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2009 개정 고등학교 『한국사』교과서의 가야사 내용 개선 방안

Title
2009 개정 고등학교 『한국사』교과서의 가야사 내용 개선 방안
Other Titles
Improvement Measures of Contents for the History of Gaya 2009 Revised High School Textbook, 『Korean History』
Authors
이안나
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차미희
Abstract
After 1980th, there has been tried to deal with the positive attitude escaping from older negative accessible attitude for the History of Gaya enhanced by excavation of the relics of the old Gaya location. Thus, the study on the process through growth to destroy, social characteristics of the Gaya in the process of the reestablishing of the history of Gaya which was neglectively dealt with before. However, the knowledge of the history of Gaya of well-known to us is still lack in the deep and wide in understanding. This is because the completed work on the history of Gaya was not known to common people, and one of the greatest reasons for this was attributed to not described impressively about the history of Gaya in the textbooks of the education curriculums. In fact, the frame of the history acknowledgement about the history of Gaya in school seemed to have basis dependent on the content described in the school textbook. Therefore, it is noticed in this study for the textbook of high school『Korean history』which was published as a revised edition according to revised education curriculum in 2009 and used in the field in 2011. The newly revised textbook usually can be supplementary for older one. It will be a very good chance to reflect on the completed and collected study work on this new textbook for the history of Gaya in which the proper historical description was not done. The accomplished goal for the 2009 revised education process related to the history of Gaya is also to ‘understand the characteristics of the ancient nations through the development type of Three States and Gaya’ to remind us to propose the process from the growth to the destroy of the Gaya concretely. But the textbook of high school『Korean history』indicated not to give the chance of reflecting on the completed and collected study work by reducing the content of the history of Gaya. Thus, this study has suggested the analysis and the improvement plan for the revised textbook of high school『Korean history』. This study was processed by three steps. First, it is survey the consideration of study tendency of the scholars about ‘the history of Gaya’ in the method of literature study. The study tendency was classified by two categories; the establishment of Gaya, and the development and the limitation of Gaya. In addition, it is surveyed the chapter goal and content system suggested in the 2009 revised education curriculum. It is for the basic consideration for groping the analysis and the improvement of the textbook. Secondly, through the study tendency dealt with above and the interactive study of the revised 2009 education curriculum analysis, the textbook of high school『Korean history』was analysed. The analysis of the textbook was studied with the same items as the study tendency. And it is studied not only on the description content but also on the study materials such as reading material, research activities. Thirdly, the supplementary pointed in the analysis of the textbook was suggested in the improvement. The improvement plan was suggested to display the model of the textbook appearance. In addition to the suggestion of the improvement of the text description, it is suggested to have picture materials and history resources in the structure of being active and understandable, and included the activities for the students’s further thought. In this study, through pointing to the problem of the revised and newly published textbook and preparing the improvement plan, it is expanded the depth and width of the understanding in quality for the history of Gaya, not acknowledging the history of Gaya in a old fragmented way.;1980년대 이후 가야사는 옛 가야지역 유적의 발굴 성과에 힘입어 종래의 소극적인 접근 태도에서 벗어나 적극적인 입장에서 다루어 보려는 노력이 진행되었다. 따라서 삼국에 비해 소홀히 다루었던 가야사를 재정립하는 과정을 거치게 되면서 가야의 성장과 멸망에 이르는 과정, 사회적 특성 등에 대한 많은 연구 성과가 이루어졌다. 그럼에도 불구하고 우리에게 알려진 가야사에 대한 지식은 그 범위와 깊이에 있어 미흡할 뿐이다. 이는 그 동안 연구된 가야사의 성과들이 일반에게 널리 알려지지 않은 탓이고, 제일 큰 이유 중 하나가 바로 매 교육과정기의 교과서마다 가야사가 인상적으로 기술되지 못한 탓이 크다고 하겠다. 사실상 우리가 갖고 있는 가야사에 대한 역사 인식의 틀은 대체로 학교에서 이루어지는 역사 교과서에 서술된 내용을 바탕으로 이루어진다고 볼 수 있다. 그리하여 본 연구는 2009 개정 교육과정에 의해 새로 편찬되어 2011년 현재 현장에서 사용되어지고 있는 고등학교『한국사』교과서에 주목하였다. 대개 새롭게 출판되는 교과서는 이전 교과서의 문제점을 보완해서 나온 것이라 할 수 있다. 매 교육과정마다 제대로 된 역사 서술이 이루어지지 않았던 가야사로써는 그 동안 축적되고 조명되어온 학계의 연구 성과를 반영할 수 있는 절호의 기회라고 할 수 있는 것이다. 가야사와 관련된 2009 개정 교육과정의 성취 목표 역시 ‘삼국과 가야의 발전 양상을 통해 고대 국가의 특성을 이해한다’ 라고 함으로써 가야가 발전하면서 멸망에 이르는 상황을 구체적으로 제시하도록 상기시키고 있다. 그러나『한국사』교과서는 가야사 내용의 대폭 축소로 교육과정을 토대로 학계의 연구 성과를 반영할 수 있는 기회조차 주지 못하는 모습을 보이고 있다. 이에 본고는 2009 개정 고등학교 『한국사』의 ‘가야사’를 분석하고 개선방안을 제시하고자 한다. 이에 본 연구는 3가지 단계로 진행 되었다. 우선, ‘가야사’에 대한 학계의 연구 동향을 문헌 연구의 방법으로 검토해 보았다. 연구동향은 가야사의 기본, 가야사의 전개 두 항목으로 분류하여 살펴보았다. 더불어 2009 개정 교육과정에서 제시된 단원 목표와 내용체계에 대해서도 분석하였다. 이는 교과서 분석과 개선안을 모색하기 위한 기본적인 검토라고 할 수 있다. 다음으로, 앞서 살펴본 연구동향과 2009 개정 교육과정 분석의 상관관계 연구를 통해 고등학교『한국사』의 가야사에 대해 분석하였다. 교과서 분석은 가야의 성립, 가야의 발전과 한계 두 항목으로 구분하여 분석하였다. 그리고 서술 내용뿐만 아니라 읽기자료, 탐구활동 등의 학습 자료도 포함하여 분석하였다. 셋째. 교과서 분석에서 지적한 보완점을 토대로 개선방안을 제시하였다. 개선방안은 교과서 형태의 모형을 제시하였다. 텍스트 서술의 개선안뿐만 아니라 사진자료와 사료 등을 제시하여 조금 더 생동감 있고 이해하기 쉽게 학습할 수 있도록 구성하였고, 학습자들이 더 깊이 생각해 볼 수 있는 활동도 포함되었다. 본고에서는 새로 편찬된 고등학교 한국사의 가야사의 문제점을 파악하고 이에 대한 개선방안을 마련함으로써 학습자들이 가야사를 기존의 전통적이고 단편적인 모습으로 인식하는 것이 아닌 가야사 인식의 깊이와 폭을 질적으로 늘릴 수 있도록 하였다.
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