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뉴미디어 스포츠 중계방송 시청이 시청만족 및 직접관람의도에 미치는 영향

Title
뉴미디어 스포츠 중계방송 시청이 시청만족 및 직접관람의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of New-media Relay Broadcasting of Sports on Watching Satisfaction and Direct Spectating Intention
Authors
안지형
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 체육과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구에서는 뉴미디어를 이용하는 시청자가 많아지고 있다는 가정 하에 직접관람스포츠 관람객의 증가에 영향력이 있을 것이라 판단하여 뉴미디어 시청을 통한 간접관람이 직접관람을 하려는 관람자의 의도에 미치는 영향에 대해 규명하고자 하였다. 이를 위하여 조사대상자는 뉴미디어의 사용이 활발하고 스포츠에 대한 관심이 많은 세대인 서울 및 경기지역 남․녀 대학생들을 대상으로 선정하였고, 조사대상자의 일반적 특성은 성별, 전공, 직접관람 경험으로 구성하였다. 최종분석에 사용된 설문지는 493부 이며 자료 분석을 위한 방법으로 다중회귀분석을 실시하였다. 조사대상자의 보유한 미디어와 주로 사용하는 미디어기기는 다중응답분석을 통해 분석되었고, 스마트폰이 가장 많이 보유하고 주로 사용하는 것으로 나타났다. 다음은 인터넷 방송, 지상파TV, 케이블TV, DMB, 라디오, 위성방송, IPTV의 같은 순서로 나타났다. 선호하는 스포츠프로그램 역시 다중응답분석을 통해 결과를 얻었는데 국내프로스포츠와 국가대항전 중계방송을 선호하는 학생이 가장 많았고, 다음으로 해외에 진출한 한국선수들의 경기를 본다는 결과가 나타났다. 다음은 외국선수들의 해외 프로리그, 국내 아마추어 경기 순이었다. 기타의견으로는 하이라이트 영상을 선호한다는 의견과 특별히 선호하는 스포츠 프로그램은 없다는 의견이 있었다. 뉴미디어의 관여경험과 시청동기를 바탕으로 시청만족과 직접관람의도의 영향관계를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴미디어의 스포츠 중계방송 관여경험의 요인들은 시청만족에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 뉴미디어 스포츠 중계방송 관여경험이 많을수록 시청만족이 높아짐을 알 수 있다. 둘째, 뉴미디어 스포츠 중계방송 시청동기 요인 중 오락 및 기분전환, 스포츠에 대한 관심, 시간보내기 요인은 시청만족에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 오락 이 동기가 되어 뉴미디어 스포츠 중계방송을 시청하거나, 기분전환이 필요할 때, 스포츠에 대한 관심이 많아지거나, 습관적인 시청이 동기가 되었을 때 시청만족이 높아짐을 알 수 있다. 셋째, 뉴미디어의 스포츠 중계방송 관여경험의 요인들 중 스포츠 지식을 많이 얻었거나 스포츠에 대한 흥미가 많을수록, 새로운 도전의식을 불러 일으켰거나 집중력이 높아졌을수록 직접관람의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 뉴미디어 스포츠 중계방송 시청동기 요인 중 오락 및 기분전환, 스포츠에 대한 관심, 시간보내기 요인은 직접관람의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 오락 적인 동기가 강하거나 기분전환이 필요하거나, 스포츠에 대한 관심이 많거나 습관적으로 뉴미디어 스포츠 중계방송을 시청하는 것이 동기가 되어 직접관람의도에 영향을 미침을 알 수 있다. 다섯째, 뉴미디어 스포츠 중계방송 시청만족이 높아지면 직접관람의도도 높아질 것임을 알 수 있다. 이상의 결과에서, 뉴미디어를 이용하여 시청을 하는 것은 직접관람에 매우 유의한 정(+)적 상관관계가 있음을 알 수 있으며, 뉴미디어 스포츠 중계방송 시청이 높아질수록 직접관람의도도 높아진다는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 기존의 TV에만 국한되어 이루어졌던 연구에 새로운 논의점을 제시할 수 있으며, 직접관람의 요인들에 뉴미디어가 주는 의미와 중요성을 제시하는 자료로도 활용할 수 있다.; This study was to verify the effect of indirect watching through new-media on spectators'' intention who want to watch direct at stadium under assumption that it would be increased the viewers who used new-media and that would effect to direct spectating. For this study, the researcher selected male and female university students for research subjects who were considered the generation that interested in sports very much and used new-media actively. The characteristics of research subjects were organized of sex, major, direct watching experience. Total 493 questionnaire were used to final analysis and multiple regression were used. The results of multiple response analysis, main media equipment was smart phone. And it was shown internet, ground-wave TV, cable TV, DMB, radio, satellite broadcasting, IPTV by order. most preferred sports program were domestic professional sports game and international competition. Next were international pro league which was included korean star, foreign pro-league, domestic amateur game by order. It was existed other opinions that preferred the highlight image and the answer that there were not exist the preferred program, also. The results of effects of new-media participation experience and watching motivation to watching satisfaction and intention of direct spectating were as below. First, it was shown that watching experience of new-media sport relay broadcasting was positively influenced to watching satisfaction. It would be signified that more new-media watching experience were higher watching satisfaction. Second, watching motivation sub-factors which were named as Entertainment·refreshing, Interests to sports, Spending time were significantly influenced to watching satisfaction. It could be known that if the entertainment would be motivation, refreshing would be needed, more interests to sports or when habitual watching would be motivation, then watching satisfaction would be higher. Third, among factors of new-media watching experience, more sports knowledge or interests also more new challenging and higher concentration, then more effect to direct spectating intention. Force, the factors of entertainment·refreshing, interests to sports, spending times were influenced to direct spectating intention positively. if people need refreshing or had more interests to sports or watched sports relay broadcasting habitually then it would more influenced to direct spectating intention. Fifth, if watching satisfaction by new-media was higher then it would be known that direct watching intention would be higher. From above results, it was identified that using the new-media equipment had significantly positive relationship with direct spectating, also that if there were existed higher sports relay broadcasting by using new-media equipment, then direct watching intention would be higher. Therefore, this study could suggest new discussions which had been limited to TV relay broadcasting and could make use of data for giving meanings and implications of new-media for important factor of direct spectating.
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