View : 107 Download: 0

인지발달단계와 범주 지식수준에 따른 범주화 분류기준의 발달적 변화

Title
인지발달단계와 범주 지식수준에 따른 범주화 분류기준의 발달적 변화
Authors
양희정
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 교육심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
The performance of categorization is known to depend on the knowledge of category and also on the thinking at cognitive developmental stages. This study investigated which of the above two causes more important in the performance of categorization. The subjects of this study are the effect of age on categorization, the effect of age on the features defining the category example, and factors in hierarchical level of the basic level category. Experiment I investigated the transitional period of categorization. The experiment indicated that the transitional period is every year in the early childhood and is extended beyond childhood. Experiment II examined the effect of age on the features defining the category examplar. In the experiment two categories familiar to children, flowers and birds, were selected. The result is that the definitional feature and perceptual feature are not significantly affected by age, category name, and imagery relevance. Experiment III investigated the factors that affect the hierarchical level of the basic category. Three categories (insect, stone, race) were investigated. The result shows that the age at which a considerable amount of category knowledge is acquired affects the hierarchical level of basic level category. The overall results indicate that knowledge of category is more important than thinking at each cognitive development stage in the development of categorization.;사물을 범주화 하는 능력의 발달이 , 인지 발달 단계에 따른 사고력의 차이와 범주에 관한 지식의 수준 중 어느 것에 의해 더 적절히 설명되는지를 알아보고자 하였다. 연구에서 다루었던 문제는 첫째, 분류과제 수행의 연령의 증가에 의한 변화 둘째, 범주 본보기를 정의할 때 사용하는 범주본보기의 속성구성의 연령의 증가에 의한 변화 셋째, 기본 수준 범주의 범주 위계 내에서 위치 변화에 영향을 주는 변인에 관한 것이었다. 실험에 참가한 피험자 연령은 6세, 9세, 12세, 20세였으며 실험 I에는 3세, 4세, 5세, 6세 피험자도 참여하였다. 실험 I 은 범주화는 능력의 차이가 통계적으로 유의하게 나타나는 시기를 알아보는 실험이었다. 실험 결과 동일한 인지발달단계 내에서도 범주화하는 능력이 통계적으로 유의하게 차이 나는 시기가 여러 시기라는 점이 시사되었다. 그리고, 범주화 하는 능력의 발달이 아동기에 종료되지 않는다는 점이 시사되었다. 실험 II는 범주 본보기를 정할 때 사용하는 범주의 속성의 구성이 연령의 증가에 따라 통계적으로 유의한 변화를 보이는 지를 알아보는 실험이었다. 실험에서 범주에 관한 지식의 차이가 인지 발달 단계에 의한 사고력의 차이로 혼동되는 점을 피하기 위해 (어린 연령의 피험자들도 잘 알고 있는) 꽃과 새라는 범주를 사용하였다. 실험 결과 범주 본보기(범주사례)에 대해 피험자들이 응답한 정의적 속성의 수와 (정의적 속성에 포함되지 않은)지각적 속성의 수 그리고 특징적 속성의 수와, 범주를 구서하는 각 속성들의 맞는 속성의 수에 대한 비율을 구한 후 환산한 퍼센트 점수 중 정의적 속성과 (정의적 속성에 속하지 않은) 지각적 속성이, 연령과 범주 명, 범주 본보기의 친숙성 각각의 주된 영향을 받지 않는다는 점이 시사되었다. 실험 III은 기본 수준 범주명의 범주 위계 내에서의 위치에 영향을 주는 변인을 알아보는 실험이었다. 세 개의 범주 (곤충, 암석(돌), 달리기) 에 대한 기본 수준 범주의 범주 위계 내에서의 위치가, 연령과 범주에 관한 지식의 정도가 차이날때 통계적으로 유의한 차이를 보이는지 알아보았다. 실험 결과 (범주에 대한 일정 수준의 지식이 습득되는 연령과, 기본 수준 범주의 범주 위계 내에서의 위치가 수렴되는 특정 위치와 같은)범주의 특성이 기본 수준 범주의 범주 위계 내에서의 위치를 통계적으로 유의하게 변화 시키는 변인이라는 점이 시사되었다. 이러한 실험을 통하여 분류 유형별 수행과 범주 본보기를 정의할 때 사용하는 범주 속성의 구성, 기본 수준 범주의 범주 위계 내에서의 위치의 통계적으로 유의한 차이에 대하여 인지발달 단계에 의한 사고력의 차이보다 범주에 관한 지식의 차이가 더 큰 설명력을 갖고 있다는 점이 시사되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE