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병원 간호사의 심부전 환자 교육요구도와 지식

Title
병원 간호사의 심부전 환자 교육요구도와 지식
Other Titles
Educational Needs and Knowledge related to Heart Failure Patient among Hospital Nurses
Authors
권시내
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박효정
Abstract
본 연구는 병원 간호사의 심부전 환자 교육요구도와 지식을 파악하고, 이들의 관계를 알아보기 위한 서술적 상관관계 연구이다. 2011년 11월 7일부터 11월 21일까지 서울 소재 5곳 종합병원 순환기 병동, 심장계중환자실, 내과계중환자실에서 1년 이상 근무한 병원 간호사 211명을 대상으로 하였다. 심부전 환자 교육의 요구도는 Wehby와 Brenner(1999)에 의해 개발되어 Yu, Chair, Chan과 Liu(2010)가 수정․보완한 총 48문항의 심부전 환자 교육요구도 측정도구를 사용하였으며, 심부전 환자에 대한 교육 지식은 Albert 등(2002)이 개발한 간호사의 심부전 교육 지식 도구 20문항을 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 19.0 프로그램을 이용하여 t-test, ANOVA, Pearson's Correlation으로 분석하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 1. 연구대상자의 심부전 환자 교육요구도 심부전 환자 교육요구도의 평균은 4.10±.51점이었다. 하위 영역의 평균은 증상 및 징후(4.38±.58), 약물(4.32±.64), 위험 요인(4.23±.67), 심부전과 관련된 일반적 사항(4.17±.56), 식이 및 체중 측정(4.17±.63), 예후(3.90±.73), 활동(3.83±.72), 심리적 요인(3.79±.68)의 순으로 나타났다. 2. 연구대상자의 심부전 교육 지식 심부전 교육 지식의 평균은 15.72±1.80점(78.6%)이었다. 하위 영역의 평균은 식이 2.63±.57/3점 만점(87.8%), 약물 1.73±.49/2점 만점(86.7%), 활동 1.63±.52/2점 만점(81.2%), 수분 및 체중 측정 5.66±.79/7점 만점(80.8%), 증상 악화시 대처 4.04±.94/6점 만점(67.5%)의 순으로 나타났다. 3. 일반적 특성에 따른 심부전 환자 교육의 요구도, 지식 심부전 관련 교육을 받은 경우 교육요구도가 높게 나타났다(t=2.543, p=.012). 심부전 교육 지식수준은 근무부서가 심장계중환자실, 순환기 병동, 내과계중환자실의 간호사 순으로 높게 나타났다(F=4.886, p=.008). 4. 심부전 환자 교육의 요구도와 지식의 관계 심부전 환자 교육요구도와 지식의 상관관계는 유의하지 않았다(r=.061, p=.377). 이상의 연구 결과를 종합해 볼 때 심부전 관련 교육을 받은 경우 교육요구도가 높게 나타났으나, 심부전 교육 지식과는 유의하지 않았다. 증상 및 징후에 대한 교육요구도가 가장 높았으나, 증상 악화시 대처에 대한 지식이 가장 낮게 나타났다. 또한 심장계중환자실 간호사가 심부전 교육에 대한 지식이 가장 높았다. 따라서 증상 및 대처에 대한 내용을 강조한 교육과 간호사의 특성에 맞는 포괄적이고 개별화된 교육이 필요하다.;The purpose of this study was to examine care of patient with heart failure from the standpoints of knowledge, educational needs among hospital nurses. The subjects were comprised of 211 nurses working in cardiology ward, Cardio Care Unit(CCU), Medical Intensive Care Unit(MICU). The data were collected by revised and supplemented HFPLNI(Heart Failure Patient Learning Needs Inventory), the structured questionnaires including Nurses Knowledge of Heart Failure Education Principles. The collected data were analyzed by IBM SPSS Statistics 19.0 program. The actual number, percentiles, means and standard deviation, t-test, ANOVA and Pearson's correlation analysis were done. The results of this study can be summarized as follows: 1. The needs and knowledge of education for patients with heart failure 1) The average score of educational needs was 4.10±0.51, which demonstrated the median level. 2) The average score of knowledge was 15.72±1.80, which demonstrated the median level. 2. In differences of needs and knowledge of education for patients with heart failure 1) Statistically significant differences were found in educationalneeds according to experience of teaching. 2) There were statistically significant differences of knowledge for heart failure education in accordance with working area. Nurses working in CCU have higher level of knowledge than MICU nurses. 3. Correlation between needs and knowledge of education for patients with heart failure The correlation between needs and knowledge of education for patients with heart failure were fairly low. In conclusion, significant differences were found in educational needs according to experience of teaching. But there was no difference in heart failure education knowledge according to experience of teaching. Educational need for symptoms patients with heart failure was high, otherwise knowledge was low. The correlation between knowledge and educational needs for patients with heart failure were fairly low. Further research is needed to explore educational performance and should be reflected in the development of effective programs to enhance relevant nursing skills.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
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