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부조에 의해 표현된 자수 연구

Title
부조에 의해 표현된 자수 연구
Authors
임은경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예술가들의 표현 욕구는 인간의 역사와 시대에 따라 다양한 표현양식 의 예술작품을 만들어 왔다. 예술가는 자신이 살아가는 시대의 구성원으로서 동시대인들의 자연관이나 사회관에 서로 영향을 주고받으며, 그들이 속한 사회의 역사에서도 영향을 받는다. 동양의 철학사상중 한민족의 정신적 지주가 되는 태극사상은 우리 민족의 신비, 신성의 부호로써 고대인류의 공통적 우주관에서 이루어진 우주의 생성과정을 상징한다. 이것은 모든 만물의 근본원리이자 사고 전개 원리의 기반이었으며, 인간내면에 수렴시킴으로서 인간의 존엄성과 밀접한 관계가 있다고 믿어왔다. 이러한 태극사상은 사람에게 주체성과 불멸성의 의미로써 예술표현의 소재가 되기도 한다. 본 연구에서는 부조에 대한 개념과 형태를 알아보고, 우주만물의 근본 원리인 태극에 대한 유래와 의미를 고찰하여 이를 현대자수에 적용하고, 전통문양의 응용과 다양한 표현 방법을 연구하는데 그 목적이 있다. 이론적 배경에서는 부조의 개념 및 형태, 표현방법을 연구하고, 태극 사상의 사적 고찰과 개념 및 의미를 분석하여, 공예에 나타난 태극문양 을 연구하였다. 공예에 나타난 태극문양과 자수에 표현된 태극문양을 조사하여 각 분야별로 현대 작가들이 어떠한 영향을 받았는지 작가들의 작품을 예로 들어 분석하였다. 작품제작은 태극문양이 지니는 원과 곡선의 형태와 상대적 개념으로 인식되는 사각형과 직선을 사용하여 구성하고, 태극문양의 크기에 변화를 주었다. 구체적인 작업방법으로는 태극문양을 원과 사각형 안에 배치하고, 태극의 입체감을 살리기 위하여 우드락을 속수로 사용하였다. 전체적인 색상은 우리 나라 태극문양에 나타난 청색과 적색을 중심으로 하고, 백색, 흑색, 회색의 무채색으로 마무리하였다. 작품재료는 수직실크, 면, 질감이 있는 합성섬유를 사용하고, 여백에는 투과성을 느낄 수 있는 노방과 철망을 이용하였다. 실 재료는 푼사, 반푼사, 꼰사 등 실크사와 면사, 은사를 사용하여 리본자수기법을 응용하였다. 입체적인 부조 표현을 위하여 우드락을 조각하였고, 선을 강조하기 위해서 철사, 동선, 전선에 자수실로 감기기법을 사용하였다. 이러한 제작과정을 통해 작품을 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 작품의 내용 면에서 보면, 태극형태가 갖는 원과 곡선, 상대적 개념으로 인식되는 사각형과 직선에 의해 구성된 화면은 태극의 음양사상에 바탕을 두었다. 작품의 태극문양에서 작은 태극은 소우주, 자아, 내적 현실세계로 나타내고, 전체에서 보여지는 큰 태극은 대우주, 타인, 외적 현실세계로 표현하여, 이로써 생겨나는 서로의 대립관계를 작품 속에서 조화시키고자 하였다. 둘째, 작품구성면에서는 원과 사각형, 곡선과 직선, 태극문양의 크기 변화와 부조 표현을 통하여 화면 전체가 태극의 형태를 나타내고 작은 화면에서도 축소된 태극문양을 볼 수 있도록 하였다. 셋째, 재료사용에 있어서, 부재료인 우드락의 선택은 표현이 자유롭고, 조각하기가 용이하여 자수작품의 부조효과를 나타내는데 적절하였고, 우드락의 두께에 따라 표현방법과 용도가 다르게 사용되었다. 넷째, 기법적인 면에서, 리본자수기법을 응용한 자수표현은 실과 실이 교차되면서 생기는 새로운 선과 면이 작은 화면에서 볼 때는 기하학적 문양의 느낌을 주고, 큰 화면에서는 평면에 나타나는 재질감과 저부조의 효과를 나타낼 수 있었다. 다섯째, 작품의 표현방법에 있어서 전선, 동선, 철사의 사용은 선의 굵기 변화와 강조를 할 수 있었고, 곡선작업이 용이하였다. 작품을 접은 방법은 시각적 변화와 입체감을 나타내고자 하였으며, 천이 아닌 투과성 있는 철망을 여백에 사용하여 그림자에 의한 공간감을 얻고자 하였다. 이와같이 본 연구는 부조로 표현한 자수 작품을 통하여 태극문양과 같은 전통문양을 재인식하고, 이를 바탕으로 현대자수의 다양한 표현 가능성과 발전의 계기가 되고자 하였다.;Taegeuk idea of principal origin in the universe, is the principal law of all existing things. Taegeuk exercise is always relative. Existing the minus without the plus and existing the plus without the minus can never be happened. Therefore, the plus and the minus cannot be separated. Because one side is incomplete, one tends to search for the completion and becomes the principal dynamic system. The second dimension of principle which is trying to divide the universe by two is the universal symbol about the things that exist in the universe. This means that the second dimension of principle has the opposition and oneness in the same time which all things have. This study, therefore, consists that discovery of inside and outside reality in the foundation of the cosmic dual forces which is the basis of Taegeuk idea, and that discovery of the balance and the harmony from the second dimension of opposition. Also, through introducing the effective material, form, and techniques in the relief effectiveness, the change of the format and the sense of space are presented. The conclusion of producing and analyzing expressed relief work centralized Taegeuk pattern as Modern embroidery is as follows. First, in the contents of works, to composite the circle with Taegeuk form and curve line, rectangular and straight line all together, is the basis of the cosmic dual forces of Taeguek. The small Taegeuk of Taegeuk pattern is the meaning for inside of real world, the large Taegeuk which you can see in my work, is expressed by outside of real world. This made me harmonize the parallel relation in the work from the confrontation each other. The second, a circle and rectangular, curve line and straight line, and Taegeuk pattern in the composition, is one Taegeuk form in the whole format, and is minimalized form in the small format by the size variety and relief representation. The third, in the use of material, the choice of objective, wood-rock is expressed freely, is easy for sculpture, and makes me show differently as the width of wood-rock. For example, when I wanted to show the high relief, I sculpture the thick wood-rock with a knife. Also, when I wanted to show the low relief, I cut the thin wood-rock and could clean up. As a result, the representation of relief is able to be variable. The fourth, in the techniques, the relief representation applied ribbon relief techniques, new line and surface which are made crossing yarns, are effective of geometrical pattern in the small format. And also, I could show the effectiveness for texture of plain surface and for plain relief in the large format. The fifth, in the representation, the use of electric wire, copper wire, and a wire makes the variety of line width and makes easy the representation of the curve. The way of showing with folding the work, IV「Escaper」is presented the visual variety and the cubic effect of dimension. And, through using the transparent wire-gauge not using the fabric, I could get the effectiveness in the sense of space by shadow but in the same time, I could get the defect of difficulty in ending the back because of transparency. As the modern embroidery, liberal use of material and the way of representation have the public ownership. Although using the same material, I think I can get the variable effectiveness as the concept of artists and the way of representation. The trends of pursuing the news lead to the extends of art and the other hand, lead not to perceive the nature and the principal origin. Through this study, I anticipate this is the foundation of creating the news by that one becomes to be interested in Taegeuk and traditional pattern, to reperceive, to apply and to develop the traditional pattern.
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