View : 84 Download: 0

비발디(Antonio Vivaldi)의 모테트「진정한 분노에 사로잡혀」(In furore giustissimae irae) RV 626에 관한 연구

Title
비발디(Antonio Vivaldi)의 모테트「진정한 분노에 사로잡혀」(In furore giustissimae irae) RV 626에 관한 연구
Other Titles
The Study of Antonio Vivaldi's Motet RV 626《 In furore giustissimae irae 》
Authors
오혜령
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상곤
Abstract
18세기는 다양한 음악 기법들이 탄생한 시기이며 특히 성악 분야의 발전이 두드러진 때이다. 또한 이 시기에는 성악과 솔로 악기를 위한 협주곡이 나타나기 시작했는데 이러한 형식을 확립시킨 사람이 이탈리아 작곡가인 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi, 1678-1741)이다. 본 논문은 바로크 시대의 대표적 작곡가 중 한 사람인 비발디의 모테트「진정한 분노에 사로잡혀」(In furore giustissimae irae) RV 626의 분석을 통해 바로크 시대 모테트의 특징을 이해하고 실질적인 연주에 도움을 주는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해서 비발디의 생애와 작품경향, 성악 작품의 특징을 살펴보고 이를 바탕으로 비발디 모테트의 특징과 연주 방법 등을 규명하는데 중점을 두었다. 비발디의 성악곡은 오페라, 오라토리오, 칸타타, 모테트, 가곡 등이 있는데 이 중 모테트는 총 12곡으로 모두 작곡 연대가 불분명하고 기악곡에 비해 잘 알려져 있지 않고 있다. 라틴어 가사로 쓰여진 비발디의 모테트는 종교적인 내용이 주조를 이루고 있으며 기악적인 요소와 오페라적인 요소가 잘 융합되어 있는 것이 특징이다. 또 형식과 조성, 선율과 화성, 리듬 등의 효과적인 조화를 통하여 주제 선율의 통일성과 다양성을 부각시켜 주고있다. 비발디 모테트「진정한 분노에 사로잡혀」RV 626은 4성부 합창곡이 아닌 현악 반주가 딸린 독창 모테트로서 두 개의 아리아와 한 개의 레치타티보, 그리고 리토르넬로 형식의 종결 ‘알렐루야’(alleluia)로 구성되어져 있다. 또 기악과 성악의 음악적 요소가 융합되어 비발디만의 음악적인 특징이 잘 나타나 있으며 가사의 내용은 선율, 리듬, 화성 등의 음형을 통하여 잘 표현되고 있다. 현악 오케스트라 파트에서는 화려하고 역동적인 현의 움직임들이 곡의 전체적인 분위기를 표현해주며 서정적인 곡에서는 당김음과 부점의 사용이 많은 것이 특징이다. 또한 비발디는 악기의 첨가 여부로 다이나믹을 표현해주었고, 주제가 되는 리듬과 선율을 반복해 줌으로써 한 작품 안에서 하나의 감정을 유지시켜 주었다. 이 작품을 통하여 비발디의 모테트에서 보여지는 특징들을 바로크 시대의 음악 양식, 연주 관습 등과 비교함으로써 실질적인 연주에 도움이 되는 방법을 찾고자 했다.;The 18th century is the age of various techniques for music rising up, and especially the development for vocal area was remarkable. Also the most noticeable aspect on this time is concerto for vocal and solo instruments and it was Antonio Vivaldi(1678-1741) who established the actual style of this. The purpose of this paper is to understand Baroque motet and give the actual knowledge for the practical performance through the analysis of Motet RV 626 by Vivaldi, the representative composer of Baroque ages. For this, I studied features of motet and figured the way to perform researching life of A. Vivaldi, tendency of his work and especially characteristics of his vocal music. Vivaldi's vocal music is composed of opera, oratorio, cantata, motet. etc. Among his vocal music, 12 motet works are uncertain to reveal composing time of each and not well-known as his work for instruments. They have latin lyrics which have religious contents mostly and combination of instrumental features and operatic features. And it is also noticeable to see variety and unity of main theme using effective combination of music style, key, melody, harmony and rhythm. RV 626 is for solo with string instruments, not for 4 part choir, has two arias, one recitative and alleluia in form of closing part on it as ritornello style. It reveals Vivaldi's own composing trend combining vocal and instrumental idioms and its melody, rhythm and figure of accompaniment reflect its lyrical contents. Through this, I intended to help finding the actual way to perform by comparing musical features on Vivaldi's motet and music style and performing custom of Baroque ages.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE