View : 39 Download: 0

요인분석과 잠재범주분석을 이용한 청소년 게임중독 분석

Title
요인분석과 잠재범주분석을 이용한 청소년 게임중독 분석
Other Titles
Researches of game addiction among teenagersusing FA and LCA
Authors
고소진
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 통계학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송종우
Abstract
최근 우리 사회 게임 시장의 증가에 따라 게임중독에 관한 문제들이 사회문제로 제기되고 있다. 본 연구에서는 중고등학생을 대상으로 청소년 게임중독과 가족여가활동 실태조사 설문 중에서 컴퓨터나 게임기 등을 이용한 게임과 관련된 문항과 게임중독에 관한 문항을 이용하여 요인분석(Factor Analysis)과 잠재범주분석(Latent Class Analysis)을 하였다. 중학교 남학생, 중학교 여학생, 고등학교 남학생, 고등학교 여학생을 그룹으로 나누고 그룹별로 게임중독에 관한 20개의 문항을 설명할 3개의 잠재요인 가정이 맞는지 확인하기 위하여 요인분석으로 분석하였다. 또한 잠재범주분석을 이용하여 게임중독에 관한 중독 수준이 어떠한 패턴으로 나타나는지 알아보기 위하여 중학교 남학생과 고등학교 남학생은 5개의 범주로 나누고 중학교 여학생과 고등학교 여학생은 4개의 범주로 나누었다. 또한 요인분석의 3-요인을 이용하여 각 범주별 특징을 파악해 보았다. 본 연구에서는 한국 아동·청소년 데이터 아카이브 NYPI 횡단조사 중 2009년 게임실태조사 자료를 이용한다.;As a result of recent development in game market, people who are likely to addicted by games bring up a social issue. This study, regard teenagers, used researches of game addiction among teenagers and family leisure life that related to overusing of game and game itself to do a Factor Analysis and Latent Class Analysis. we firstly divided the groups by the following - junior high school boys, junior high school girls, high school boys and high school girls - and then gave each group a 20 related questions that explain 3 latent factor and used Factor Analysis to confirm assumption is right. Secondly, we used Latent Class Analysis to check how addiction standard reveals. Then to get hold of each classes characteristics, place junior high school boys and high school boys under 5 classes and junior high school girls, high school girls under 4 classes. This study refers Korean Children and Youth data archive NYPI Cross- Sectional survey among data of investigate the actual condition of games in 2009.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 통계학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE