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아카펠라 편곡 스타일 분석연구

Title
아카펠라 편곡 스타일 분석연구
Other Titles
An Analytical Study on A cappella Arrangement Style : Centering on The Real Group, The Idea of North, Try-tone as Three Representative Groups in the 1990~2000s
Authors
이무연
Issue Date
2012
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
사람의 목소리, 인성(人聲)은 악기가 개발되기 전인 고대에서부터 오늘날에 이르기까지 음악연주에서 중요한 위치를 차지해왔다. 일반적으로 인성을 이용한 음악으로는 합창곡, 오페라, 뮤지컬 등의 기악반주가 있는 음악을 생각할 수 있다. 그러나 이러한 음악 이외에 인성만의 순수한 특징을 가장 두드러지게 보여주는 음악이 있는데, 그것은 바로 무반주 합창양식인 아카펠라(A Cappella)이다. 그동안 반주가 있는 인성음악에 대한 연구는 활발히 진행되어 온 데 비하여, 아카펠라에 대한 연구는 국내외적으로 거의 그 사례를 찾아보기 어려운 실정이다. 아카펠라는 인성을 사용한 음악 가운데 가장 기본적인 음악형식이기 때문에, 인성음악을 연구함에 있어서 최적의 연구대상이 될 수 있다. 또한 20세기말부터 아카펠라 음악은 세계적으로 여러 그룹에 의한 발전을 이루고, 대중음악의 한 카테고리로 자리잡기 시작하면서 하나의 음악 장르로서도 이에 대한 체계적인 연구가 반드시 필요하다. 본 논문은 1990년에서 2000년대 현재까지의 아카펠라 편곡스타일을 연구하였으며, 연구방법으로는 이 시대의 대표적인 3개 그룹 더 리얼그룹(The Real Group), 트라이톤(Try-Tone), 디 아이디어 오브 노스(The Idea Of North)의 작품들의 특성연구를 통해 편곡의 공통점 및 그룹별 편곡 특징을 알아보고 이를 체계적으로 정리함으로써 결론을 도출하게 되었다. 편곡의 공통점을 살펴보면, 코러스 파트의 경우 타악기적인 리듬 반주, 패드적인 화성 반주, 멜로디와 유사진행하는 화성 반주 및 유니즌 반주 등의 기법들이 적절히 배치되어 나타났다. 베이스 파트의 경우는 화성의 루트(Root)를 이끔과 동시에 곡의 주요 리듬진행을 이끄는 역할을 하고 있으며, 코러스 파트와 유사 진행 또는 독립진행 하였다. 멜로디 파트는 한 성부에 머물지 않고 여러 성부가 멜로디를 나누어 담당하는 경우가 많았다. 또한, 대부분의 곡이 여러 번의 전조를 사용하였으며, 여러 가지 실제 악기의 소리를 딕션을 이용하여 모방한 연주가 자주 나타났다. 보이싱에 있어서는 단2도, 장7도, 증4도, 감5도 등의 불협음정이 빈번하게 쓰였다. 그룹별 편곡 특징을 살펴보면, 더 리얼그룹은 딕션을 이용한 타악기 모방기법, 코러스의 대화(對話)적 필인(Fill-in)기법, 멜로디 리듬확장을 이용한 코러스, 화성의 반음계적 진행이 편곡상 두드러지게 나타났다. 트라이톤은 베이스의 독립적 리듬과 선율진행, 코러스 화성의 축소와 확장, 재즈적 즉흥연주(Improvisation) 등이 특징적으로 나타났다. 디 아이디어 오브 노스의 경우 상위 두 성부간의 장2도 불협진행, 소프라노 페달포인트, 가사의 라임(Rhyme) 맞춤, 리듬패턴의 단계적인 발전 등이 편곡적 특징으로 나타났다. 본 연구를 통하여 대표적인 아카펠라 그룹들의 작품들을 살펴보고 현대 아카펠라 편곡 스타일의 주 흐름을 알아볼 수 있었다. 기계적인 복잡한 음악이 주류를 차지하는 요즈음, 아카펠라는 순수한 인성의 하모니만으로 청중(聽衆)에게 감동을 선사하는 차별화된 음악으로 보다 많은 발전이 기대되고 있다. 앞으로 아카펠라에 관한 다양한 각도의 여러 연구가 더욱 활발히 진행되기를 기대해본다.;A person's voice has possessed the important position in musical performance from the ancient times before development in musical instrument to today. Generally, the music of using a person's voice can be thought the music with instrumental accompaniments such as chorus, opera, and musical. However, there is music of showing pure characteristic most noticeably peculiar to voice in addition to this music. That is just A cappella, which is a chorus style without accompaniment. A research on voice music with accompaniment has been actively progressed in the meantime. On the other hand, it is the real situation that a research on A cappella is difficult to be found almost its case at home and abroad. A cappella is the most basic music form out of music, which uses voice, thereby being able to be the optimal research subject in inquiring into voice music. Also, A cappella music has been globally developed several groups from the end of the 20th century and has begun to be positioned as one category of popular music. Thus, a systematic research on this is certainly needed even as one musical genre. This study inquired into the A cappella arrangement style from 1990 to the 2000s as of now. As for a research method, it examined the common point in arrangement and the group-based arrangement characteristics through inquiring into characteristics of works in The Real Group, Try-tone, and The Idea of North as three representative groups in this period, and arranged this systematically, thereby having come to elicit conclusion. Examining common point in arrangement, the techniques were properly distributed to be indicated such as the percussion-based rhythmic accompaniment, the faddish harmonic accompaniment, the harmonic accompaniment with similar progression to melody, and the unison accompaniment in case of chorus part. In case of base part, it plays a role of leading the major rhythmic progression in music simultaneously with leading root in harmony. Even the similar progression to chorus part was proceeded independently. As for a melodic part, there were many cases that several parts are in charge by dividing melody without staying in one part. Also, most of tunes used modulation in several times. The performance of imitating sound in severally real instruments by using diction appeared often. In voicing, the dissonant intervals such as m.2, M.7, A.4, and D.5 were used frequently. Examining the group-based arrangement characteristics, The Real Group was remarkably indicated the technique of imitating percussion with the use of diction, the fill-in technique in chorus, the chorus of using melodic rhythm expansion, and the harmonic chromaticism in light of arrangement. Tri-tone was characteristically indicated the independent rhythm in base and melodic progression, reduction & expansion in chorus harmony, and jazz-based Improvisation. A case of The Idea of North was indicated the dissonant progression in M.2 between two upper parts, the soprano pedal point, Rhyme match in lyrics, and the stepwise development in rhythmic pattern as the arrangement-based characteristics. Through this study, the main flow of the modern A cappella arrangement style could be examined. The significance of this study can be put in having researched and arranged musically and academically A cappella, which has been developed only with group performance and experience without special theoretical research and systematization. In these days that the ears proceed with being tired of mechanical music and complex sound, the A cappella, which uses voice that is a human being's most basic instrument, is the music like a rest to people. Many of A cappella groups are being positively active at home and abroad through album work and performance. The more independent development is being expected in the future. The A cappella will be continuously developed as far as there is people's demand for the A cappella music. Even a theoretical research on this is thought to be necessarily progressed essentially. Many researches in diverse angles on A cappella are expected to be progressed more actively in the future.
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공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
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