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중학교 수학 수업에서 교사들의 Information Communication Technology 활용 현황 및 분석

Title
중학교 수학 수업에서 교사들의 Information Communication Technology 활용 현황 및 분석
Authors
이순주
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 수학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
21세기의 지식 정보화 사회에서는 각종 자료와 정보를 수집, 분석하여 종합, 판단할 수 있는 능력이 요구되며, 학생들은 여러 가지 Information Communication Technology(ICT) 도구를 활용하여 자기 주도적 학습 및 창의력을 신장시키고 실생활 문제를 해결할 수 있는 다양하고 풍부한 경험을 가질 필요가 있다. 이러한 의미에서 ICT 교육의 중요성이 부각되고 있다. 수학 교육에서 ICT 활용은 학생들의 수학적 문제 해결 전략을 개발하도록 돕고, 그들의 수학 개념 형성에 도움이 되는 모델과 이미지를 제공해 주며, 교사들로 하여금 수학 교수에 대하여 재 사고하도록 자극을 주고 다른 교사들과의 의사소통 할 기회를 제공하는 등 많은 가능성과 잠재력을 시사하고 있다. 7차 교육과정이 도입되고 있는 현재, 정부는 수학 과목을 비롯한 10개 국민공통기본 교과별 수업에서 10%이상 ICT의 활용을 권고하고 있지만, 그에 대한 적절한 지침이 없어 교사들은 어려움을 겪고 있다. 따라서 수학교육현장에서의 효과적인 ICT 활용을 위한 방법과 지침을 강구해야 할 필요가 있으며 이에 앞서, 현재까지 수학 교사들이 실천해온 ICT 활용 현황을 진단하고, 현장 적용시의 문제점을 살펴, 이의 정착화를 위해 선결되어야 할 과제를 모색하는 작업이 이루어질 필요가 있다. 본 연구에서는 우리나라의 중등 수학교육에서 이루어지고 있는 ICT 활용 교육의 현재를 조명해 보고, 학교의 수학교육현장에서 ICT 활용 교육이 실천되기 위해 선결되어야 할 과제가 무엇인지 알아보기 위하여, 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중등 수학과 교육과정에 제시된 ICT 활용 교육의 특징은 무엇이며, 이것이 ICT의 현장 적용 시 교사들에게 지침이 될 만한가? 둘째, 중학교 수학 수업에서 교사들은 ICT를 어떻게 활용하고 있는가? 셋째, 중학교 수학 수업에서 ICT의 활용 시 나타나는 장애 요인은 무엇인가? 넷째, 학교의 수학교육현장에 ICT를 통합시키기 위해 선결되어야 할 과제는 무엇인가? 위의 연구 문제를 해결하기 위하여, 국가 수준의 우리나라 중등 수학과 교육과정에서 제시된 ICT 활용 교육을 분석하였고, 서울과 경기도의 31개 중학교 91명의 수학 교사들을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 그 중 5명의 교사들을 대상으로 면담이 이루어졌다. 이들을 통해 학교의 수학 수업에서 이루어지고 있는 ICT 활용 현황을 조사 분석하였으며, 그 결과 다음을 얻을 수 있었다. 첫째, 우리나라 중등 수학과 교육과정은 전반적으로 ICT 활용 방향을 제대로 제시해 주지 못하고 있으며, 교사들이 현장 적용할 때, 활용해야 할 ICT 도구, 관련 자료, 보다 효과적인 교수·학습 형태를 제공할 만한 지침이나 안내자의 역할을 하기엔 부족함이 많다. 이에, 우리나라 중등 수학과 교육과정에는 영국 교육과정에 나타난 'ICT 기회(ICT opportunity)'처럼 교사들이 수업에서 ICT를 활용 할 때 지침이 될 만한 보다 구체적이고 명확한 ICT 활용 방향을 제시해야할 필요가 있다. 둘째, 연구에 참여한 수학 교사들 중 약 80%가 수업시간에 ICT를 활용한 경험이 있다고 하였다. 이들은 수학교육용 소프트웨어(60.27%)를 가장 널리 활용하고 있었고, 그 다음으로 OHP 및 실물 화상기(53.42%), 응용 소프트웨어(47.95%), 인터넷(41.10%), CD-ROM 타이틀(36.99%)순으로 활용 빈도를 보였다. 교사들은 주로, '도형'이나 '규칙성과 함수' 영역에서 ICT 도구를 활용하였으며, 학생들이 직접 참여할 수 있는 탐구학습 용도로 활용하기보다는 교사가 자신의 컴퓨터를 이용하여 수학적 개념을 설명하는 수준, 즉 보여주기 식으로 ICT를 활용하고 있었다. 수학 수업에 ICT 활용이 필요하다고 생각하는 교사들은 학습 내용을 효과적으로 제시하고, 수학 학습에 대한 흥미와 동기 유발을 위해 ICT를 활용한다고 하였다. 이 때, 7차 교육과정에서 추구하는 방향인 창의력과 자기 주도적 학습의 신장 및 문제 해결력을 ICT 활용 교육의 목적으로 인식하는 교사들은 아주 극소수에 불과해, 수학 교사들의 ICT 활용 교육에 대한 인식 수준이 낮음을 알 수 있었다. 셋째, 중학교 수학교육현장에서는 수학교육용 소프트웨어의 부족, 교사들의 ICT 활용에 대한 지식 및 기능의 부족, ICT 환경의 미비, 교사들의 부족한 시간, 학생 수 과다로 인한 학생 통제의 어려움, 선행 연구의 부족 등이 장애 요인으로 나타났다. 넷째, 위의 결과를 토대로 하여 학교의 수학교육에 ICT를 통합시키기 위한 선결 과제로서, 교육과정에 구체적이고 명확한 ICT 방향의 제시, 탐구학습이 가능한 물리적인 환경조성, 수학교육용 소프트웨어의 개발과 보급, 교사 연수 및 교육 프로그램 개발, 수학 교사 협의회의 활성화, 컴퓨터 교과 내용의 재조직을 제안하였다. 본 연구는 학교의 현장을 진단하고, 그것을 토대로 학교 환경, 상황, 장애 요인을 솔직하게 표현하여 앞으로 이루어질 ICT 활용에 관한 연구에 기초적인 토대를 마련했다는데 의의가 크다고 하겠다. 학교의 수학교육현장에 ICT 활용이 제대로 정착하기 위해서는 정부의 정책과 지원 하에 교사와 수학교육 관계자들의 계속된 연구와 개발의 자세가 필요하다.;Due to the fact we're living in the knowledge and information society, we are bound to face vast amounts of new information and to build the follow up ability to collect, analyze and synthesize those information. Therefore, students also need to build their self-directed learning methods and their own creativity using lots of Information Communication Technology(ICT) tools for the problem-solving ability in real life. In this point of view using of ICT in our education seems to be very important. Using ICT in Mathematics has some possibilities and potentials following reasons. It encourages students to develop mathematical problem solving strategies and provides models and images which aid them in concept formation. Moreover, it can be a stimulus to re-thinking approach to mathematics teaching and also provides opportunities to communicate with other teachers. Even though the Seventh National Curriculum has emphasized the using ICT in Ten National Common Subjects as well as Mathematics and using ICT for the 10% of each Subject, many teachers have had a hard time to use it due to the lack of clear guide for ICT. Therefore, a study of using ICT in mathematics education is essential. Especially it's necessary to look over how to mathematics teachers have been using ICT in the spot and what problems they have and to try to solve those problems and settle the use of ICT. The purpose of this study is to examine the present conditions of using ICT in secondary mathematics education and to explore the first question for the well use of ICT on the mathematics education. The research questions of the study as follows: 1. what is the main characteristic of ICT-using education provided in the National Mathematics Curriculum? Is it a useful guide in practising ICT for current teachers of mathematics? 2. in what ways do middle school teachers use ICT in the classroom? 3. what is the obstacles of using ICT in middle school mathematics class? 4. what should be firstly considered in order to integrate ICT in mathematics education? For this study, it's necessary to analyze the ICT-using guide provided in the National Mathematics Curriculum and survey ninety-one middle school mathematics teachers of thirty-one middle schools in Seoul and Kyung-gi Province. After the survey, five teachers have been interviewed. Based on the result of these survey and interview, present conditions of using ICT in mathematics education can be found and the results are as following. Firstly, Korean National Mathematics Curriculum was found to provide teachers with not enough information about ICT using way in practice. There seems to be lack of ICT using tools, related information, effective teaching materials or teaching methods. Therefore, more concrete and clear ICT using directions which are useful for teachers in the classroom, such as 'ICT opportunity' in the England National Curriculum, are necessary in the Korean secondary mathematics curriculum. Secondly, 80% of mathematics teachers who took part in this study had already experienced using ICT. Software for mathematics education is mainly used(60.27%) and OHP or visual presenter(53.42%) is secondly used. The other applications(47.95%), internet(41.10%) or CD-ROM Title(36.99%) are also used by experienced teachers. Teachers are using ICT tools especially in the field of 'Geometry' or 'Pattern and Function' and using ICT for presentation when they explain mathematical concepts to students rather for exploration learning when students are actively involved. Those who think ICT is necessary in Mathematics class use it in order to present learning-contents effectively and to stimulate students' motivation and interest for the mathematics learning. However, only little teachers think the purpose of ICT is to build self-directed learning, problem-solving ability and creativity, which are pursued in the Seventh National Curriculum. Thirdly, using ICT in the school is found to be difficult as following reasons: lack of software for mathematics education, lack of teachers' knowledge or skill for using ICT, poor conditions for ICT, lack of time for teachers, difficult to control lots of students, lack of precious study. Finally, on the based of above results, we should take first consideration following tasks: concrete and clear ICT using directions in the National Mathematics Curriculum, suitable environment for exploration learning, development and spread of software for mathematics education, teacher training and developing teaching program, activation of Mathematics Teachers' Conference and reorganization of computer teaching materials. In conclusion, this study investigated not only the school condition of using ICT but also problems of it. Furthermore, it is attributable to providing a basis for the ICT-using research. In order to make ICT-using come to stay in mathematics education, teachers as well as Education officials should keep trying to develop and use ICT systematically in Mathematics education.
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