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제7차 교육과정에 따른 중학교 1학년 '과학'의 지도실태 조사 및 Vee Diagram과 개념도에 의한 교과서 분석

Title
제7차 교육과정에 따른 중학교 1학년 '과학'의 지도실태 조사 및 Vee Diagram과 개념도에 의한 교과서 분석
Authors
심지영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현재 중학교에서 시행되고 있는 제7차 교육과정의 특징은 수요자 중심의 교육을 표방한 수준별 교육과정이다. 과학과는 심화·보충형 수준별 교육과정을 채택하고 있는데, 이는 동일한 내용을 수준별로 나누어 학생들로 하여금 자신의 학습 수준을 선택하도록 하여 자기주도적 학습이 가능하게 하는 것이다. 본 연구에서는 전국의 중학교 중 301개의 학교를 표집하여 중학교 1학년 과학을 지도하는 교사들의 의견을 듣고자 하였다. 설문지는 심화·보충형 수준별 교육과정의 적용 실태와 교사들의 생각을 파악할 수 있는 질문들로 구성되었으며 발송된 301개의 설문지 중 109개(36.2%)가 회수되었다. 또한, 제7차 교육과정에 따른 중학교 1학년 과학 교과서 '생물' 영역에서의 보충학습과 심화학습 내용을 분석하였는데, 사용된 도구는 Vee Diagram과 개념도이다. 학습내용에 따라 Vee Diagram은 탐구실험인 경우에, 개념도는 학습 내용이 조사, 토의, 역할놀이 등인 경우에 사용하여 분석하였다. 생물 영역은 '생물의 구성', '소화와 순환', '호흡과 배설' 세 단원으로 구성되어 있으며, 연구대상은 7종 교과서의 21개의 심화학습과 21개의 보충학습 내용이었다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 중학교 1학년 과학 과목을 담당하는 교사는 과학 과목 전체를 영역의 구분이 없이 모두 책임지는 경우가 대부분이었다. 또한 설문지에 응답한 교사의 60% 정도가 심화·보충학습에 대한 연수를 받은 경험이 없었다. 심화·보충학습은 주로 교과서를 이용하여, 교실에서 강의를 중심으로 교사 재량에 의해 수업하는 경우가 대부분이었으며, 심화집단과 보충집단을 편성하지 않고 운영하는 경우가 많았다. 2. 교사들은 수업 시간의 부족, 학습 자료의 부족, 과다한 학급 인원 등이 현재 심화·보충학습을 효과적으로 실시하기에 어려움을 주고 있으며, 우선적으로 개선되어야 할 점을 교사의 과중한 업무로부터의 해소로 심화·보충학습에 대해 연구를 할 수 있는 시간이 필요하다고 보았다. 3. 심화학습 주제는 교육과정에서 주제를 이미 선정하여 제시하였으므로 교과서에 따라 크게 다른 점은 없었다. 그러나 보충학습 주제는 교과서의 종류와 단원의 특성에 따라 자유롭게 선정하였고, 주제가 동일하더라도 수업 방법이나 학습 목표가 서로 다르므로 다양한 내용을 확인할 수 있었다. 4. 심화학습은 두 단원은 실험 활동을, 나머지 한 단원은 조사와 토의 활동으로 편성하였다. 그러나 실험 과정과 자료 등을 구체적이고 자세하게 제시하여 학생들이 수동적으로 수행하도록 구성하고 있다. 보충학습 내용은 실험, 자료 해석, 역할놀이, 만들어 보기 등 다양한 수업 방식을 도입하여 구성되었다. 그러나 내용 전개는 일부 내용을 이미 알고 있을 것으로 예상하고 구성하여 기본 과정을 제대로 이수하지 못한 학생들이 제 시간 안에 모든 과정을 수행할 수 없는 내용이 많았다. 그러므로 교과서 내의 심화학습과 보충학습 내용은 학생들의 수준에 적합하게 구성되었다고 보기 어렵다. 이상의 결과로 볼 때, 과학과의 심화·보충형 수준별 교육과정이 제대로 시행되기 위해서는 심화·보충학습을 위한 교사의 교육, 수업시간과 학습과정을 연구하기 위한 시간의 부족, 수업 자료의 부족, 과도한 학생 수와 업무 등의 기본적인 문제를 해결해야 함을 알 수 있다.;The 7th educational curriculum which is now applying to the middle school students is the curriculum according to the levels of the personal intellectual abilities. The curriculum is focused on the people who are actually affected by the educational service. The Enriched-Supplementary Ability grouping within class is selected in the science classes. It enables the students to learn the lessons for themselves selecting their own levels of the class which is distinguished to two levels. This method leads the students to have an interest in a self-leading way. This thesis is intended to convene the opinions of the teachers who are teaching the science to the grade 7 in the middle school. Among the every middle school all over the country, the 301 schools was sampled in order for this thesis. The questionnaire is composed with the questions in order to know both how the process of the Enriched-Supplementary lesson is going on and what the opinions of the actual teachers are. As a result, the 109 questionnaires were back(36.2%). Also, with Vee Diagram and Concept Map I analyzed both the Enriched Learning lesson and the Supplementary Learning lesson in the Biology textbooks of the grade 7 by the seventh educational curriculum. According to the lesson, Vee Diagram was applied to the inquiry experiment class and the Concept Map was applied to the research, discussion or role play class as a basic method of the analysis. The Biology context is composed with the three parts, the organization of the creatures, the digestion & the circulation, and the respiration & the excretion. The targets of the thesis are 21 sections of the Enriched Learning lesson and the Supplementary Learning lesson of the 7 kinds of the textbooks which are now using in the middle school all over the country. The results from this study are as follows : 1. The teachers who take charge of the grade 7 teach the every field of the science classes without separation. Moreover, about 60 percent of the teachers who responded to this questionnaire have not been educated with these teaching skills, either the Enriched learning lesson or the Supplementary learning lesson. These teaching skills are generally up to the teachers with the textbooks in the classroom. It is also focused on the lecture as it was before. Most of the teachers lead the class without separating into either the Enriched group or the Supplementary group. 2. There are some problems to execute these teaching skills. The problems are the lack of the class time, the lack of the materials and the excess of the students. The most urgent thing to renovate is lessening the teachers' overworks. They need the time to study and make plans about the Enriched-Supplementary program. 3. The subjects of the Enriched class are 'Watching the protists' of the organization of the creatures chapter, 'Investigating the relation between exercise and a pulse frequency' of the digestion and the circulation chapter, and 'Discussing the relation between the respiratory organ diseases and smoking' of the respiration and excretion chapter. Because these subjects were appointed by the curriculum, there are no differences according to the each textbook itself. In the case of the Supplementary lesson, however, the subjects are selected freely according to the publishing companies of the textbooks or the characters of the chapters. Even with the same concept, teachers can make diverse classes using different teaching skills or following the goal of the class. 4. In the case of the Enriched lesson, the two chapters are composed with experiments and another one consists of research and discussion. However, because these lessons include the contents and the process of the experiments in detail, it is not helpful to those students. They nothing but follow the steps already arranged. They can't help learning in a passive way. The Supplementary lesson is composed with the diverse ways of the teaching skills like experiments, material analysis, role play and making etc. However, in the process of the lesson, the contents which are composed as if the students already knew the parts of the chapter are more or less difficult to those students who are not accustomed to the basic level yet. Therefore it's hard to conclude the Enriched-Supplementary lessons in the textbook are suitable for the each level students. With these results, we need the basic immaterial infrastructure in the science class in order to make the E-S lesson efficiently. We should solve the several problems first; the education of the teachers for the E-S, the lack of class time and study time, the lack of the materials, the excess of the students, overworks and inadequate contents for each level.
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