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dc.contributor.advisor이혜선-
dc.contributor.author박지영-
dc.creator박지영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:27Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069790-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189589-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069790-
dc.description.abstract디자인 개발 과정은 사용자의 니즈 파악 및 개발사항 결정, 디자인 대안 개발, 프로토타입 구현, 디자인 대안 평가의 순으로 이루어져 왔다. 이러한 과정에서 의사결정은 디자이너와 개발자에 한정되어있었고, 사용자는 선택 또는 구매를 하는 단순 소비자의 역할을 하였다. 하지만 사용자가 점차 전문화된 니즈를 갖게 됨에 따라 사용자 경험이 배제된 디자이너의 직관과 기술력 중심의 제품은 사용자로 하여금 외면 받고 있는 실정이다. 따라서 기존의 사용자 경험과 니즈를 반영한 사용자 참여 디자인 프로세스에 관한 연구가 필요한 시점이다. 본고에서는 최근 화두가 되고 있는 스마트 TV 리모컨 인터페이스 디자인을 예로 하여 사용자 참여 디자인 프로세스를 적용, 사용자의 니즈를 파악하고 이를 인터페이스 디자인 컨셉 개발 및 평가에 적용하는데 그 의의가 있다. 이를 위하여 우선, 사용자 참여 디자인 프로세스에 관한 선행연구와 문헌조사를 실시하였다. 이를 바탕으로 온·오프라인의 사용자 참여 디자인 프로세스를 설계하고 이를 통해 도출된 사용자 니즈를 바탕으로 스마트 TV 리모컨 인터페이스를 디자인하였다. 또한, 사용자 참여 평가 방법(사용성 평가방법)을 통해 앞서 제시한 스마트 TV 리모컨 프로토타입을 평가하는 것을 목표로 하였다. 사용자 참여 디자인 프로세스 적용에 관한 실험은 다음과 같이 실시하였다. 첫째, 스마트 TV 리모컨 인터페이스 디자인에 관한 사용자 니즈(needs) 발굴을 위해 온·오프라인 디자인 워크샵을 실시하였다. 온라인 워크샵은 페이스북에 ‘Open Design Group [TV R/C]’으로 그룹을 개설하고 텍스트, 이미지, 동영상, 웹 링크 등의 다양한 형태로 스마트 TV 리모컨 인터페이스에 관한 사용자의 의견을 수집하였다. 오프라인 워크샵은 실제 IPTV 서비스 개발에 참여중인 개발자 7명과 일반 TV 사용자 6명 두 그룹으로 나누어 진행하였다. 워크샵 진행방법으로는 폼보드, 색연필, 포스트잇 등의 물품을 제공하고 사용자들이 생각하는 스마트 TV 리모컨 인터페이스를 자유롭게 제작할 수 있도록 하였다. 둘째, 온라인과 오프라인 워크샵의 산출물을 각각 디자인 해석하고 이를 바탕으로 다음과 같은 스마트 TV 리모컨 인터페이스 디자인 원칙을 제시하였다. ⑴직관적인 조작이 가능하도록 한다. ⑵사용자의 기존 지식과 경험에 익숙한 인터페이스를 사용한다. ⑶조작방식을 최소화하여 인터페이스를 간결하게 표시한다. ⑷조작방법과 레이아웃을 한눈에 보고 파악 할 수 있도록 표시한다. ⑸사용자의 조작방법에 대한 피드백을 제공한다. ⑹기능과 조작에 대한 정보 이해가 쉽도록 인터페이스를 설계하여 사용자로 하여금 자연스러운 행위를 유발하도록 한다. ⑺개념을 나타내는 경우에는 일반적인 그래픽 이미지(명확한 메타포)를 사용하여 의미이해를 돕는다.⑻정보요소간의 관계를 잘 알 수 있도록 표시한다. ⑼중요한 정보는 강조하여 사용자가 알기 쉽도록 구성한다. ⑽사용하고 싶은 리모컨을 디자인한다. 셋째, 디자인 원칙을 기본으로 하여 스마트 TV 리모컨 프로토타입을 제시하였다. 먼저, A 타입의 컨셉은 ‘Less & More'이다. 최소한의 입력방식만을 제공함으로서 조작 오류를 줄이고 만족감을 극대화 시키고자 고안된 타입이다. 다음으로 B 타입의 컨셉은 ‘Customizing block'이다. 사용자 스스로가 필요한 인터페이스를 상황에 맞게 골라 사용할 수 있도록 제작 하였다. 마지막으로, C 타입의 컨셉은 'Transfoming remote'이다. 기본적으로 단순한 채널변경과 리스트 선택은 작고 단순한 형태의 리모컨을 사용하고, 텍스트 입력과 같은 복잡한 인터페이스가 필요한 경우 리모컨을 펼쳐서 이용할 수 있도록 설계하였다. 넷째, 사용자 참여 디자인 프로세스를 적용한 스마트 TV 리모컨 인터페이스의 사용자 만족도를 조사하기 위하여 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가는 사용자 참여 디자인 프로세스를 거치면서 제작된 디자인 프로토타입이 사용자의 만족도를 얼마나 충족 시켰는지를 알아보고자 하는 것이었다. 이를 위해서 사용자가 주어진 과업(task)를 수행하면서 자신의 생각과 느낌을 말로 표현하도록 하는 Thinking aloud protocol과 실험 중에 그들의 머릿속에 떠오르는 생각들을 구술로 보고하도록 하는 Post-Event Protocol을 이용하였다. 본 연구는 사용자 참여 디자인 프로세스를 이용, 사용자 니즈를 파악하여 인터페이스의 새로운 컨셉 개발 가능성을 스마트 TV 리모컨을 예로 하여 설명하였다. 연구 결과로, 사용자의 다양한 니즈와 의견이 반영된 스마트 TV리모컨 인터페이스가 제시 되었다. 이를 통해 기존에 디자이너의 직관에 의해서만 인터페이스를 디자인했던 방식에서 벗어나 사용자들의 의견을 효과적으로 반영하는데 큰 효과를 보여주었다는 점에 그 의의가 있다고 하겠다. 이는 차후의 사용자 만족도 향상을 위한 사용자 인터페이스 가이드라인제작 및 디자인에 도움을 줄 수 있을 것으로 예상하며 이 논문을 마무리 한다.;The design development process has been made in the order of examining the needs of users, decision of development points, development of design alternatives, prototype implementation, and assessment of design alternatives. In this process, the decision-making process was limited by designers and developers, the user acted the role of simple consumers to select or purchase. But as the user had specialized needs, the designer's intuition which excluded the user’s experience and the technology-centric products are being ignored by the user. Therefore, a study on the user participatory design process about the needs of users about the existing user’s experience and new interface is required at this time. This study aims to comprehend the needs of users by applying the user participatory design process based on the smart TV remote control interface design which is becoming a buzzword in recent as example, and it should be applied to development and evaluation of interface design concept. To achieve this goal, first, the user participatory previous studies and literature review about the design process were conducted. Based on this, the user participatory design process of the online and offline was designed, and through this, the smart TV remote control interface was designed based on derived the needs of users through this. In addition, it aims to evaluative the user participatory evaluation method(usability testing method). The experiments on the application of user participatory design process were conducted as follows. First, the online and offline design workshop was conducted for excavation of the needs of users about smart TV remote control interface design. The online workshop opened the group on the Facebook by‘Open Design Group [TV R/C],’and collected the user’s opinion about smart TV remote control interface by the various forms such as the text, images, videos, web links etc. The offline workshop divided the group into two types with the seven developers who were participating in the actual IPTV service development and six general users of TV. As the method of workshop process, the articles such as form board, drawing, post-it notes were provided for the users, so that they can produce the smart TV remote control interface what they wanted to do freely. Second, the deliverables of online and offline workshops were design interpreted and based on this, the smart TV remote control interface design principle as follows was presented. ⑴ Intuitive operation should be possible. ⑵Use the familiar interface for the user's existing knowledge and experience. ⑶Display the interface concisely by minimizing the manipulation method. ⑷ Mark the manipulation method and layout, so that can be got to see at a glance. ⑸The feedback of manipulation method should be provided for the user. ⑹ Design interface for understanding of information about the features and operation easy, so the user should be made to induce natural behavior. ⑺ In the case of showing a concept, the common graphic image(clear metaphor) should be used for helping understanding the meaning. ⑻ Mark the relationship between information elements for being good to be recognized. ⑼ Organize the important information by emphasizing for the user to understand easy. ⑽ Design the remote control which is expected to be used. Third, the smart TV remote control prototype was presented based on the design principle. First, the concept of Type A is the‘Less & More'. It is the type designed for reducing the errors of operations and for maximizing the satisfaction by providing only the minimum input method. Next, the concept of Type B is the‘Customizing block'. It was produced for the users can choose the necessary interface to fit the situation by themselves. Lastly, the concept of Type C is 'Transforming remote'. Basically the remote control of the simple change of the channel and selection of list은 small, simple forms was used, and it was designed for being used by spread remote control if the complicated interface like inputting text is needed. Fourth, the usability testing was conducted in order to research the smart TV remote control interface of the user’s satisfaction applying the user participatory design process. The usability testing is to comprehend the user’s satisfaction about the design prototype which was produced through the user participatory design process. For this, the thinking aloud protocol which the users should express their thoughts and feelings by the words during operating given task, and the Post-Event Protocol which they should report a thought that comes to their mind during the experiment by speaking were used. This study explained about the development possibility of new concepts of interface by the example of the smart TV remote control after examining the needs of users by using the user participatory design process. As results of study, the smart TV remote control interface reflects the user's diverse needs and opinion. Through this, there are significances that showed big effects on reflecting the user’s opinion effectively by escaping from the method of design of interface by only the existing designer's intuition. It is expected to be able to help production and design of the user interface guidelines for improvement of user’s satisfaction in the future.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 및 의의 1 B. 연구의 범위 및 방법 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 사용자 참여 디자인 프로세스의 이해 4 1. 사용자 참여 디자인 프로세스 정의 및 유형 4 2. 사용자 참여 디자인 프로세스 사례 7 B. 사용성 평가기법의 이해 11 C. 스마트 TV 리모컨 인터페이스의 이해 14 1. TV 변화 추이 14 2. 스마트 TV 인터페이스의 이해 15 3. 스마트 TV 리모컨 사례 17 Ⅲ. 실험설계 19 A. 실험개요 19 B. 실험 진행순서 21 1. 디자인 워크샵 실시 21 가. 온라인 워크샵 21 나. 오프라인 워크샵 23 2. 디자인 원칙 도출 28 3. 디자인 프로토타입(prototype)제작 29 4. 사용성 평가 29 Ⅳ. 실험결과 35 A. 디자인 워크샵 결과 35 1. 온라인 워크샵 결과 35 2. 오프라인 워크샵 사전조사 결과 36 3. 오프라인 워크샵 결과 38 4. 온라인 워크샵과 오프라인 워크샵 결과 비교 55 B. 디자인 원칙(Design Principle) 도출 57 C. 디자인 프로토타입(prototype)디자인 59 D. 사용성 평가결과 63 1. 사전 설문조사 결과 63 2. Thinking aloud protocol 분석결과 64 3. Post-event protocol 분석결과 65 Ⅴ. 결론 및 제언 71 A. 연구의 결론 71 B. 연구의 한계 및 제언 72 참고문헌 73 부록. 온라인 사용자 참여 사용자 니즈 분석 결과 76 ABSTRACT 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4346573 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title사용자 참여 디자인 프로세스 적용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle스마트 TV 리모컨 인터페이스 디자인 사례를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Application of User Participatory Design Process : Focused on Smart TV Remote Interface Design-
dc.creator.othernamePark, Ji-yeong-
dc.format.pagex, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2012. 2-
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