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존 윌리엄스(John Williams)의 올림픽 개막 작품 관현악 스타일 연구

Title
존 윌리엄스(John Williams)의 올림픽 개막 작품 관현악 스타일 연구
Other Titles
A Study on John Williams's Orchestral Style in the Olympic Opening Works
Authors
배다솜
Issue Date
2012
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
As modern film music was harmonized diverse popular musical genres according to a change in period along with large-scale Symphonic Sound, which had been preferred in the early birth of film music, it came to have value as one independent cultural industry. Also, even in blockbuster movies that are achieving great commercial success in the Hollywood movie circles, the modern film music, which is being demanded the romantic sound in symphonic sound, is forming the mainstream. Thus, importance of theme music that appears in movie is getting higher. In the center was there John Williams(1932~) who had the greatest influence in the history of film music until the symphonic sound became the tradition of Hollywood film music in this way. His film music has not only a functional role that the theme music has within movie, but also the definite musical character of conforming with image while expressing even the structural aspect in a work itself. However, as the film music is what was made for image, there was insufficiency in considering it as composer's peculiar musical style. Accordingly, an analytical research of classic work was regarded as necessary, not of film music, in order to examine the more definite musical style peculiar to John Williams. This study aimed to examine musical gesture and orchestral style that can decide on his unique style through , , , and , which are the olympic opening works as orchestral sketches of John Williams. As for research method, it examines the world and tendency of works in John Williams, and can examine the transitional process of the Hollywood film-music history centering on symphonic sound through this. Let’s find out where John Williams belongs. Also, it analytically researches into instrumentation, form & structure, theme & its development, and playing a variation in four orchestral sketches, thereby knowing John Williams's musical style and referring to the previous published papers, being able to compare it with film-music style through his film-music representative works. Through this study, John Williams's music could be known to have definite musical character in theme. He creates the most well matching melodies to go with the themes through an organized format. The conclusion was made that can determine John Williams's musical style while well expressing the Olympic nature & spirit and the powerful fanfare mood with his musical gesture and orchestral style of using the definite form structure, the melody suitable for the theme, the instrumentation of supporting this, and the simple but effective orchestration. According to this fact, it tells us that there are no big difference between John Williams film music style and classic music style.;현대영화음악은 영화음악의 탄생초기에 선호했던 대규모의 심포닉 사운드(Symphonic Sound)와 더불어 시대의 변화에 따른 다양한 대중음악적 장르가 융화되면서 영화의 종속성에서 벗어난 하나의 독립된 문화산업으로서의 가치를 갖게 되었다. 또한 할리우드 영화계의 큰 흥행을 거두고 있는 블록버스터 영화들에서 역시 심포닉 사운드의 낭만주의적 음향이 요구되는 현대영화음악이 주를 이루면서 영화에 나오는 테마음악의 중요성이 점점 더 높아지고 있다. 이처럼 심포닉 사운드가 할리우드 영화음악의 전통이 되기까지, 그 중심에는 영화음악 사상 지대한 영향력을 끼친 존 윌리엄스(John Williams, 1932~)가 있었다. 그의 영화음악은 영화 내에서 테마음악이 갖는 기능적인 역할 뿐 아니라 작품 자체의 구조적인 면까지 표현해내면서 영상에 부합하는 확실한 음악적 성격을 갖고 있지만, 영화음악은 영상을 위해 만들어진 것으로써, 작곡가만의 음악적 스타일이라고 보기에는 부족함이 있었다. 이에 좀 더 분명한 존 윌리엄스만의 음악적 스타일을 알기 위해서는 영화음악이 아닌 클래식 작품의 분석 연구가 필요하다고 보았다. 본 논문에서는 존 윌리엄스의 관현악 소품인 올림픽 개막작품 <올림픽 팡파르(Olympic Fanfare and Theme)>, <올림픽 정신(The Olympic Spirit)>, <영웅들의 등장(Summon the Heroes)>, 분석을 통해서 그만의 음악적 스타일을 확정지을 수 있는 음악적 제스처와 관현악적 스타일을 알아보고자 한다. 연구방법으로는 존 윌리엄스의 작품세계와 경향을 알아보고, 이를 통해 심포닉 사운드를 중심으로 할리우드 영화음악사적 변천과정을 살펴볼 수 있다. 그리고 그 과정 안에서 존 윌리엄스의 위치를 알아본다. 또한 네 개의 관현악 소품의 악기 편성, 형식과 구조, 주제의 발전과 변주 등을 분석 연구하여 존 윌리엄스의 음악적 스타일을 알고, 선행연구 된 기존 논문을 참고하여 그의 영화음악 대표작들을 통한 영화음악 스타일과 비교해 볼 수 있다. 본 연구를 통해서 존 윌리엄스의 음악은 주제테마에 있어서 확실한 음악적 성격을 갖고 있는 것을 알 수 있었다. 그는 분명한 형식구조 안에서 주제테마의 분위기에 잘 어울리는 선율을 만들어낸다. 그리고 이를 뒷받침해주는 적절한 악기편성과 단순하지만 효과적인 관현악기법을 사용하여 다이내믹한 음악으로 감동을 준다. 이러한 그의 음악적 제스처와 관현악적 스타일로 올림픽의 기상과 정신, 힘찬 팡파르의 분위기를 잘 표현하면서 존 윌리엄스만의 음악적 스타일을 확정지을 수 있는 결론에 도달하였다. 더불어 이 결론을 통해 존 윌리엄스의 영화음악과 클래식 작품의 음악적 스타일에는 차별화될만한 큰 차이점이 없다는 것 또한 알 수 있었다.
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공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
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