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The Corporate Social Responsibility (CSR) Practices of Multinational Enterprises (MNEs) in China

Title
The Corporate Social Responsibility (CSR) Practices of Multinational Enterprises (MNEs) in China
Authors
박은경
Issue Date
2012
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
남영숙
Abstract
최근 다국적기업의 아시아, 아프리카와 같은 신흥국가로의 진출이 활발해짐에 따라, 다국적기업의 사회적 책임활동에 대한 관심이 전세계적으로 증가하고 있다. 다국적기업의 글로벌화는 제조업을 중심으로 본격화되어, 국제무역과 투자를 선도한 반면, 서비스 분야, 특히 소매유통분야의 글로벌화는 1990년대에 이르러서야 시작되었다. 하지만, WTO의 활발한 활동과 함께, 서비스 분야에 대한 규제가 완화되고, 선진유통기업들의 끊임없는 글로벌화 노력으로 1990년 이후 글로벌 유통기업들이 나타나기 시작하였다. 기존의 CSR 연구들은 신흥국가에서의 글로벌 제조업의 빠른 진출에 발맞춰 연구가 다양하게 진행되어 왔다. 현지국에서의 글로벌 제조업의 경영활동의 영향력이 증대됨에 따라 그들의 윤리경영과 사회적 책임에 대한 요구도 점차 커져가게 되었다. 이에 따라 기존 CSR 연구 문헌들은 대부분 후진국 또는 신흥국가에서의 에너지 및 제조업의 CSR에 초점을 맞추어 발전한 반면, 신흥국가에서의 서비스, 유통업의 CSR 활동은 연구된 바가 많지 않다. 본 연구는 이러한 점에서 신흥국가에 진출한 글로벌 유통기업들의 CSR 활동을 분석하고, 그들의 CSR 활동이 신흥국가의 특수성을 잘 반영하고 있는지를 조사해보고자 한다. Carroll과 Wood의 CSR 성과 측정 지표를 통합한 CSP 모델을 기준으로, 중국 내 중국 유통기업과 글로벌 유통기업의 CSR 활동을 전략적으로 분석하였다. 또한, 중국 정부의 정책 분석을 통해, 중국의 CSR 특성을 분류하고, 글로벌 유통기업들의 CSR 활동이 현지국의 특성을 얼마나 반영하고 있는지를 알아보았다. 분석 결과, 중국 유통기업과 글로벌 유통기업들의 CSR 활동은 윤리적 책임과 관련된 CSR 활동은 미약하며, 법적 책임과 자선적 책임 부분에 집중되어 있었다. 중국기업과 글로벌 유통기업 모두 CSR 원칙, 과정, 결과 측면에서 자선적 책임의 CSR 활동을 중요히 여기는 것으로 나타났다. 반면에 두 그룹의 차이점은 중국기업의 경우, 경제적 책임과 관련된 CSR 활동을 중시하나, 글로벌 유통기업의 경우, 법적 책임과 관련된 CSR 활동에 더욱 초점을 맞추는 것을 알 수 있었다. 또한, 중국 내 대부분의 글로벌 유통기업은 중국 CSR 특성을 적극적으로 반영하면서도, 본국에서의 체계화되고 성공적으로 정착된 CSR 관리 시스템 및 프로그램을 도입을 추진하는 편으로 조사되었다. 중국 유통 산업의 후발 주자라고 할 수 있는 한국 유통기업의 CSR 활동은 글로벌 유통기업과 중국 기업에 비해 CSR 과정과 결과 측면에서 전략적 CSR 접근이 부족하고, 현지국의 CSR 특성을 충분히 반영하지 못하는 것으로 나타났다. 위와 같은 사례 연구 조사를 통해 본 연구는 앞으로 중국 내 한국 유통기업의 전략적 CSR 도입을 위해, 장기적인 안목으로 경영 전략과 연계한 CSR 프로그램의 계획 및 실행, 적극적 외부 환경 탐색을 통한 차별화된 사회적 이슈 도입, 중국 정부 및 지방 정부와의 긴밀한 협조 등의 구체적인 실행 안을 제시하였다.;This paper aims to analyze corporate social responsibility (CSR) practices of domestic and global retailers in China, as well as global retailers? responsiveness to local CSR in the Chinese context. As multinational enterprises (MNEs) have increasingly entered into emerging economies such as Asia and Africa, socially responsible practices of MNEs have begun to attract greater widespread attention. While the spearheaded globalization and international trade, the service sector?especially the wholesale and retail industries?did not establish a global presence until the 1990s. However, the relaxation of regulations in the service sector due to the growing influence of the World Trade Organization (WTO) and increasing efforts by retail companies to globalize operations has contributed to the globalization of the retail industry. The literature on CSR practices in the manufacturing industry has developed widely in-line with its earlier entry into developing countries. Since the growing influence of global manufacturers? business operations in developing countries led to calls for increased ethical management and social responsibility with regards to the local community, CSR literature has largely focused on a strategic approach and characteristics of CSR practices within the manufacturing industry. Remarkably, there has been very little research on the CSR practices of the retail industry in developing countries thus far. To address this gap in literature, this paper aims to examine whether global retailers use a strategic approach to CSR and whether their CSR practices are more likely to respond to the unique characteristics of CSR in the Chinese context. The analysis of domestic and global retailers? CSR practices is based on the integrated CSP model which stems from Carroll (1979) and Wood (1991). Using a review of Chinese government policies, the research clarifies the unique characteristics of Chinese CSR and analyzes the responsiveness of MNE?s CSR practices in the local context. This paper?s findings suggest that both domestic and global retailers do not engage in the domain of ethical responsibilities and are grounded in legal and philanthropic responsibilities. This analysis also suggests differences in the CSR approach between global retailers and domestic retailers, with the former exhibiting a focus on philanthropic and legal domains, the latter more on economic and philanthropic responsibilities. Global retailers tend to actively adopt characteristics of Chinese CSR while they attempt to transplant systematic and institutionalized CSR systems and CSR programs from home countries. The paper concludes with implications for Korean retailers? CSR practices in China.
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