View : 532 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author임은경-
dc.creator임은경-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:05Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:05Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000071320-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189977-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071320-
dc.description.abstract인간은 정선세계에 있는 것을 밖으로 표출하려는 욕구를 가지고 있는 데 이것을 가시적으로 표현할 수 없을 때 상징을 사용하게 된다. 상징은 태고적부터 형성되어온 '집단 무의식'을 통한 것이다. 여기서 집단 무의식은 심리학자인 융에 의하면 문화전통과 상호보상 관계를 가진다고 한다. 어느 사회이건 간에 지배적이고 합리적인 행동규범은 반드시 이를 보상하고자 하는 비합리적인 힘에 의하여 보완하게 된다. 사고형의 인간에게서 항상 무의식적인 감정기능의 보상이 일어나듯 그 시대의 지배적인 행동이념이 합리적이고 지적이라면 이것은 항상 감정적 비합리적인 요소에 의해 보상되어 상호 균형을 이루게 된다는 것이다. 부작은 이와 같은 개념에 의해 만들어진 것으로 인간 무의식의 상징적 산물인 절대적인 신에 의해 수복벽사의 신앙적 염원을 실현하여 억눌리고 고통받는 인간 감정에 정화를 통한 보상을 이루려는 것이다. 본 연구의 목적은 현실생활의 반영이며 인간의 욕망을 나타내는, 불안한 인간심리의 정화로서의 상징적 역할을 하는 부작을 현대 자수 작 품으로 표현하여 주술물로써만이 아닌 미술의 표현매체로 확대될 수 있음을 보여주는데 있다. 이론적 배경으로는 첫째 시각언어로서 부작과 예술에 대한 상징적 가치에 대한 인식 단계로, 상징의 개념을 파악하고 예술표현에서 상징의 의미와 전달의 방식을 통해 예술과 상징의 관계를 살펴보았다. 둘째, 유구한 역사 속에서 한민족의 의식과 생활감정 속에 뿌리깊게 자리잡고 있는 부작의 정의를 알아보고, 형태별로 나누어 각각의 부작이 의미하고 있는 내용을 살펴보았으며, 마지막으로 무속신앙에 뿌리를 두고 발생한 부작의 상징성을 고찰하였다. 셋째, 예술작품으로서의 부작의 가능성을 현대미술의 특징과 비교, 분석하였고 이를 응용하여 표현한 작품을 예로 들었다. 섬유예술 속에서의 부작은 섬유작품과 자수작품으로 구분하여 고찰하였다. 작품제작에 있어서는 부작 문양을 과장하거나 축소, 왜곡하여 재구성 하였고, 감정정화로써의 부작의 상징성을 작품에 표현하기 위해서 정화된 인간 심리상태를 문양의 크기에 따라 다르게 나타내었다. 부작의 주술적인 의미를 강조하기 위해서는 빨강과 파랑색이 지닌 벽사와 금기의 상징성을 이용하였다. 작품재료로는 합성노방, 벨트심지, 폴리에스테르를 바탕천으로 사용하였으며, 수는 견사를 위주로 하여 평수와 이를 응용한 기법을 사용하였고, 화면에서의 입체감을 주기 위하여 속수와 형태에 따라 변형이 가능 한 나무와 같은 부재료를 이용하였다. 부작의 상징성을 표현한 자수 작품을 제작하고 분석하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 부작의 의미를 분석하고 문양을 단순화하여 화면 안에 재구성 함으로써 주술적인 전통문양의 한계에서 벗어나 현대 작품의 표현매체가 될 수 있음을 보여주었다. 둘째, 얇고 투명한 노방 위에 양면수로 표현하여 천의 앞뒷면을 어느 방향에서나 똑같이 볼 수 있게 함으로써 평면이 아닌 입체적인 시각효과를 얻을 수 있었다. 셋째, 1차원의 평면에 붙이거나 부조를 통한 소극적 설치방식에서 벗어나 3차원의 공간 안에 입체물로 놓여짐으로써 공간감이 확대되어 현대 자수의 표현 방법 및 형식의 범위를 넓힐 수 있었다. 이상에서 한국인의 전통문화를 오래 동안 간직하고 있는 부작을 현대 자수로 표현함으로써 주술물만이 아닌 시각적인 전달기능과 감정정화의 심리적 상태까지도 이끌어 낼 수 있는 표현매체로 확대될 것으로 기대한다.;Mankind has had propensity to give all the creature symbolic characters for a long time, Peculiar or important images of his own can be raised up observing objects in nature such as rocks, trees, etc. Human is to put such an image as psychological priority. Primitive people expressed their emotions and impression which they had experienced in nature and present people can easily find out their symbols represented in primitive paintings. Primitive people didn't neglect even a piece of stone and thought it contained a meaning and tried to realize the concrete figure of its spirit in which was deeply existed. They were forerunners to enable for the whole mankinds to enter into the realm of art while realizing the images of Buzak. Buzak was a method which human has used in order to gain welfare, longevity and happiness. In addition, Buzak was used as the object for incantation with which mankind tried to express his soul and symbolic things. It is said that Buzak are products which reflect the civilian culture in Korea. Buzak has several specifics such as contemporarycentered, beyond time and space as well as just method to get welfare and happiness. Additionally, it has been one of the easiest way to solve problems related with daily life in real world as symbolic object to deal with human's emotions and images. Contents which we explained above have Buzak upgraded to the symbolic ones which can give us clues to control terror on death and conflicts which are out of man's control as well as dissatisfied desire or wish in real life. Buzak is something more than simple incantatory picture, that is, it becomes collective arts to make viewers to bring Catharsis implicated world to possibility by unconscious desire of human. The object of this studies is to prove the possibility that Buzak can step in the range of arts as one of factor in expressions by appearing the symbolic character which can purity human's emotion as the modern embroidery consequently. Theories which are based on are as follows. Firstly, the concept of a symbol can be comprehended as the cognitive stage on Buzak as visual language and symbolic value of arts. Then, we studied relations between art and symbols by symbolic meaning and transferring method which appeared in the expression of art. Secondly, we defined Buzak which has firmly been taken among the daily life and traditional Korean awareness from time immemorial and considered the unique feature of Korean Buzak after comparing between Chinese Buzak with Korean one. After that, we divided Buzak into the minute part as to the pattern and studied the meaning implicated. We also muled over the symbolic character of Buzak based on a superstitious religion. At third, the possibility of Buzak s a work of art was compared with modern art and analyzed, We suggested works of several artists who had worked with Buzak. After we classified artists in art of textile and fiber into artist from textile department and ones from embroidery respectably, we considered Buzak as to thier style on expression in each and suggested the possibility of Buzak in expression. Regarding the process of work, we assorted and simplified the patterns and shapes of Buzak by the meaning implicated in it. We also tried to innovate the shape and patterns of Buzak by exaggeration, minimizing and distortion. We used silk screening to describe the theme of Buzak effectively and symbolic colors to emphasize its whole image. We chose synthetic Nobang, stiff pad for belt, and cloths of polyester as a main material. We mainly used silk thread with Pyong Su and applied Pyong Su. Polystyrene and Sok Su were used for the cubic effect on the screen. We overlapped several tissues of cloth to express the sense of space. Concerning the composition of work, we took advantage of technique of flatting, relief and installment, etc. What we reached to conclusion after we had completed and analyzed work of embroidery are as follows. Firstly, the theme of work can be emphasized by analysis on the pattern of Buzak, streamline of the shape and repetition of its patterns on the screen, In addition, it is possible to expand the sense of time and space due to the innovation of previous material to modern one. Secondly, by stitching with different threads in thickness and status of twists on transparent cloth, it is possible to represent new sense on lines. we can take unique effect by applying specific of cloth itself rather than using main cloth which has been used previously. For example, we can glue several tissues of transparent cloth such as Nobang, dark color effect can be taken. This effect can be applied for not ony the division of space but also the sense of space by combination single tissue of Nobang. Finally, expansion of the sense of space can be expressed by displaying as unified formation within limited space beyond previous passive method in the installment such as sticking flat position on the wall or relief. In other words, the range of the way and form in expression of modern embroidery can be diversified by using the cubic effect of 3 dimensions.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = viii I. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 내용 및 방법 = 1 II. 이론적 배경 = 3 A. 상징의 일반적 의미 = 3 1. 상징의 개념 = 3 2. 예술과 상징 = 8 B. 부작(符作)의 개념과 상징성 = 13 1. 부작의 정의 = 13 2. 부작의 종류와 내용 = 17 3. 부작의 상징성 = 29 C. 예술로서의 부작 = 40 1. 현대미술 속의 부작 = 40 2. 섬유예술 속의 부작 = 50 III. 작품제작 및 분석 = 67 A. 작품제작 = 67 B. 작품분석 = 71 IV. 결론 = 83 참고문헌 = 85 ABSTRACT = 89-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11641616 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title한국부작(符作)에 의한 자수표현연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle상징성을 중심으로-
dc.format.pagex, 93 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 섬유예술학과-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE