View : 864 Download: 0

现行初中汉语教科书词语复现率研究

Title
现行初中汉语教科书词语复现率研究
Other Titles
현행 중학교 교과서 단어의 중복률 연구
Authors
오미애
Issue Date
2012
Department/Major
외국어교육특수대학원 TeCSOL학과
Publisher
이화여자대학교 외국어교육특수대학원
Degree
Master
Advisors
Sun Zhen(孙贞)
Abstract
随着汉语教育的不断发展, 汉语教材也越来越受到重视。教材是教学的基础,是教学的依据,它直接关系着教学的质量。词语是语言的建筑材料,应属于重点教学内容。而教材中的词语复现率是一个常被忽视的问题。 在韩国初中汉语教学时间有限,主要通过阅读输入学习方式进行汉语教学,学习者的注意力集中在理解文本的意义上。而文章中如果一个生词频繁出现,这个单词就会引起学习者的注意,因此,词汇复现率是衡量教材的重要指标之一,必要的生词复现率是学生学习汉语的必要保证。 本文对初中汉语教科书词语复现率情况进行统计,掌握其词语复现的总词频、平均词频以及13本教科书词语复现整体情况。在此基础上,还对词语复现的分布进行统计。了解13本汉语教科书在词汇复现问题上的编排现状,发现存在的问题并提出改进建议,以便在今后的教科书编写中更加科学合理地体现词语复现,在词汇教学中更加有效地发挥复现效应。;중국어 교육의 끊임없는 발전에 따라, 중국어 교재 또한 갈수록 많은 관심을 받고 있다. 교재는 교학의 기초이며, 교학의 근거가 되는 자료가 되어 교학의 질을 형성하는데 있어서 직접적인 영향을 미친다. 단어는 언어의 건축재료이기 때문에 반드시 중점적으로 가르쳐야 한다. 그러나 교재에 있어서 단어 중복률은 자주 소홀하게 다루어지는 문제 중 하나이다. 한국 중학교의 중국어 학습시간은 매우 제한적이고, 주로 읽기 방식을 통한 수업이 진행되기 때문에, 학습자의 주의력이 책의 의미를 이해하는 데에 집중되어 있다. 이 때, 문장 속의 어떤 하나의 단어가 반복 제시된다면, 이 단어는 학습자의 주의를 불러 일으킬 수 있게 될 것이다. 이렇게 단어의 중복률은 교재를 판단하는 중요한 지표중의 하나이면서 동시에 학생들이 중국어를 배울 때 필요한 요소 중 하나이다. 본 논문은 중학교 중국어 13권의 교과서를 대상으로 어휘의 중복률에 대한 연구를 진행한다. 단어의 총 빈도수, 평균 빈도수 및 선정된 13권의 교과서 어휘의 중복률 전체 상황등을 조사하고, 각 단어의 분포도에 대해서도 조사하여 13권의 생활중국어 교과서 어휘의 중복률의 전체 현황 분석을 통해 드러난 문제점에 대한 개선방안을 제시할 것이다. 본 논문을 통해 한국의 중학교 중국어 교과서 편집에 있어서의 어휘 중복률의 중요성을 인식케 하여 중국어 교학에 있어서 더 많은 효과와 발전을 이룰 수 있기를 기대한다.;As Chinese language education becomes more popular, quality of Chinese language teaching materials is receiving more attention. Teaching material is the basis of teaching which can directly influence the quality of education. Vocabulary is the building block of language which,therefore,should be given paramount attention in teaching. Problems concerning vocabulary reappearance rate, which refers to the number of times a word appears in the textbook after its first appearance, are often overlooked. In Korean middle schools, teaching hours of the Chinese language are very limited. Students mainly learn through input processing where they focus on understanding the meaning of texts. If a newly introduced word appears several times in the text, the learner is very likely to notice it and be able to remember it. Therefore, vocabulary reappearance rate is one of the important indications in judging the quality of a textbook. For students to learn the language effectively, reappearance of important words is crucial. This paper includes statistics conducted on 13 Chinese language textbooks for Korean middle school students, concerning vocabulary reappearance rate. Total word reappearance rate, average word reappearance rate and an overall view of word reappearance in the 13 textbooks are reflected. The distribution of reappearing words is also analyzed. Such statistics are done as a basis for the analysis of problems in textbook editing regarding vocabulary reappearance rate. Suggestions are also provided so that future textbook editors have a reference as to how many times and how often new words should be repeated. In that way, textbooks can be adjusted and be more effective as a tool for vocabulary learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
외국어교육특수대학원 > 국제중국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE