View : 117 Download: 0

Green Consumer in Today's Marketplace

Title
Green Consumer in Today's Marketplace
Authors
Kupriyanova Yulia
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
Although green marketing and "green" consumption behavior are topical issues in understood by the field of marketing, these issues still need to be explored, analyzed and marketers and researches. This was the main motivation for writing the thesis. The main purpose of this study is to analyze the factors which influence consumers before choosing any environmental friendly product; whether it is price, quality, environmental friendly or availability. The study will attempt to identify the most typical buyer of environmentally friendly products and study which factors affect their purchase. This can be done by emphasizing on peoples environmental attitudes, behaviors and demographic factors. And in this way we can check finally how many people are truly concerned about the environment and environmental friendly products. This academic work starts by presenting the background information of green market, and then presents concept of green marketing, social responsibility, and consumer behavior in literature review. In conceptual frame work authors adopt consumer decision model, and strategic model which will answer research question and strategic question respectively. Primary data collected through questionnaire. Quantitative method will be used for analysis of the data. Sample size is limited and research findings are presented in the papers. This study examines few factors influence on consumer in decision making, further researcher needed to study and examine the consumer behavior including more factors. The analysis of data from the questionnaire indicates that their knowledge and awareness influences their purchase behavior. However, this created inaccurate variables regarding fundamental knowledge about the green product marketplace. By using analysis of questionnaire data, the quality of the green products and price are the main factors which influence on the green consumers in making the decision. The analysis shows that the Korean consumers are more environmentally conscious. They are interested in paying more for green products and understand the environmental impact. The study proves that if green products are viewed as high quality items, it will justify a high priced purchasing behavior. Environmental concern was not fully practiced as proved by lack of green buying behaviors. Most of the respondents showed that environmental concern is consistent with media attention. For developing awareness in consumers mind companies should use advertisement and positioned themselves as a socially responsible.;그린 마케팅과 그린 소비행동은 마케팅 분야에서 가장 중요한 이슈 중 하나이지만 여전히 마케터와 연구자들은 이를 연구하고 탐색할 필요가 있다. 이는 본 논문을 쓰는데 가장 중요한 이유가 되었다. 본 논문의 목적은 소비자들이 친환경제품을 구매하기 전 가격, 질, 친환경성 또는 친환경 이용성과 같은 요인들에 의해서 영향을 받는지를 알아보는 것이다. 그러므로 친환경 소비자들의 특징을 우선 규명하고 그들의 친환경제품 구매행동에 영향을 끼치는 요인들을 살펴보고자 하였다. 이는 소비자들의 친환경제품 구매행동은 인구통계학적 특성, 환경에 대한 태도, 행동에 의해 나타날 수 있다. 이를 통해 궁극적으로 얼마나 많은 소비자들이 환경에 대해서 진정으로 고민하고 친환경제품을 구매하는지에 알아볼 수 있을 것으로 생각된다. 그린 시장에 대해 거시적으로 살펴본 후 그린 마케팅, 사회적 책임, 소비자 행동에 대해서 문헌 고찰을 하였다. 그리고 소비자 의사결정 모델과 전략 모델을 통해 연구 문제에 대한 답을 얻고자 노력하였다. 본 연구방법은 설문지를 통해 얻어진 자료를 분석하는 양적 연구 기법을 선택하였으며 다소 연구대상자의 수에 한계가 있을 수 있음을 미리 밝혀둔다. 연구 결과, 어떠한 요인들이 소비자의 친환경제품 구매 의사결정을 할 때 영향을 주는지 규명하였으며 후속 연구는 이에 대해 심층적으로 살펴볼 필요가 있을 것이다. 본 연구결과에 따르면 소비자들의 지식과 환경에 대한 인식이 그들의 친환경제품 구매행동에 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 그러나 이것은 기본적인 그린 제품에 대한 시장 지식에 대한 의문을 제기할 수 있다. 소비자들이 그린제품의 질과 가격이 시장에서 그린제품에 대해 의사결정을 할 때 가장 영향을 크게 끼치는 요인으로 나타났다. 또한 한국 소비자들이 다른 나라 소비자들에 비해 환경적 의식을 더 많이 하고 있는 것으로 보여진다. 그들은 그린제품에 대해 관심을 지니고 있으며 지불의사 또한 큰 것으로 나타났으며 이러한 제품을 사용 후 환경에 끼치는 긍정적인 영향에 대해서도 잘 인지하고 있었다. 이러한 결과는 그린제품의 질이 향상될 경우, 소비자들이 고가격 제품임에도 불구하고 구매할 의사가 있는 것으로 해석할 수 있다. 환경에 대한 고려는 그린구매행동에 별다른 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. 대부분의 응답자들은 환경에 대한 일관적인 고려는 매체를 고려할 때도 나타난다고 응답하였다. 그러므로 기업에서는 친환경 소비자들을 대상으로 기업의 사회적 책임을 강조한 광고를 하는 것이 바람직한 것으로 보인다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE