의 거문고선율 비교연구

Title
여민락의 거문고선율 비교연구
Other Titles
A Comparative Study on Geomungo Melodies in Yeominlak : Focused on Chang In-sik, Im Seok-yun and Old Scores
Authors
김소연
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
본 논문은 국립문화재연구소 소장 음반 중에서 장인식, 임석윤의 여민락 선율을 채보하여 현행 여민락 악보를 중심으로 공통선율, 상이선율, 단독선율, 추가선율, 누락선율을 살펴보고, 삼죽금보 이후 고악보에서 확인되는지 알아보았다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 여민락 총 224각 중 상이선율은 장인식 57각, 임석윤 92각으로 나타나고, 단독선율은 장인식 3각, 임석윤 8각이 출현한다. 누락선율은 장인식 6각, 추가선율은 장인식 4각으로 확인된다. 둘째, 장인식의 상이선율, 누락선율, 추가선율, 단독선율을 고악보에서 살펴 본 결과, 상이선율 57각 중 25각이 나타나고, 누락선율은 6각 중 0각, 추가선율 4각 중 0각, 단독선율 3각 중 1각으로 나타난다. 삼죽금보 7각, 희유 8각, 오희상금보 5각, 우헌금보 8각, 아금고보 3각, 가곡금보 16각, 학포금보 12각, 방산한씨금보 19각, 원객유운 17각, 아악부현금보 1각에서 선율이 확인 되었고, 방산한씨금보에서 가장 유사한 선율 형태로 나타난다. 누락선율과 추가선율은 고악보에서 확인할 수 없는 것으로 보아 연주 시 선율이 누락되거나 추가된 것을 알 수 있다. 셋째, 임석윤의 상이선율, 단독선율을 고악보에서 살펴본 결과, 상이선율 92각 중 76각이 나타나고, 단독선율은 8각 중 7각으로 나타난다. 삼죽금보 23각, 희유 14각, 오희상금보 14각, 우헌금보 11각, 아금고보 13각, 가곡금보 57각, 학포금보 34각, 방산한씨금보 65각, 원객유운 56각에서 선율을 확인할 수 있었고, 방산한씨금보와 가장 유사한 선율 형태로 나타난다. 임석윤은 누락선율, 추가선율이 나타나지 않는다. 이처럼 장인식, 임석윤의 상이선율, 단독선율들이 고악보에 출현하는 것으로 보아, 연주자의 독창적 선율만으로 구성된 것이 아니라 고악보에 전승되던 선율에 근거하여 발전시킨 선율이라 할 수 있다. 중심 선율은 크게 변화시키지 않고 그 안에서 음악적 표현을 시도한 사실은 같은 곡이라도 연주자에 따라 새롭고 다양하게 연주될 수 있는 가능성을 보여준다.;This thesis conducted the transcription of Chang In-sik and Im Seok-yun's Yeominlak melodies among National Research Institute of Cultural Heritage's collection of records and examined common, different, single, addition, and omission melodies focused on current Yeominlak score and checked whether or not they are in old scores after Samjukgeumbo. The results include the following. First, out of total Yeominlak 224 gak (phrase), different, solo, and addition melodies of Chang In-sik and Im Seok-yun showed 57 gak, 92 gak and 3 gak, 8 gak and 6 gak, 4 gak respectively. Second, Chang In-sik's different, omission, addition, and single melodies in old scores came out 25 gak out of 57 gak, 0 gak out of 6 gak, 0 gak out of 4 gak, and 1 gak out of 3 gak respectively. In Samjukgeumbo 7 gak, Huiyu 8 gak, Ohuisanggeumbo 5 gak, Uheongeumbo 8 gak, Ageumgobo 3 gak, Gagokgeumbo 16 gak, Hakpogeumbo 12 gak, Bangsanhanssigeumbo 19 gak, Wongaekyuun 17 gak, and Aakbuhyeongeumbo 1 gak, melodies were checked and they were most similar to melodies of Bangsanhanssigeumbo. There were not omission and addition melodies in old scores, and so it seems to omit or add melodies during performance. Third, Im Seok-yun's different and single melodies in old scores came out 76 gak out of 92 gak and 7 gak out of 8 gak respectively. In Samjukgeumbo 23 gak, Huiyu 14 gak, Ohuisanggeumbo 14 gak, Uheongeumbo 11 gak, Ageumgobo 13 gak, Gagokgeumbo 57 gak, Hakpogeumbo 34 gak, Bangsanhanssigeumbo 65 gak, and Wongaekyuun 56 gak, melodies were checked and they were nearest to melodies of Bangsanhanssigeumbo. There were not omission and addition melodies in Im Seok-yun. Likewise, the appearance of Chang In-sik and Im Seok-yun's different and single melodies in old scores implies that melodies consist of not only performer's creative melodies but also developed melodies based on melodies passed down through old scores. The fact that performers attempt musical expression within limited melodies without big changes of main melody suggests that even same tunes can be refreshingly and diversely played depending on performers. This will be possible only with the preservation of fundamental main melody.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE