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2007(09) 개정 중학교 『역사』의 통일신라 내용 개선 방안

Title
2007(09) 개정 중학교 『역사』의 통일신라 내용 개선 방안
Other Titles
A Study on the Improvement of Contents of 'Unified Shilla' of Middle School History Books Rivised in 2007(09)
Authors
김연
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차미희
Abstract
Starting with 2007 revised education course, the system of national textbooks that has been maintained for more than 30 years gives way to that of qualified textbooks including those for junir high school history. 'Unified Shilla', a study subjet of the present article, has been described with the theory of despotic royal authority. in the natinal textbook system thus far. Despotic royal authority. is an absolute concept as distinguished from a general despotic regime or a powerful oyal authority, meaning a form of regime where the power is concentrated in a single monarch. As a result of recent diverse studies in the academic world, however, Hwabaek conference of the Unified Shilla period has still been considered importanat as a council deciding national policies, and the logical basis of the despotic royal authority theory is being greatly weakened with active issue presentations about the nature of Minister(Shijung) of Administrative Ministry that played a role of seawall against the despotic royal authority. While various opinions of the academic world with regard to the Unified Shilla have been reflected dur to the current qualified textbook system, those 2007 revised 'history' textbooks for junior high schools are still unanimously embracing the obsolete thory of despotic royal authority. Problems that can occur when the students learn the history with despotic royal authority include missing organic relations of various elements constituting the society as well as overlooking its inherent historical function as a result of understanding the Unified Shilla excessively through orientation toward despotic royal authority, to the explanation of which diverse systems and events in history would be made to belong. The goal for the 2007 revised education course is supposed to be "understanding of changed aspects of the Unified Shilla society". According to his goal for accomplishment, the Unified Shilla needs to be undestood from a new viewpoint other than the despotic royal authority. Based on recognition of such problems, improvement measures have been prepared in the present article to anayze problems regarding 'Unified Shilla' in the 2007 revised 'history' for junior high schools and to supplement deficiencies. The present study consists of three stagees. First, a basic review has been conducted for a textbook anaysis and search for improvement measures. Academic results for the Unified Shilla have been divided into enforcement of royal authority, political and economic systems for considerations. Also an analysis was made on unit goals and content systems of the 2007 revised education course providing backgrounds for the textbooks. Secondly, an analysis was performed on the 'Unified Shilla' in the junior high school 'history', based on the contents reviewed above. As a result of the analysis, it could be seen that multilateral understanding of the society at the time would be difficult as both described contents and study materials were explaining the Unified Shilla in terms of despotic royal authority across the board. Thirdly, a model in a textbook form has been presented on the basis of problems pointed out in the analysis of textbooks. It has been constructed in such a way that learners will be able to understand various aspects of the Unified Shilla through exploration activities of historical interview and materials as well as textbook descriptions. Diverse political acts and systems that occurred at the time will be examined in organic relation to social and economic backgrounds. It is the intent of the present article to help students approach the society of the Unified Shilla from a broad viewpoint beyond that of despotic royal authority theory through such a study as this.;2007 개정 교육과정부터는 1970년대 이후 30여 년간 유지되어 오던 국정 교과서 체계가 무너지고 검정 교과서 체제로 중학교 역사를 배우게 된다. 본고의 연구주제인 ‘통일신라’는 지금까지 국정교과서 체제에서 전제왕권론으로 설명되어 왔다. 전제왕권이란 일반 군주정치 또는 강력한 왕권과는 구분되는 절대적인 개념으로, 한 사람의 군주에게 권력이 집중된 정치형태를 뜻한다. 하지만 최근 학계의 다양한 연구결과로 통일신라시기 화백 회의가 국가정책을 결정 하는 회의체로서 여전히 중시되었으며, 전제왕권의 방파제 역할을 수행한 집사부 시중의 성격에 대한 문제 제기가 활발하게 이루어지면서 전제왕권론의 논리적 근거가 크게 약화되고 있는 상황이다. 이번 검정 교과서 체제로 인해 통일신라에 대한 학계의 다양한 견해를 반영할 수 있었지만, 여전히 2007개정 중학교『역사』교과서들은 이미 학계에서는 무너진 이론인 전제왕권을 천편일률적으로 수용하고 있다. 학생들이 이런 전제왕권론으로 역사를 배웠을 때 생길 수 있는 문제점은 통일신라시대를 지나치게 왕권 중심적으로 파악한 나머지 역사상에 등장하는 다양한 제도나 사건들을 왕권을 설명하는 데 종속시킴으로써, 그 고유한 역사적 기능을 간과함은 물론, 사회를 구성하는 여러 가지 요소들의 유기적 관련성까지 놓칠 수 있다. 2007 개정 교육과정의 목표를 살펴보면 “통일신라 사회의 변화된 모습을 파악 한다.”라고 제시되어 있다. 이 성취목표에 따라 통일신라를 더 이상 전제왕권론이 아닌 새로운 시각으로 이해할 필요가 있다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본고에서는 2007 개정 중학교 『역사』의 ‘통일신라’에 대한 문제점을 분석하고 부족한 내용을 보완하기 위한 개선방안을 마련하였다. 본 논문은 크게 세 단계로 전개된다. 먼저, 교과서 분석과 개선안 모색을 위한 기본적 검토를 진행하였다. 통일신라에 대한 학계의 연구 성과를 왕권의 강화, 정치 및 경제제도로 크게 분류하여 살펴보았다. 또한 교과서의 배경이 된 2007 개정 교육과정의 단원 목표와 내용체계도 함께 분석하였다. 둘째, 앞서 검토한 내용을 토대로 중학교『역사』의 ‘통일신라’에 대한 분석을 실시하였다. 분석 결과 교과서의 서술내용과 학습자료 모두 일괄적으로 전제왕권론에 의해서만 통일신라를 설명하고 있어, 당시 사회를 다각적으로 이해하기 힘들다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 교과서 분석에서 지적한 문제점을 토대로 교과서 형태의 모형을 제시하였다. 여기에서는 텍스트 서술뿐만 아니라 역사인터뷰, 사료 등의 탐구활동을 통해 학습자가 통일신라의 다양한 측면을 이해할 수 있도록 구성하였다. 이를 위해 당시 일어난 다양한 정치적 행위들과 제도들을 사회 경제적 배경과 유기적으로 연결시켜 살펴보겠다. 본고에서는 이와 같은 연구를 통해 학생들이 전제왕권론적 시각에서 벗어나 통일신라사회를 폭 넓은 시각으로 접근할 수 있도록 돕겠다.
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