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중학교 역사 교육에서 신문 자료의 활용 방안 연구

Title
중학교 역사 교육에서 신문 자료의 활용 방안 연구
Authors
이규정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
역사 교육의 목표는 단순한 과거의 사실 전수가 아니라 역사 의식과 역사적 사고력을 기르고, 학습자에게 당면한 문제를 올바로 파악하고 해결해 나갈 수 있는 역사적 지혜를 길러줌에 있다. 이에 본 연구에서는 교과서 위주의 수업이 갖는 한계점을 극복하고 역사 의식과 역사적 사고력을 기르기 위한 교수 학습 방안의 하나로 신문 자료를 활용한 수업을 실시해 보았다. 그리하여 본 연구를 통해 그 효과를 검증해 봄으로써 신문 자료의 역사 교육에서의 효과를 밝히고 신문 자료에 대한 관심을 높이며, 신문을 학습 자료로 활용한 수업에 대한 시사점을 제시하고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가설 1. 신문 자료를 활용한 역사 수업은 교과서 위주의 전통적인 수업보다 학생들의 학습 동기 유발에 효율적일 것이다. 가설 2. 신문 자료를 활용한 수업은 교과서 위주의 전통적인 수업보다 학생들의 수업에 대한 선호도가 높을 것이다. 위의 가설을 검증하기 위해 본 연구는 서울시에 소재한 중학교 3학년 6학급을 대상으로 이루어졌으며 3학급을 실험 집단으로 하고 나머지 3학급은 비교 집단으로 설정하였다. 실험 단원은 국사(하) 교과서 'V. 근대 국가 운동' 단원으로 하였고, 7차시에 걸쳐 신문 자료를 활용한 수업을 실험 집단에 실시하고, 비교 집단에서는 교과서 위주의 전통적 수업을 실시하였다. 그 결과를 분석하기 위해서 마지막 8차시에서는 수업에 대한 설문을 실시함으로써, 수업에 대한 학생들의 의견을 수렴하여 위 가설을 입증해 보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신문 자료를 활용한 수업은 교과서 위주의 수업에 비해 학생들의 호기심을 고취시키고, 학습에 대한 지속적인 욕구를 갖게 하는 등 학습 동기 유발에 효율적이라는 결과를 얻었다. 둘째, 신문 자료를 활용한 수업은 교과서 위주의 전통적 수업보다 학생들로부터 수업에 대한 선호도가 높게 나타났다. 셋째, 신문 자료를 활용한 수업은 교과서 위주의 전통적 수업보다 수업에의 집중이 잘 되기 때문에 수업에 대한 지루함을 덜 느끼게 하며, 수업 내용의 이해에도 도움을 준다는 결과를 얻었다. 이상의 결과를 통해 본 연구에서는 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 역사 교사들이 신문 자료의 교육적 효과에 동감하고 신문 자료의 수집과 수업에의 활용에 노력을 기울여야 하겠다. 둘째, 신문 자료를 활용한 수업의 효과가 타당성을 얻기 위해서는 장기간에 걸쳐 다양한 단원에 적용된 수업에서의 학습 효과를 밝혀 보는 후속 연구가 필요하다. 셋째, 강의식 수업 방법 외에 다양한 수업 방법(탐구식, 토의식, 문제 해결식 수업)에서 신문 자료를 활용하는 학습 프로그램을 개발하여 그 효과를 살펴보는 후속 연구가 계속되어야 하겠다. 넷째, 학생들이 신문 기사 선정과 수집에 직접 참여하는 역사 수업 효과에 대한 후속 연구가 이루어져야 하겠다. 다섯째, 신문 자료를 활용한 수업이 학업성취도에 미치는 효과에 대한 심도 깊은 연구가 이루어져야 하겠다. 여섯째, 신문 자료를 활용한 수업의 활성화를 위해서는 신문사의 보조(우리 나라 근대 초기 신문의 데이터 베이스화 또는 학습 자료로 유용한 기사 모음집을 정기적으로 책으로 발간하는 것 등)나 교육부의 정책적인 뒷받침(인터넷을 이용한 신문 기사의 검색을 위해 컴퓨터실의 확충과 인터넷망 연결)이 요구된다.;The aim of history education is not only just to instruct facts of past to learners, but also to help them grow historical sense and historical thinking power, furthermore, enable them to develop historical wisdom through which they could understand and work out their faced difficulty. At this, this study hypothetically accepts newspaper using education as a way of teaching-learning to help learners grow historical sense and historical thinking power, and aims to examine the effects of newspaper using class, to mold the effects of using newspaper materials in history education, to draw attention to newspaper materials, and finally to give helpful suggestions for newspaper material using class. Following hypotheses are set up for those purposes mentioned above: 1. History class using newspaper materials will be more effective in motivating learners' incentive than traditional class mainly using schoolbooks. 2. History class using newspaper materials will be preferred to traditional class using schoolbooks by learners. To verify those hypotheses, this study adopted six classes of 3rd year in a middle school in Seoul as its subjects. Of those six classes, three classes were experiment groups, and the other three ones were comparison groups. The unit V.「Modern Nation Movements」in the schoolbook of Korean history II was the experiment unit. Newspaper material using class was carried out for experiment groups for seven periods. Traditional class using schoolbooks was carried out in comparison groups for the same period. To analyze the results, questionaire about class was made in the last period in each class. And to verify those hypotheses, opinions of students about class was examined. The results of this study are like the following: 1st, newspaper using class motivates students better than only schoolbook using class, and the former is more effective than the latter in that it could help the students have consistent motivation for learning. 2nd, newspaper using class is preferred to schoolbook using class by the students. 3rd, newspaper using class can make the students concentrate on the class itself more than schoolbook using class, and consequently, the students feel less boring about the class and understand the class better. At last, suggestions like following could be gotten from this study: 1st, it is desirable that history teachers should agree on high educational effect of newspaper materials and try to collect and use them in their classes. 2nd, lots of help from newspaper offices (such as data basing of early modern newspapers of our country, periodical publishing of news which could be useful for teaching students) or systematic help of Ministry of Education (like increasing computer labs and linking networks, so that learners and teachers may easily get news on the web) are asked for activating newspaper using class. 3rd, to verify the effects of newspaper using class, newspaper using class which has been adopted for various units for a long time should be analyzed in the follow up study. 4th, learning programs using newspaper materials which could be available for various class types (like research, discussion, problem-solving other than lecture-giving) should be developed and their effects should be continually examined in the follow up study. 5th, the effects of history class in which students adopt and collect proper news they need should be examined in the follow up study.
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